Hur mycket MJ i urlakad/avrunnen Betfor?

Mustang

Trådstartare
Om jag blöter betfor alldeles för mycket och häller av vattned innan servering, finns det då några riktlinjer hur mycket mj som blir kvar?

Sv: Hur mycket MJ i urlakad/avrunnen Betfor?

Varför häller du av vattnet? *Ren nyfikenhet, ingen kritik*

Jag brukar hälla på extra vatten när det är varmt ute så hästen får i sig lite extra vätska, alltså 2L vatten på 5dl betfor. Bara så jag vet att hon inte vägrar dricka pga. värmen eller div.

Och lite extra vätska efter ett svettigt träningspass är väl med bra. Hon dricker upp vattnet tills hon kommer åt betforen. :p

Vattnet löser ut en stor del av sockret i betforen och om man vill hålla nere sockerhalten så häller man av vattnet som betforen har svällt i. Kan vara bra t ex för hästar som är insulinresistenta eller har fång.

Ett annat alternativ är att köpa betfiber utan melass. Tyvärr tycker inte våra hästar om det, men andra hästar kan ju ha andra preferenser.

Ett annat alternativ är att köpa betfiber utan melass.

Den enda undersökning som jag känner till gjordes av en hästägare i USA. Hon testade sköljd och blötlagd betmassa/betfiber och fick analysresultatet 0,9% socker och DE = 1,12 Mcal/lb DM. Omräknat till omsättbar energi blir detta ca. 9 MJ/kg TS (eller ca. 8 MJ/kg foder).

Resultatet kan nog variera en hel del beroende på utgångsmaterialet och hur noga man sköljer och blötlägger.

Intressant att notera är den extremt låga sockerhalten (stärkelsehalten var dock 4% TS). Det är betydligt lättare att få bort socker från betfiber än från hö. Eftersom omelasserad betfiber vanligtvis innehåller ca. 5 - 6% socker kan det även vara idé att skölja och blötlägga även dessa produkter för att få ner sockerhalten om man har en IR-häst och ger mycket betfiber.

Det verkar inte heller vara någon större vits med att köpa de dyrare omelasserade produkterna när man relativt enkelt kan skölja bort sockret.

Tycke och smak helt enkelt. Jag är inte vanvettigt förtjust i att stoppa i hästar socker dagligen i så ren form, även om hästen inte har uppenbara problem av det.

*glömt kolla tråden*

Jag vill åt mycket krubbskrammel utan "innehåll" då mina två hästar skiljer sig massor i ätbeteende. Den ena smakar och äter långsamt som attan (30 minuter för 0,5 kg musli) och den andra VRÄKER i sig maten.

En dum fråga då, som säkert är självklart:

Är det mindre mj i det då, alltså, sitter den mesta mj:n i sockret?

(och är det typ Speedibet du menar då?)

Även ja för mj då?
Eller menade du bara produktnamnet?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 782
Senast: Nota
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III