Hur mycket mark tror ni man behöver...

Z

Ztrawberry Zling

...för att få sitt lilla drömställe klassad som hästgård? Anledningen till min undran är att vi äntligen ska få köpa loss lite mark från grannen. Det är inte mycket, ca 1,2 ha, men det är bättre än att inte äga något eget alls. (som det varit hittils har jag fått låna mark gratis av annan bonde, och hoppas ju givetvis på att jag får göra det även i fortsättningen). Vi ska när vi byggt vårt garage värdera om vår "lilla gård" och för lånens skull våre det ju toppen om det blev klassat/värderat som hästgård då de oftast är dyrare än en "vanlig villa", dvs vi kan baka in mer av lånen som bottenlån.
Så vad tror ni, inte brukar värderingsfolk/mäklare(?) vara lika kinkiga som vi hästägare över vad som kan klassas för hästgård?

Sv: Hur mycket mark tror ni man behöver...

Mäklare brukar klassa det som hästgård/hästställe om det bara finns 1000 m2 till hage :smirk:

Att få det klassat som jordbruksfastighet hos Skatteverket kan bli lite knivigare. Jag vet inte hur reglerna är just nu, men förr var det ca 3 ha eller att man på annat sätt bedrev aktiv hästverksamhet på något enstaka ha.

Undra om det inte är ändrat till 5...?... ska se om jag inte hittar det i min röra här nånstans...

Det är ändrat så tillvida, att om du innehar ekonomi/stallbyggnader, så räknas det som jordbruksfastighet oavsett areal

MissX skrev:
Mäklare brukar klassa det som hästgård/hästställe om det bara finns 1000 m2 till hage :smirk:
Särskilt Skånska mäklare klassar nästan allt med stor tomt och garage där hästen kan stå som hästgård. :smirk:

Som betesmark (sommarbete) räknar man med ca 1 ha/häst. Har du mindre kommer gräset med andra ord inte räcka hela sommaren om du har "normalbetande" hästar (ej shettis tex för de äter ju inte lika mkt som ett hbl) utan du får förmodligen stödfodra med grovfoder hela året.

På mina föräldrars gård har vi drygt 1 ha bete och vi har en fjording och en minishettis. Vi har hägnat in vårt bete i flera mindre bitar så det ska hinna växa upp mellan varven. Mina hästar betar mindre än "normalhästen" så det räcker till oss. Vintertid går de bara på en liten hage för att inte trampa sönder gräsrötterna på betet när det blir lervälling.

Viktigt innan du köper gård med så lite mark och har planer på att arrendera mark, är att kolla upp att det verkligen går!! Samt att kolla upp vad det skulle kosta! Vet en familj som byggde stall på sin gård, de hade bara några 100 kvm mark själva (skogsdunge) men blev lovade att få arrendera bete av bonden som hade åkern brevid dem. När de hade byggt klart och skulle arrendera så talar bonden om hur mkt han ville ha i arrende och det var en helt orimligt hög summa pengar, så nu står deras stall oanvänt och de fick väl fortsätta att ha sina hästar inackorderade nånstans... Man ska ha skriftligt på allt!

haha, att få sin lilla gård klassad som jordbruksfastighet lät "flott" :D
Ja i det här fallet så äger jag ju redan huset sen flera år tillbaka, och mark har jag redan fått låna (av annan bonde/granne). Några papper på arrende finns ju inte då vi inte betalar något för det vi lånar, känns kymigt att vilja ha papper på det då...meh det är just vetskapen om att vi kan bli helt utan mark vi ska köpa oss lite. Tyvärr släpper inte bonden mer än den här dryga hektaren... Vi har tjatat i flera års tid på att få köpa eller arrendera av honom men har tills nu fått ett njae till svar, så det är bara att vara glad över det lilla man får. Känns dock lite surt att avstyckningskostnaden nästan blir lika dyr som själva marken vi köper :mad:
Och för övrigt, angående skåningar...Det går alldeles ypperligt att ställa in sina hästar i ett gammalt garage :devil: ....Alldeles ypperligt, hihi...

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 415
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar