Hur mycket måste man köra för batteriet inte ska tappa laddning?

Var på batteriet brukar det sitta, vet du det? Har iofs en voltmätare men minns aldrig hur jag ska göra :o
På ovansidan, ett litet runt fönster stort som tio-krona kanske. Vissa modeller visar svart om batteriet är ok på andra grönt. På batteriet nedan är det i övre vänstra delen, precis bredvid kabelskon.

IMG_0901.jpg

4-42.png

Senast ändrad av en moderator:
På ovansidan, ett litet runt fönster stort som tio-krona kanske. Vissa modeller visar svart om batteriet är ok på andra grönt. På batteriet nedan är det i övre vänstra delen, precis bredvid kabelskon.
Jag trodde de flesta nyare batterier hade en sådan indikator men det verkar som att det bara är vissa fabrikat.

• Gilla
Reactions: ptr
Var på batteriet brukar det sitta, vet du det? Har iofs en voltmätare men minns aldrig hur jag ska göra :o
1) Låt bilen ha motorn avstängd.
2) Sätt på voltmetern. Ställ in den på likspänning.
2) Peta med båda petmojjarna på var sin pol på batteriet. (Gäller digital voltmeter)
3) Läs av voltmetern.

Anmärkning: Egentligen ska man sätta svart petmoj mot minuspol, och röd petmoj mot pluspol - men den enda skillnaden är att om du gör tvärt om så visar voltmetern negativ spänning (dvs ett minus framför de siffror du ser på displayen).
Över 13V = bra.
Under 13V = dåligt.
Under 12.5V = klappkass. Laddningsdags.

Om du vill kolla att generatorn laddar bra, upprepa proceduren ovan - men med motorn igång.
Runt 13.8V = perfekt.
Över 13.5V = bra.
Ingen skillnad mot ovan = du har seriösa problem med laddningen av ditt batteri.

2) Peta med båda petmojjarna på var sin pol på batteriet. (Gäller digital voltmeter)
3) Läs av voltmetern.

Anmärkning: Egentligen ska man sätta svart petmoj mot minuspol, och röd petmoj mot pluspol - men den enda skillnaden är att om du gör tvärt om så visar voltmetern negativ spänning (dvs ett minus framför de siffror du ser på displayen).
Över 13V = bra.
Under 13V = dåligt.

Om du vill kolla att generatorn laddar bra, upprepa proceduren ovan - men med motorn igång.
Runt 13.8V = perfekt.
Över 13.5V = bra.
Ingen skillnad mot ovan = du har seriösa problem med laddningen av ditt batteri.
Jag tror 12.7 V är fulladdat för ett vanligt bly-syra batteri.

Jag tror 12.7 V är fulladdat för ett vanligt bly-syra batteri.
Jag var nog lite entusiastisk med siffrorna där. :0o
Gällde gelbattrerier.

Hittade den här tjusiga tabellen för vanliga blybatterier:
0% - 11,92 volt - urladdat
10% - 12,00 volt
20% - 12,08 volt
30% - 12,16 volt - hög tid för laddning
40% - 12,24 volt - nu börjar det bli dåligt, laddningsvarning
50% - 12,32 volt
60% - 12,40 volt
70% - 12,48 volt
80% - 12,56 volt
90% - 12,64 volt
100% - 12,72 volt - fulladdat

Senast ändrad:
När de börjat tröttna kan spänningen vara förvisso ok - men det är som att det inte räcker till ändå. Enklast då är att byta batteri - ingen jättekostnad. Sen kan det gå att långladda det gamla och få fart på det igen, om man tycker det är värt det.

Alltså. Jag har lyckats ladda ur min fd bil (prius) två ggr, glömd lampa över natten. I övrigt pallade den utan besvär min graviditet. Och den bestod i att jag fick förvärkar direkt jag rörde mig i normal gånghastighet, och innan det problemet uppkom hade jag foglossning och gick som en något salongsberusad gås. Mitt jobb låg på den tiden 1,5 km bort och jag var liksom tvungen att ta bilen för att komma dit när det var som jävligast. Och hem, då. Försökte köra en liten omväg hem ibland o då blev det kanske 5 km :angel: Denna fantastiska bil fixade det galant vecka ut och vecka in.

Kört en gammal mercedes från -86, till o från jobbet som servitris i ett par år, 4-5 km enkel resa. Körde den längre sträckor (30 min ca 3 mil) kanske nån gång i månaden. Aldrig problem. Samma med min gamla BMW jag ärvde av pappa.

Nuvarande bil, Toyota Avensis, även den ständigt körd korta sträckor pga bebis som hatar åka bil, dvs det blir närmaste mataffär några km bort. Går som mest 1,5 mil till närmaste stad.. förutom enstaka långturer nån gång i månaden max. Inga problem.

Samtliga bensinare. Så min erfarenhet är att de bilar jag kört, olika typ och ålder och några olika märken, varit väldigt förlåtande jämfört med vad många beskriver i tråden.

3) Läs av voltmetern.

Över 13V = bra.
Under 13V = dåligt.

Runt 13.8V = perfekt.
Över 13.5V = bra.

Det är det hur jag ska ställa in den jag glömmer... kan kanske ta en bild på den och få hjälp sen?

• Gilla
När de börjat tröttna kan spänningen vara förvisso ok - men det är som att det inte räcker till ändå. Enklast då är att byta batteri - ingen jättekostnad. Sen kan det gå att långladda det gamla och få fart på det igen, om man tycker det är värt det.

Jag har inte märkt av några problem. Den är lite långsam när det är svinkallt men har startat på första försöket även då men med viss ”menar du allvar?”-attityd ;)

• Gilla
När de börjat tröttna kan spänningen vara förvisso ok - men det är som att det inte räcker till ändå.
Precis så - polspänningen kan absolut vara finfin men den är ingen säker indikering på vare sig batteriets kondition (läs: kapacitet) eller på laddningen.

• Gilla
Precis så - polspänningen kan absolut vara finfin men den är ingen säker indikering på vare sig batteriets kondition (läs: kapacitet) eller på laddningen.
Jag har också fattat som att man inte på något enkelt sätt kan mäta själv om batteriet är bra eller hur mycket (användbar) kraft/kapacitet det innehåller. Att laddaren indikerar att det är fullt och mäta spänningen räcker inte, för den kan droppa kvickt vid belastning.
Men tar gärna emot något tips på hur man gör om jag har fel.

Jag har också fattat som att man inte på något enkelt sätt kan mäta själv om batteriet är bra eller hur mycket (användbar) kraft/kapacitet det innehåller. Att laddaren indikerar att det är fullt och mäta spänningen räcker inte, för den kan droppa kvickt vid belastning.
Men tar gärna emot något tips på hur man gör om jag har fel.
Nej det stämmer, för att kunna säga något hyfsat säkert om hur ett batteri faktiskt mår så behöver man belasta det ordentligt och titta på hur spänningen sjunker och återhämtar sig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 944
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Träning och hälsa del 12
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur