Hur mycket lusern kan man egentligen ge?

et_flickan

Trådstartare
Jag har en rolig diskussion med nån på Stallet.se igen och denna tjej påstår att man inte kan ge hur mycket lusern som hellst. Nej nej tänkte jag men det finns ju faktiskt människor som jag känner som ger sina hästar fri tillgång på lusern, min tränare gav sin 36 åriga shettis detta för att han hade svårt att tugga.

Om mitt fullblod åt lusern skulle jag hellre ge henne fri tillgång på Lusern hack är att proppa i henne dom 3 kg Alfa jag gör det måste ju endå vara hälsosammare på nåt vis, eller har jag fel?

Sv: Hur mycket lusern kan man egentligen ge?

Hälsosammare för plånboken med alfa ;)

Funkar det att ge en bra mängd med hö så föredrar jag det din häst äter nu.

Det finns många tävlingsryttare som ger lusern som enda grovfoder ute på tävlingar. Likaså de med äldre hästar som har svårt att tugga(uppblött lusern).
Lusern är ju grovfoder, så det finns väl i stort sett inga begränsningar.
Min har haft halvt fri tillgång på lusernhack periodvis, när vi haft taskiga hövärden. Givetvis har hon fått hö också, men i begränsad giva (ca 10 kg då). Och så fri tillgång på lusern boxtid och hon åt ca 4 kg/dygn.

Denna säsong är helt lusernfri och nästan kraftfoderfri då vi har supervärden på höt/hösilaget. Det tackar plånboken för!:bow:

Mig veterligen kan man ge lusern som ENDA grovfoder!

Inte enligt henne då hon var veterinär och för mkt lusern kunde tydligen vara ohälsosamt för hästarna, kan ge fång m.m.

Hon baserar alltså sitt uttalande på det gamla påståendet att det är protein som orsakar fång?

Har inte en aning vad hon menade. Sen jag skrev sista inlägget har hon inte svarat.

Men troligen var det så hon menade ja.

Traditioner har nog stor betydelse för vilka foder vi ger! Vi är vana vid svenskt normalhö (ofta med timotej som bas och med inslag av klöver).

Ser man hur exempelvis delar av USA och andra ställen där lusern (Alfalfa) odlas intensivt och ofta som renbestånd så är det vanligare att ge rent lusernhö till hästar. Däremot så blir skördetidpunkt och analysresultat viktigt (se exempelvis http://www.alfalfa.org) för foderstaterna.

Därmed inte sagt att det lusernhö man fodrar med i exempelvis USA är samma produkt som den förädlade varan vi köper som tillskott...

Liknande trådar

Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 771
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 005
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix