Hur mycket mat?

H

holmaracing

Min "nya" katt är mellan 6 och 9 år gammal, helt vanlig bondkatt. Ute kanske 1 eller 2 nätter i veckan samt 2-4 timmar om dagen 4 dagar i veckan (ren gissning)!
Han väger knappt 6 kilo och då precis efter middag samt heldag ute! Tänkte att här kanske fanns några kattproffs som kunde berätta hur mycket käk han borde ha. Gärna tips på mängd och sort inom både blötfoder och torrfoder!
:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket mat?

Min "nya" katt är mellan 6 och 9 år gammal, helt vanlig bondkatt. Ute kanske 1 eller 2 nätter i veckan samt 2-4 timmar om dagen 4 dagar i veckan (ren gissning)!
Han väger knappt 6 kilo och då precis efter middag samt heldag ute! Tänkte att här kanske fanns några kattproffs som kunde berätta hur mycket käk han borde ha. Gärna tips på mängd och sort inom både blötfoder och torrfoder!
:)

Det viktigaste är inte vad katten väger då 6 kg kan vara både för mycket eller för lite beroende på kattens storlek, man ska kolla så att hullet är bra. Jag tycker revbenen ska kännas om man trycker lite lätt med fingrarna.
Vad ger du för mat idag? :)
 
Sv: Hur mycket mat?

Han är en katt i modell large, men inte fet....Kastrerad! Han får för tillfället bara friskies torrfoder och billig blötmat från willys för jag har inte haft råd med nåt annat. (nytt jobb och ny stad). Man kan precis känna hans revben men inte specielt tydligt för han har jättemycket päls...:(
 
Sv: Hur mycket mat?

Oavsett vikt så är det klokast att byta foder då Friskies kan jämföras med McDonalds för oss människor, skräpmat som inte innehåller mycket näring - liten kötthalt och mycket spannmål som inte är naturligt för en katt.
Jag skulle nog tipsa om IAMS lightfoder om du vill ha ner honom lite i vikt men inte orkar utfodra med blötmat hela tiden (som annars är väldigt effektivt bantningsmedel iom en hög vattenhalt).
Om du även vill utfodra med blötmat så tycker jag Mjau är överlägset bäst och ganska billigt.

Angående hur dyrt det blir i längden med ett lite dyrare foder istället för ett skräpfoder så blir inte skillnaden så stor som man kan tro eftersom att den dyrare maten innehåller mycket mer näring som lättare tas upp av katten och gör att de inte måste vräka i sig mängder av det - så som de annars gärna gör med billigare märken.
 
Sv: Hur mycket mat?

Kollade hos min lokala zoo-butik idag! Och fastnade också på IAMS men inte på Light, utan på den som heter Senior, då han är lite äldre. Hon, i butiken tyckte att jag skulle hellre ta den ovannämnda och sedan variera med blötmat för att få ner honom lite i vikt! Hon "avrekommenderade" torrfoder light i allmänhet för äldre katter då dem innehåller något som kan ge benskörhet och högt blodtryck. Så nu har jag nog bestämt mig. Det blir IAMS Senior för dem dagar han är ute och på morgonen samt Mjau blötmat under hemma dagarna och kanske kvällar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
362
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 975
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp