Alexandra_W
Trådstartare
Det brukar finnas ett litet fönster på batteriet som visar om det är fulladdat.
Var på batteriet brukar det sitta, vet du det? Har iofs en voltmätare men minns aldrig hur jag ska göra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det brukar finnas ett litet fönster på batteriet som visar om det är fulladdat.
På ovansidan, ett litet runt fönster stort som tio-krona kanske. Vissa modeller visar svart om batteriet är ok på andra grönt. På batteriet nedan är det i övre vänstra delen, precis bredvid kabelskon.Var på batteriet brukar det sitta, vet du det? Har iofs en voltmätare men minns aldrig hur jag ska göra![]()
Jag trodde de flesta nyare batterier hade en sådan indikator men det verkar som att det bara är vissa fabrikat.På ovansidan, ett litet runt fönster stort som tio-krona kanske. Vissa modeller visar svart om batteriet är ok på andra grönt. På batteriet nedan är det i övre vänstra delen, precis bredvid kabelskon.
Typ. Har aldrig sett det på mina fabrikat.Jag trodde de flesta nyare batterier hade en sådan indikator men det verkar som att det bara är vissa fabrikat.
1) Låt bilen ha motorn avstängd.Var på batteriet brukar det sitta, vet du det? Har iofs en voltmätare men minns aldrig hur jag ska göra![]()
Jag tror 12.7 V är fulladdat för ett vanligt bly-syra batteri.1) Låt bilen ha motorn avstängd.
2) Sätt på voltmetern. Ställ in den på likspänning.
2) Peta med båda petmojjarna på var sin pol på batteriet. (Gäller digital voltmeter)
3) Läs av voltmetern.
Anmärkning: Egentligen ska man sätta svart petmoj mot minuspol, och röd petmoj mot pluspol - men den enda skillnaden är att om du gör tvärt om så visar voltmetern negativ spänning (dvs ett minus framför de siffror du ser på displayen).
Över 13V = bra.
Under 13V = dåligt.
Under 12.5V = klappkass. Laddningsdags.
Om du vill kolla att generatorn laddar bra, upprepa proceduren ovan - men med motorn igång.
Runt 13.8V = perfekt.
Över 13.5V = bra.
Ingen skillnad mot ovan = du har seriösa problem med laddningen av ditt batteri.
Jag var nog lite entusiastisk med siffrorna där. :0oJag tror 12.7 V är fulladdat för ett vanligt bly-syra batteri.
Vissa fabrikat, mitt har det inte och det byttes för 2 år sedan.Jag trodde de flesta nyare batterier hade en sådan indikator men det verkar som att det bara är vissa fabrikat.
1) Låt bilen ha motorn avstängd.
2) Sätt på voltmetern. Ställ in den på likspänning.
2) Peta med båda petmojjarna på var sin pol på batteriet. (Gäller digital voltmeter)
3) Läs av voltmetern.
Anmärkning: Egentligen ska man sätta svart petmoj mot minuspol, och röd petmoj mot pluspol - men den enda skillnaden är att om du gör tvärt om så visar voltmetern negativ spänning (dvs ett minus framför de siffror du ser på displayen).
Över 13V = bra.
Under 13V = dåligt.
Under 12.5V = klappkass. Laddningsdags.
Om du vill kolla att generatorn laddar bra, upprepa proceduren ovan - men med motorn igång.
Runt 13.8V = perfekt.
Över 13.5V = bra.
Ingen skillnad mot ovan = du har seriösa problem med laddningen av ditt batteri.
När de börjat tröttna kan spänningen vara förvisso ok - men det är som att det inte räcker till ändå. Enklast då är att byta batteri - ingen jättekostnad. Sen kan det gå att långladda det gamla och få fart på det igen, om man tycker det är värt det.
Precis så - polspänningen kan absolut vara finfin men den är ingen säker indikering på vare sig batteriets kondition (läs: kapacitet) eller på laddningen.När de börjat tröttna kan spänningen vara förvisso ok - men det är som att det inte räcker till ändå.
Jag har också fattat som att man inte på något enkelt sätt kan mäta själv om batteriet är bra eller hur mycket (användbar) kraft/kapacitet det innehåller. Att laddaren indikerar att det är fullt och mäta spänningen räcker inte, för den kan droppa kvickt vid belastning.Precis så - polspänningen kan absolut vara finfin men den är ingen säker indikering på vare sig batteriets kondition (läs: kapacitet) eller på laddningen.
Nej det stämmer, för att kunna säga något hyfsat säkert om hur ett batteri faktiskt mår så behöver man belasta det ordentligt och titta på hur spänningen sjunker och återhämtar sig.Jag har också fattat som att man inte på något enkelt sätt kan mäta själv om batteriet är bra eller hur mycket (användbar) kraft/kapacitet det innehåller. Att laddaren indikerar att det är fullt och mäta spänningen räcker inte, för den kan droppa kvickt vid belastning.
Men tar gärna emot något tips på hur man gör om jag har fel.
Gör en markering med spritpenna vid rätt ställe.Det är det hur jag ska ställa in den jag glömmer... kan kanske ta en bild på den och få hjälp sen?
Nu blev jag orolig , jag kör ibland bara 1,0km för att köpa hamburgare