Hur mycket litar ni på er häst?

Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag litar inte på någon häst.
.

.

.... och jag litar inte på barn!
Jag var i hemlighet bästis med nordisen som stod på vår gård, jag var 4-5 år... satt mellan hans framben i spiltan och matade...
han följde mig som en hund i hagen - allt i smyg - tills den dan jag skulle impa på kompisarna, gick ut i hagen, ropade på pålle och började springa genom hagen... han kom förståss, i full fart och skulle hänga på mig.

Jag har fortfarande ett ärr bak på huvudet. Då hade jag, förutom jacket i bakhuvudet, ett hovformat blåmärke mitt bak på ryggen, han trampade mig också på låret vilket jag hade besvär av länge ... det är ett rent jävla under att jag överlevde.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag ligger på en solmadrass i hagen, barfota och läser böcker och matar ponnyerna med morötter. Jag sitter ner i stallgången och kollar på magen och på hovarna. Jag gör flera saker som säkerhetsmässigt inte är ens i närheten av okej med mina ponnyer. Jag litar på dem, och jag hoppas att de litar på mig när de följer efter mig lösa i paddocken och runt stallet, och när jag får sitta bredvid i hagen när den ena ligger ner och vilar.

Jag litar inte på barn, barn är impulsiva, snabba och oberäkneliga. Hästar är flyktdjur, snabba, stora, tunga och farliga. En sådan kombination är en dålig kombination att lämna ensamma. Så barn i stallet ska ha vuxet sällskap, och de barn som är nära mina små har varit med i ca 2 år nu och börjar lära sig. Men barn är barn och hästar är hästar.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag är helt övertygad om att min foderhäst aldrig medvetet skulle skada mig. En gång attackerade hagkompisen mig och han ställde sig i vägen och tog emot spark efter spark tills jag tagit mig ut ur hagen. En sådan häst litar man på, liksom. Men blev han rädd kunde flyktinstinkten ta över, som hos vilken häst som helst.

Det finns risker med allt men hästar är farliga djur och enligt mig är det totalt onödigt att utsätta ett barn för risken det innebär att vistas i närheten av en häst utan att en hästkunnig vuxen är med hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Har inga barn själv, men har haft vänner med som har barn. En gång stod vännen och borstade min häst när jag var i sadelkammaren och rätt vad det är står vännens 3-åring under magen på min häst och borstar frambenen. Hästen stod och njöt men vi fick henne ganska fort därifrån. Han skulle aldrig göra nåt med flit men det är ju dock en häst. Däremot när jag skulle upp barbacka från en pall råkar jag trampa för långt ut och pallen och jag dundrar in under hans mage. Det enda han gör är att vrida på halsen och glo på mig som om jag vore dum ;)
Ponnyn däremot hatar allt vad barn och hundar heter. Hon anfaller direkt. Vi vet inte varför, hon har varit sån sen hon kom till oss. En av gårdens hundar sprang in i hagen till henne och han sprang efter och försökte stampa på honom. Hon slutade inte förrän han var ute och stod länge vid staketet där han sprang ut. Han sprang aldrig in till henne mer.
Så nej, inga barn utan uppsikt i vårt stall och absolut inte i hagen!
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag litar på min sambo. Trots det skulle han kunna halka på kopplingspedalen och köra över mig. Har jag huvudet i armbågshöjd bakom ryggen på honom och han inte vet att jag är där kan han lätt knäcka nosen på mig. Även om jag har stort förtroende för att han inte ska göra mig illa kan olyckor hända. Därför ställer jag mig inte bakom bilen när han ska backa, jag gör honom uppmärksam på att jag går bakom honom när han pysslar med varma kökspinaler, jag står inte med mitt ansikte 20 cm från hans när jag väcker honom. Jag bedömer situationen och tar inga onödiga risker.

Med 600 kg flyktdjur är det samma sak, fast utgången på olyckor som sker är oftast värre.

Jag har en märr som jag spenderat många år tillsammans med. Vi läser varandras signaler väldigt lätt (på gott och på ont...) och jag känner mig så trygg att jag ibland kommer på mig med att göra saker som jag vid närmare eftertanke kommer fram till att jag inte borde gjort. Henne har en 5-årig tös fått borsta, kratsa hovar, klappa, fodra, leda och rida några gånger. Inte själv naturligtvis, jag är bredvid. Jag tror inte min dam skulle råka göra barnet något annat än jag skulle kunna råka göra. Det är bara det att det är så mycket värre att bli trampad av henne än av mig, eller att bli tillvispad av en hov än en hand.

In i hagen går inget barn som pratat med mig. Jag drar mig inte för att skrämma (berätta att det är jättefarligt när man är barn att vara där inne och att de sparkar och bits) där, för där ÄR det livsfarligt, precis som pooler och runt traktorer och andra maskiner. Liksom de aldrig, aldrig, aldrig får öppna en boxdörr själva. Jag har bara fruktansvärt snälla hästar. Ingen sparkar, bits eller springer över någon. Men ett litet barn och sju stora nyfikna hästar och som inte kan kommunicera med varandra eftersom de inte lärt sig språket... Då har man tur om något INTE händer.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Även om jag litar på ponnyn jag rider så skulle jag aldrig låta mina barn krypa bakom/under hästen osv!:nailbiting:
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Barn skall inte vara utan uppsikt på en gård, även om dom inte kommer åt djuren finns det mycket som man kan bli skadad eller dödad av.

Angående hästarna så litar jag på en tillräckligt för att låta ett litet barn borsta och leda under uppsikt dom andra 2 nej.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag litar på att min häst aldrig skulle göra något med flit, men hon kan bli rädd och det är oftast då olyckor kan hända.

Samma här. Jag litar till 100% på att min häst är snäll, men jag vet att han är ett djur och att det kan hända en olycka. Min 11-åriga lillasyster är toppen, hon vill absolut ha hjälm och säkerhetsväst när hon hanterar alla hästar och är i stallet. För henne är det självklart.

Den dagen jag får barn är det hjälm och väst som gäller vid all hästhantering tills de är 12-13 år i alla fall, gärna längre om jag lyckas påverka.

Tillägg: Min syster får däremot hemskt gärna rida och hantera min häst så mycket hon vill! Att göra dumheter, som att krypa under hästens mage, är uteslutet men normala aktiviteter är såklart helt okej under uppsikt. Litar såpass på både hästens snällhet och hennes kunskap att de gärna får gå 20-30 meter framför mig när jag följer med om de vill rida ut, men vill kunna se henne hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

kl

Visst ska man inte vara naiv, men de flesta föräldrar har problem åt andra hållet. De låter sina beskyddarinstinkter löpa amok och misslyckas därmed med att lära barnen att hantera och bedöma risker själva. Jag håller på med barnpsykologi och jag ser hur föräldrar lär sina barn att vara rädda istället för att lära dem att bli kompetenta. Rätt puckat, eftersom rädsla inte är skyddande, utan tvärtom gör barnet stressat och fumligt (och olyckligt).

När jag var 10 år tog jag och min kompis våra ponnier, red ut till en sjö i skogen, satte upp tält, badade med hästarna, metade fisk som vi lagade i spritköket, hade med oss eltråd och gjorde en liten hage mellan träden, och sov där sen. Vi är födda på 90-talet och uppvuxna i innerstan. Dagens 10-åringar, alltså inte SÅ mycket yngre än oss, får knappt promenera till skolan själva. De kommer antagligen aldrig att kunna skaffa ett avslappnat förhållande till naturen, och inte heller att få den sinnesnärvaron som krävs för att t ex lugnt och hyfsat kontrollerat styra en häst. Jag lider med dem.

Sen är ju 2-åringar en annan sak såklart.. Men generellt! Låt barn få testa saker! Redan 4-/5-åringar tycker jag börjar bli tillräckligt vettiga för att lära sig hantera djur o likn. Under övervakning förstås. Men det ska böjas i tid.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Teoretiskt sett så litar jag på min häst till 100%, MEN ett bromsbett på ett känsligt ställe och även den snällaste kan sparka..så nej, jag skulle aldrig någonsin låta ett småbarn vara runt hästar på det viset. Jag blir också både bedrövad och beklämd över bilder och filmer på nätet med hästägare som totalt verkar vara utan fantasi och kunnighet om vad som *kan* hända.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Innan jag fick barn var jag väldigt avslappnad. Min häst var otroligt OTROLIGT(!) pålitlig, han slog hellre knut på sig själv än att råka trampa på någon. Sen skaffade jag ny häst, och barn. Min nuvarande häst är otroligt klumpig, bumlig och tung. Dessutom ser han inte om och kring sig så utan vidare kan han råka putta omkull ett barn utan att ens märka det.

Min dotter är 3 år och först nu har hon fått börja hantera honom - när hon var bebis var hon med ofta men då hade jag henne inte på golvet förstås utan i vagn eller sjal. Vi har nu i sommar tränat honom på att flytta sig för henne och bli ledd och hålla hennes nivå. Hon får borsta honom själv på samma sida som jag, och hon får gå runt till andra sidan när han har bra dagar. Man märker på hästen om den är uppmärksam på barnet eller ej, och hon måste ha hjälm.

Hon får gå i hagen, när jag är med. Gruppen består av min nordis, en ponny och 3 islänningar (ibland 1 islänning till och ett vbl). Jag känner den väl, har jobbat mycket med min häst i hagen tillsammans med flocken och kan deras natur. Så där är jag inte orolig, men hon får inte gå in själv. Vi brukar vara där en stund när vi hanterat min häst klart och så får dottern utforska och klättra och på ett naturligt sätt umgås med hästarna.

Jag tycker faktiskt att folk får göra sig en egen bedömning hurvida deras hästar är pålitliga eller ej och vad man kan våga låta sina barn göra. Som sagt litar jag inte på min nuvarande bumling, han är en riktig kluns, men min travare hade jag inte oroat mig en sekund för. Sen kan stallet och hagens utformning också ha betydelse, och den övriga flocken.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag litar på att mina hästar är just...hästar! Dom är bussiga över lag, donnan gillar inte småfolk och inte främmande heller...herrn är översocial, alltså motsats till donnan. Gemensamt är att dom är hästar och jag förväntar mig inget annat. Barn vill jag inte ha kring dom just för att de är hästar.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag har inga barn själv men om bästa väninnans dotter är med i stallet, hon är snart sex år, så brukar vi förvara henne uppe på hästen. Hästen får stå uppbunden o ungen ovanpå. Så länge barnet är uppe på hästen vågar han inte röra en hov, möjligen så flyttar han huvudet o tittar efter oss men inte mycket mer än så. Vi kan då stå bredvid utan att vara oroliga att dottern försvinner o att hästen hittar på något dumt. Samtidigt kan vi tex putsa träns eller liknande. Vi skulle heller aldrig bära runt på henne överallt. När hon var riktigt liten fick ju vi naturligtvis bära henne men hon fick lära sig tidigt att man inte får springa vind för våg i hagen eller stallet. Hon går aldrig in i en hage ensam men följer klart med oss om vi går in till hästarna. O bakom hästar är förbjudet o man får inte ta på andras hästar eller hundar heller för den delen. Jag tror det har hjälpt henne mycket för hon är väldigt mogen kring djur.

Även om vi gör såhär med den här hästen så är det inte säkert att vi skulle göra det med några av de andra hästarna i stallet.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Hästar är flyktdjur och även den snällaste och lugnaste kan bli rädd : därför litar jag inte på någon till 100%.
Litar relativt mycket på min egna, hon är väldigt väluppfostrad och skulle inte springa över någon om hon hade en annan flyktväg.. men skulle aldrig låta någon oerfaren eller barn hantera henne själv.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag litar aldrig helt och hållet på en häst, det är ändå ett flyktdjur som går efter instinkter sist och slutligen. Men nog litar jag ändå ganska mycket på mina hästar och känner mig trygg med dem, eftersom jag känner dem så väl att jag vet hur de reagerar och har lärt mig deras kroppsspråk. Min ena häst är en sådan som lätt trampar en på tårna, hon flyttar sig plötsligt och är lite klumpig, och glömmer att man står i vägen. Men jag har lärt mig att hoppa undan hennes hovar, det kommer liksom instinktivt då jag vet hur hon rör sig och kan förutse när mina fötter är i fara. Därför kan jag bra pyssla med hennes ben osv utan att vara osäker. Trots det blev jag ändå översprungen och trampad av henne här om dagen och miste en tånagel. Tänk om det varit ett barn som blivit under, hur mycket värre det kunde ha gått då.
Men ett barn skulle jag aldrig låta krama någon hästs ben, hästen behöver bara hoppa till, något vilken häst som helst kan göra, så är olyckan framme. Barnet kan ju bli helt under hästen om det går riktigt tokigt. Hästens ben är något man försöker hålla undan barnen från! Jag ser alltid till att ett barn står med fötterna en bit ifrån hästen när han/hon klappar den så han/hon inte blir trampad om hästen tar ett steg åt sidan, och att barnet bara klappar på halsen och bogen. Det minskar riskerna helt enkelt. Med mitt klumpiga sto är jag extra försiktig just för att hon är som hon är, då står jag oftast beredd om barnet måste vara nära henne så jag kan ta i stoet eller barnet om hästen bestämmer sig för att klampa på. Oberoende hur snäll en häst är, när det gäller barn är jag alltid extra försiktig.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Man kan inte helt lita på barn och man kan inte helt lita på djur. Klart att en häst lätt kan skada ett barn, men min erfarenhet säger att hästar som är vana vid barn håller ett vakande öga på dom. En gammal häst jag hade ändrade kroppspråk helt när det kom in en liten huvudfoting i stallet och han stod i gången. Försiktigare och höll koll på knodden hela tiden. Han var van vid barn och det var säkert en förklaring till hans beteende. Men för den skull kan saker hända och utan tillsyn bör man nog aldrig lämnas.

Barn cyklar och trillar, klättrar i träd och trillar ner. Saker kan hända och i stället för att springa runt och vara nervös över allt som teoretiskt kan hända och förbjuda barnen att göra saker skapar bara nervösa föräldrar och okunniga barn. När barnen sedan är stora och inte lärt sig något om världen kan kontakten med träd, cyklar och hästar bli galet på riktigt. Lär barnen att respektera djuren både för sin egen säkerhet såväl som respekt för hästen som individ och levande varelse. Ska man se faror och olycksrisk i allt kan till och med torka sig i röven innebära en risk för att bryta ett finger.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Kl.

Jag litar på mina hästar men vet att dom trots allt är hästar och dom kan bli rädda för något plötsligt. Samma med barnen, litar på dom men vet att ibland kan dom få för sig att göra något opassande utan att tänka först. Mina barn har från start fått lära sig hur man uppför sig i stall och runt hästar, men i hagen har dom aldrig fått vara utan mig och då max 50 cm ifrån. Har dom ens testat springa/skrika eller busa i stall så har dom åkt ut ur stallet, det funkar bra så länge man har stall hemma och snälla hästar som ev kan bli lämnade i 1-2 min på stallgången medan man följer barnen in till pappa. Inte ens min dotter som har egen ponny har fått vara själv i stallet förrän hon blev 12 år och gått travskola. Det var dels för hennes skull men även ponnyn då många barn får vara vind för våg men små shettisar och sedan är dom förstörda dom stackars ponnysarna bara för att barnen inte fått lära sig hantera dom med respekt. Köpte vår ponny som föl och han är väluppfostrad och är supersnäll både mot barn och vuxna trots han är hingst och bara 6 år.

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände barnen något om dom fått vara själv med hästarna när dom varit för små. En olycka händer på mindre en en sekund om det vill sig illa.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Visst gör även mina hästar skillnad på barn och vuxna, tex min gamla häst som tyvärr nu har vandrat vidare var jättepigg och framåt med mig men han fick man nästan dra framåt när sonen som då var 5 år red eller dottern som var 9 år. Så fort jag satt upp efter att nån av barnen ridit så blev han väldigt pigg från att ha dragit hovarna efter sig i både skritt och tölt. Men det innebär ändå inte att jag låter barnen vara själv med hästen då jag anser att man ska vara med och lära barnen hästvett och även förhoppningsvis kunna hindra/förmildra skadan om olyckan är framme. Jag är inte det minsta hästrädd och uppvuxen ända från det jag var liten med hästar, jag vet hur fort något kan hända även med den snällaste och orädda hästen då dom trots allt är djur (flyktdjur) och inga maskiner som är känslolösa och utan en fungerande hjärna. Visst vet jag även hur snabbt en olycka kan hända i andra sammanhang också, låter tex inte barnen åka och bada utan vuxen innan dom kan simma ordentligt och är tillräckligt mogen, lär dom trafikvett innan dom får cykla/gå efter vägen innan dom är mogna för det. Jag vet också trots hur väl jag försökt förbereda dom så kan dom drunkna, bli på körda eller cyklaomkull och i värsta fall.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag litar på mina hästar, att de inte skulle få för sig att attackera mig eller andra människor.

Nu är min son bara ett halvår, men planen är att han ska indoktrineras i hästvärlden. Så han har fått börja klappa hästarna medan jag bär honom, de har blåst lite på honom med sina stora näsor och han har skrattat förtjust och försökt greppa tag i deras morrhår. I det här läget är jag mest glad att han inte är rädd för dem. Jag litar på att de inte försöker bita honom, men det är på deras villkor, vi står utanför boxen och de kan gå bort från oss om han blir jobbig och de kan inte springa på oss om de skulle bli rädda.

I framtiden kommer han att få vara med i stallet, exakt hur det kommer att se ut beror på hur barnet utvecklas, om han lyssnar och håller sig till mig eller om han får en "kan själv" personlighet, eller så vill han inte alls. Då anpassar vi hästandet efter det för att minimera risker, jag skulle inte dra mig för att ha ungen i koppel om det fanns risk att han skulle dra iväg och utsätta sig själv för fara.

Kommer han att få leda en häst själv när han är två år? Vet inte, kanske.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp