Hur mycket lysin i olika fodermedel?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Hippo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 476
Sv: Hur mycket lysin i olika fodermedel?

Gram per dag då eller? :)

Hur stort behov har en växande unghäst på ca 1 år per dag?

// M

Ja det är gram per dag!

Till en häst som är 12 månader och den förväntade vuxenvikten är 500 kg, är behovet 29 gram per dag. Man räknar då på en vikt vid tolv månader på 270 kg. Enligt KER 2001.

Ja det är gram per dag!

Till en häst som är 12 månader och den förväntade vuxenvikten är 500 kg, är behovet 29 gram per dag. Man räknar då på en vikt vid tolv månader på 270 kg. Enligt KER 2001.

Tackar :bow:

*kl*

Puttar tråden lite och undrar om någon vet Krafft Rehan, Eggersmann ReVital Cubes och Eggersmann Aminoral? Hittar att alla tre ska innehålla rehab och aminoral tillsatt, men inga mängder...

Tyvärr vet jag inte, MEN jag själv försökte ta reda på lysin i Eggermanns avels müsli tidigare idag och ringde min återförsäljare som skulle ta reda åt mig. Dom sa att dom får ringa hon som säljer det i svierge och skulle då få reda på exakta värden, så jag rekommenderar att ringa närmaste ställe som säljer det och fråga om dom kan göra samma, det borde dom ju absolut kunna om dom är trelviga personer, alternnativt så borde dom ju annars ge dig nummer till kvinnan som säljer det i sverige.

Jag lägger till eggersmanns avelsn muslin sen nrä ajg fått reda.

Just det en till till listan:

Max E Glo, 0.85% lysin (är vad det stod, ihop med tex. 18MJ/kg så hur man översätter det vet jag inte tyvärr)

Puttar frågan hur mycket det är i ReVital och svarar på att i Aminoral är det 2%

Fyller i lite siffror igen! Borde finnas fler som kan lägga till olika foder till listan! De rödmarkerade är nya på "listan", några är nämnda i tråden men inte inlagda på listan!

Betfor 7g / kg foder ?
Biopromin 17,35 g/kg - blir ju inte särskilt mycket eftersom man ger 50 g... Men det sägs vara rent lysin som tas upp bra av hästen i vart fall.
EDEL Häst 4,8g/kg
EDEL Avel 8,3g/kg
EDEL Champ 5,0g/kg

Eggersman Aminoral 20g/kg
Hippo Groow Breed 5,6 g/kg
Hippo Groow Alfa 7,8 g/kg
Linfröpellets (Rena foder) 2,5 g / kg foder
Luzernpellets (Rena foder) 7,2 g / kg foder
Krafft Plus Grön 14g/kg
Krafft Groov 125 7 g/kg
Krafft Groov 90 5,4 g/kg
Krafft Protein 30 g/kg
Majsflakes (Rena foder) 2,4 g / kg foder
Max E Glo 8,5 g/kg
Sojaflakes (Rena foder) 22 g / kg foder
Timotejhö 3,5% av rp
Vitafor Proteinmineral 25 g / kg foder
Vitafor Häst Derby 4,2 g / kg foder

Råvaror
% lysin av råproteinet
Gräs 4,4-5,4
Havrekärna 3,8
Kornkärna 3,5
Lusern 4,5
Potatisprotein 8,1
Rapsexpeller 5,1
Sojamjöl 6,1

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Vilket foder tycker ni är bäst för dräktig katthona, under digivningen och till ungarna när de börjar äta? Planerar en kull på min hona...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025