Hur mycket ljus kan man ha i stallet på natten?

Z

Zambezi

Störs hästarna om man har tänt i stallet på natten? Helt tänt alltså - inte bara en nattlampa.

hade det varit mej du hade frågat så hade jag störts :p
vet inte hur det är med hästarna, våra hästar har iaf helt mörkt i stallet för nattlampan har gått sönder. ingen som har orkat bytt glödlampa :angel:

//Linda :bump:

Det står i lagen att hästar måste få ha det mörkt några timmar per dygn( 8 tror jag det va). Varför skulle du ha tänt för?

Det står väl inte ännu så vitt jag vet. Men man vill få den lagen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Förslaget till lagändringen grundar sig på en utredning som visade att djur som hålls under ljusaförhållande dygnet runt utsätts för mer stress än om de hade haft 8 h mörker på natten. Med tanke på detta skulle jag inte ha tänt i mina stallar. :)

Jag vill ha tänt för att övervakningskameran inte funkar riktigt bra om det är för mörkt. Jag vill alltså inte ha tänt generellt, utan bara nu när stoet snart ska föla och jag vill kunna övervaka det.

Ska amn om man bor i Norrland med ljusa sommarnätter måsta ta in hästarna på natten för att de ska få sina 8 timmar mörker då?
Eller gäller det bara uppstallade hästar?

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
656
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka