Hur mycket litar ni på er häst?

tessiem

Trådstartare
Såg idag en "söt" film på Facebook där en liten tjej (runt 2år) går runt och borstar en stor häst + kramar om hästens ben..
Själv blev jag bara förskräckt när jag såg filmen.

Litar folk verkligen så mycket på sina hästar? Är jag extremt larvig? Har tre snälla hästar varav unghästarna nästan är extremt snälla men ändå får inte några barn vara i hagen själva eller hantera hästarna och så små barn som 2år får överhuvudtaget inte vara "lösa" i mitt stall utan föräldrarna får hålla barnet.

Mina barn är 10,8 och minstingen är 6mån. Inte ens de stora får vara i hagen.

Hur tänker ni kring det här med barn och hästar?
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag litar inte på någon häst.
Jag har två väldigt snälla hästar som är välfostrade klart över medel.
Men barn ska inte vara själva kring häst!

Även den mest välskolade häst kan reagera på någonting extremt som aldrig brukar hända men händer just då och bli rädd och sprätta till. Man kan inte räkna med att barn hinner undan.

Det är när man blir naiv och litar på hästarna som skador sker.

Jag förespråkar inte rädsla! Man kan tro att jag litar på mina helt iom alla saker jag gör med dem. Men jag kalkylerar riskerna och ser till hur stor sannorlikhet det är och väljer att utsätta mig eller inte.
Och iom att jag jobbar med bla problemlösning med häst så är jag snabb undan och kan läsa hästen och kalkylera riskerna bättre än de flesta.
Men då gäller det mig själv. jag kan själv fatta beslut om mig. Jag är myndig.
Barn måste man bestämma åt. Och dem ska man INTE gambla med.

Det är sällan någon erfaren låter barn vandra runt ensamma.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag har en häst jag haft i över tio år som jag litar fullständigt på. Jag skulle kunna sova middag under magen på henne typ.
Men jag skulle def aldrig låta mina barn göra det! De får gärna borsta henne (med hjälm på), men där går gränsen typ.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag litar på att min häst aldrig skulle göra något med flit, men hon kan bli rädd och det är oftast då olyckor kan hända.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

tuaphua;15955096[B skrev:
]Jag litar inte på någon häst.[/B]
Jag har två väldigt snälla hästar som är välfostrade klart över medel.
Men barn ska inte vara själva kring häst!

Även den mest välskolade häst kan reagera på någonting extremt som aldrig brukar hända men händer just då och bli rädd och sprätta till. Man kan inte räkna med att barn hinner undan.

Det är när man blir naiv och litar på hästarna som skador sker.

Jag förespråkar inte rädsla! Man kan tro att jag litar på mina helt iom alla saker jag gör med dem. Men jag kalkylerar riskerna och ser till hur stor sannorlikhet det är och väljer att utsätta mig eller inte.
Och iom att jag jobbar med bla problemlösning med häst så är jag snabb undan och kan läsa hästen och kalkylera riskerna bättre än de flesta.
Men då gäller det mig själv. jag kan själv fatta beslut om mig. Jag är myndig.
Barn måste man bestämma åt. Och dem ska man INTE gambla med.

Det är sällan någon erfaren låter barn vandra runt ensamma.

You need to come here and meet my Ami then Tuap :D
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag försöker inpränta alla tänkbara säkerhetsregler i mina barn, utan att skrämma dem - men det är en balansgång. När de följer med till stallet är jag alltid med, i alla lägen, och när vi inte är i stallet försöker jag prata med dem om vad det innebär att hästen är ett flyktdjur. Det funkas oftast bäst att ta sådana diskussioner när det inte är "skarpt läge".

Jag vill inte skrämma dem, men jag tror att jag nog gjort det litegrann ändå. Å andra sidan skulle de inte få för sig att gå in i hagen ensamma, gå bakom rumpan på en häst eller liknande.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Min förra häst var så säker med barn som en häst kan bli.
Sonen hade han följt sen han var liten och betraktades som min fölunge.
Sonen trillade av i nerförsbacke en gång när jag ledde och hästen tvärnitade och backade.
Han stod ut med saker som han aldrig hade tolererat om jag hade gjort det.
Järnkoll på var sonen var någonstans.
Ett annat barn låg helt plötsligt och kollade i bakhovarna på rygg under hästen i ett obevakat ögonblick.
Den hästen jag har nu är inte alls lika barn och fölungekär och accepterar inte mer från barn än vuxna.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Barn får aldrig vara ensamma med hästarna, varken i stall eller hage - både för hästarna och barnens skull. Samma med hundarna - som inte får springa lösa hur som helst i hage/stall. Det tar ju en hundradelssekund, en hov far ut, och träffar sparken illa kan vi prata skallskador - och med det kanske livslånga handikapp, respektive avlivning.

Min häst är underbar med min lilla kusin (7 år) - hon rider själv på honom, borstar, kratsar hovar, borstar svansen... Han tar äppelbitar försiktig försiktigt från hennes lilla hand och står blickstill när hon är med.

Men trots att jag litar på honom så skulle kusinen aldrig få lov att hantera honom ensam. Som sagt. Det går så vansinnigt snabbt om något skulle gå fel.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Min är väldigt snäll mot människor, men inte ens när min och stallets absolut äldsta, snällaste ponny (som småttingar kan leda själva om det är så) gick ensamma i en hage fick gammelponnyns medryttare (12 år) gå in själv i hagen. Det kan hända så himla fort, med världens snällaste häst.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Min 2-åriga dotter får vara med i stallet. Hon åker häst på min 21-åring och tycker att det är superkul. Hon går "lös" i stallet när hästarna står i sina boxar. Båda stalldelarna är små, sex resp. sju boxar, så jag ser henne hela tiden. Står någon häst på uppbindningsplatsen är antingen jag eller hästens ägare med henne. Men vi går inte runt och bär på henne om det är vad du menar.
Ska vi gå in i en hage så bär jag henne men oftast stannar både hon och hunden utanför.
Den häst hon "hanterar" mest är min 21-åring. En mycket klok ponny med koll på läget. De andra är jag mer restriktiv med, särskilt 3-årshingsten. Hon har dock suttit på nästan alla hästar i stallet. (Och jag har då hållit i henne och någon annan har hållit i hästen.) Ska hon åka häst är det 21-åringen som gäller och då leder jag ponnyn och håller i dotterns ena fot/ben. Den ponnyn har på de 14 år jag ägt henne aldrig skyggat eller hoppat åt sidan eller dylikt.

Jag vet inte riktigt vad det är du menar i din frågeställning men kontentan är att hon aldrig vistas runt hästarna själv. Däremot bär jag inte runt på henne. Då skulle jag inte få mycket gjort.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Litar på bägge hästarna, men är också fullt medveten om riskerna.

Barnen (1 och 3 år) får gärna vara med i stallet när dom vill, men dom är aldrig utanför en armslängds avstånd från mig, så att om något skulle hända, så kan jag göra något. Har dock aldrig behövts, men vad spelar det för roll? Det räcker med en gång...

Det som annan1 skrev är något som vi också försöker göra. Dvs, göra barnen riskmedvetna utan att skrämma dem. Dvs, istället för att säga "tänk om hästen hoppar till nu", så säger vi "tänk om hästen blir rädd nu".
Visst, då minstingen är 1 år, så går det nog inte helt in hos henne, men repetition är också ett sätt att lära sig på. Och armslängds-reglen gör att vi kan korrigera vissa saker som hon inte borde göra, såsom att hon vill gå runt hästens bak för att komma till andra sidan. Väldigt enkelt att korrigera henne och få henne att gå framför hästen istället.

Hästarna förstår vad som händer, och är extra försiktiga runt barnen. Om något, så blir dom lite uttråkade, då allt tar minst tre gånger längre att göra när småttingarna är med. :)
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag har väldigt snälla hästar men även väldigt snälla hästar viftar reflexmässigt bort flugor eller kan hoppa till även om de vanligtvis är orädda och även en väldigt snäll häst kan bita i ren reflex om man råkar göra något som gör ont. Jag skulle aldrig någonsin låta ett barn hantera mina hästar ensam eller vara runt hästarna ensam. Jag låter inte heller hunden springa runt i stallet när hästarna står uppställda och han får inte heller följa med in i hagarna. Min dotter var 14 år innan hon fick ta ut och in hästarna ensam och innan hon fick rida ut själv. Jag är hellre försiktig i överkant än att något händer som jag får ångra resten av mitt liv. Jag vet hur fort det kan gå. Jag sitter själv med svåra handikapp pga ett ögonblicksverk.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag tänker på samma sätt som dig! Man ska ha respekt för att det är stora flyktdjur vi hanterar, och hur väl vi än känner dem kan det inträffa saker man inte förutspådde. Låter klyschigt men är sant. Och precis som du säger har inte heller barn samma reaktionsförmåga (och förstånd) som oss vuxna, det måste man alltid ha i bakhuvudet. Jag vet själv vilka dumheter man gjorde som barn och hur det ibland straffade sig, hade man haft en vuxen som närvarat mer aktivt hade flertalet olyckor bland småtjejerna i stallet minimerats.

Jag litar personligen inte på min häst heller, han är något labil och får sina ryck (ändå är han mycket bättre nu än när jag köpte honom). Hur underbar, avslappnad och tillgiven han än är, kan det i nästa sekund slå om och är man i vägen får man några hundrakilo häst över sig. Jag har till och med sagt ifrån till stallägaren att inga barn (helst inga under 18 år) får hantera honom när inte någon vuxen är intill (och helst inte leda öht). Det handlar helt enkelt om att jag inte vill att någon ska skadas pga. att han är opålitlig och jag är oansvarig som hästägare. Och även om han hade varit mer stabil hade jag ändå inte velat ha barn runt honom utan min uppsikt, av precis den anledning som tuapha skriver.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag har alltid kunnat lita hundra på mina tjejer och kunnat göra precis vad som helst med och ikring dem i stallet och hagen (beror kanske mycket på att i mina foderhäst val så har jag låtit hästarna vara med att bestämma om vi är rätt för varandra), men jag skulle ändock aldrig låta ett barn eller tonåring pyssla och krypa kring dem som jag gjorde den gång det begav sig.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

*kl*

Jag var 15 månader när ja tillbringade all min tid hos en bekants arbetshästar, fjodingar och nordsvenskar, varesej dom var ute eller inne.
Mina föräldrar har aldrigt varit hästgillare även om min mamma själv tillbringade alla somrarna under 2a världskriget på samma gård...

Jag älskade att krama ett hästben medans hästen gick runt på betet.
Hade jag gort rackartyg gömde jag mej under krubban hos Skräcken,ett mycket elakt sto som aldrig fick gå ut eller hanteras av någon annan än bondens son....
Jag var den enda förutom Bertil som kunde närma mej stoet utan problem.
Jag minns min förtvivlan när jag var runt 6-7 år och fick veta att hon hade tagits bort :cr:
Inget stort brunt huvud med bläs som snusade mej i håret och slickade bort mina tårar :love:

Jag är innerligt tacksam att jag inte blev hindrad i mitt hästintresse.....
Tyvärr blev jag inte uppmuntrad heller :mad:

Nu för tiden sulle jag nog inte göra på samma vis som mina föräldrar men jag överbeskyddar inte heller dom barn som kommer på besök utan jag håller ett öga på hästen mer än barnet. Dock börjar jag alltid med att säga att jag tolererar inget spring eller skrikande hos hästarna, gå inte bakom hästarna utan ska dom passera ska det göras framför hästen.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Min ponny fick en hundvalp under ett ben så hon stod och höll upp hoven i väntan på att den skulle flytta på sig. Ändå skulle jag aldrig få för mig att släppa lös varken barn eller fyllon runt henne. Det kan ju hända saker.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Min förra häst var så säker med barn som en häst kan bli.
Sonen hade han följt sen han var liten och betraktades som min fölunge.
Sonen trillade av i nerförsbacke en gång när jag ledde och hästen tvärnitade och backade.
Han stod ut med saker som han aldrig hade tolererat om jag hade gjort det.
Järnkoll på var sonen var någonstans.
Ett annat barn låg helt plötsligt och kollade i bakhovarna på rygg under hästen i ett obevakat ögonblick.
Den hästen jag har nu är inte alls lika barn och fölungekär och accepterar inte mer från barn än vuxna.

Jag har också en sån häst, barn och fölkär.:) MEN jag skulle inte fördenskull lämna mitt barnbarn att leka med hästen själv. Om jag får bestämma inget annat litet barn heller. Han har stenkoll på vad dom gör på ryggen men blir den rädd för nåt så instinkten kan man inte göra nåt åt.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag litar fullständigt på min gammelman. Men det är en levande varelse och ingen robot, så jag kan inte styra honom som en sådan.
Dessutom gillar inte han alla och ibland kan han ha dåliga dagar. Jag vet att han kan vara riktigt elak när han är på det humöret.

Men jag har låtit en kille med en hjärnskada greja och rida "själv" på honom utan problem. Givetvis fanns vi där, men killen fick göra alla moment på egen hand. Gick utmärkt.
Min sambo, med noll djurvana, kan hoppa upp och åka lite häst barbacka i bara grimma. Går utmärkt.

Men en del personer funkar det inte med, ponny blir arg och i värsta fall farlig (har sett honom göra utfall mot en hund han inte gillade..).

Kort sagt, jag litar på min häst men inte blint och naivt.
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag litar fullständigt på min gammelman. Men det är en levande varelse och ingen robot, så jag kan inte styra honom som en sådan.
Dessutom gillar inte han alla och ibland kan han ha dåliga dagar. Jag vet att han kan vara riktigt elak när han är på det humöret.

Men jag har låtit en kille med en hjärnskada greja och rida "själv" på honom utan problem. Givetvis fanns vi där, men killen fick göra alla moment på egen hand. Gick utmärkt.
Min sambo, med noll djurvana, kan hoppa upp och åka lite häst barbacka i bara grimma. Går utmärkt.

Men en del personer funkar det inte med, ponny blir arg och i värsta fall farlig (har sett honom göra utfall mot en hund han inte gillade..).

Kort sagt, jag litar på min häst men inte blint och naivt.

Fast det bevisar väl om inget annat att även hästar kan tänka och att de anpassar sig till människans förstånd och vana? De ända hästar jag vet som utnyttjar människans osäkerhet kring hästar är ridskolehästar som brukar njuta av att sätta de oerfarna på plats...
 
Sv: Hur mycket litar ni på er häst?

Jag håller med i varje ord . Dagen man litar till 100 procent på sin häst i givet läge är man ute på hal is .
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp