Hur mycket mat ska stoet ?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare xmobilexd
  • Startdatum Startdatum
X

xmobilexd

Hej!

Vad brukar ni ge era ston efter att dem fölat?

Dubblar ni kraftfodergivan och ger dem mycket Hö/ensilage?

Fortsätter med samma mat som innan fölning?

Tar bort kraftfoder helt och ger henne bara Ensilage/Hö?

Har fått ett föl nu iår som fått diarré och vissa säger att det beror på att stoet för för mycket kraftfoder. Kan det stämma isf?

Stoet är Engelskt Fullblod.

Sv: Hur mycket mat ska stoet ?!

Hej mitt sto får 4-5 kg kraft/havre pluss fritt med hö.då vi inte har tillräckligt med gräs ännu,fölet brukar få diarre på 9 dagars brunsten och sen på 28-30 dagars brunsten,har hon haft fölet den tiden?

Mitt sto får lika mycket som under sista dräktighetsmånaden. Äter hon upp får hon mer grovfoder men hon får aldrig särskilt mycket kraftfoder. Hon får kornkross och betfor.

Mitt senate föl fick diarre när mamma inte brunstade, då tog jag bort betforn för stoet och då försvann diarrén.

Mitt shettissto som har en vecka gammal fölis vid sidan slutade äta kraftfodret 3 dygn innan fölning o vägrar äta det nu med, hon går dock på gräs dagtid o har fritt med hö nattetid

Fölet var inte över 9 dagar när den fick diarre utan bara någon dag ca 2. Nu har vi pratat med veterinär och fått något medel som verkarfunka. Jag som inte träffar fölet ofta såg direkt att den blivit bättre och framför allt starkare.

Vi minskade på kraftfodergivan och gav henne bara hö. Sen gav vi henne korn och lite havre och som sagt nu verkar det se bra ut:)

Arabia: Detta stoet slutade äta kraft och hö innan fölningen oxå men sen åt hon som vanligt igen :)

Vissa ston fölbrunstar närmare fölningen än nio dagar, mitt eget brukar göra det på fjärde dagen efter fölning.

OKej :) Fölet har vart bra ett tag nu och är inte speciellt dåligt men imrn är hon en vecka gammal men stoet verkar vara igång med Brunsten redan eller bara väldigt nära då min Valack är väldigt intresserad och han har kvar lite hingst tänkande i huvudet.

Vissa ston mjölkar helt enkelt för bra, vilket ju såklart kan ha samband med maten stoet får. Vi hade en sån i stallet för ett antal år sedan, fölet fick in på djursjukhuset och få dropp stackarn. Men två dagar senare var han bättre och klarade av mjölken. Tror att stoet fick mindre mat (kraftfoder) samtidigt. Skönt att den lille mår bättre :laugh:

Okej jo det är alltid skönt när dem blir bättre :D Men dok har hon blivit en riktig busunge xd har haft henne i en hage utan ström men nu springer hon ut så vi fick sätta på ström idag. Hon har fått två stötar men nu har hon inte gått emot på ett tag så hon har nog lärt sin läxa för idag iaf. Hoppas och nu äre snart dags att ta in dem så det inte händer något ute när vi är borta:)

Det bäst är att ha analys på fodret framför allt hösilage/hö annars har du ingen anning om hur mycket du ska ge. Det finns jätte bra tabeller som du kan använda så att stoet får rätt, fram för allt viktigt med protein. Christina Plack har skrivit en jätte bra bok med tabeller och fakta runt utfodring.

Man får inte glömma att många hästar inte är tabellhästar, d v s de uträknade foderstaterna stämmer inte på dem. Min egen skulle snart se ut som ett fall för djurskyddsmyndigheterna om hon skulle få så lite som en uträknad foderstat säger att hon ska ha.

Jag anser att högdräktiga ston ska få så mycket grovfoder de kan få i sig.

Det hjälper ju inte mycket om grovfodret har ett smb.rp på exempel vis 16 som en vän till mig hade på sitt hö. Då får du aldrig i hästen tillräckligt mycket protein för att vara dräktigt eller ge di.

Givetvis tilläggsfodrar man med kraftfoder när det behövs. Men när jag räknat behov för högdräktigt eller digivande sto har mitt sto alltid behövt mer än vad tabellerna säger att hon ska ha för att inte se ut som ett staket.

Har man ett hö på 16 gra smältbart råprotein, då måste man ju göra allt som står i ens makt för att få tag i ett bättre hö. Mitt hö har bara 40 g smlt prot och jag har fått ge lucern, avelspellets och lite soja. Min häst har fått mycket mer än tabellhästen och hon är inte i överhull. Hon har aldrig haft någon jätte aptit så det blir svårt när man inte har ett tillräckligt bra hö. Att de sedan behvöer nästan dubbelt så mycket protein vid di som nu i månad 11 skulle jag aldrig klara att ge henne utan det välsignade gräset:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
Hästvård Hej. Har ett sto, som är 20 år som blev tokmager och matt i pälsen under betet... Tar det från början. Detta sto har haft tre föl...
Svar
6
· Visningar
1 399
Senast: funderare
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·
Avel Vi dräktighetsundersökte vårt sto för en månad sedan ungefär och hon var inte dräktig. Enligt veterinären finns det vissa ston som...
Svar
19
· Visningar
1 985
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka