Hur mycket lägger du dig i?

Sv: Hur mycket lägger du dig i?

Visst säger även jag till när det går för långt, men då pratar vi låångt...
Har studerat vissa hästägare under åren som ridit "sönder" sina hästar, har rykt ihop med dem också, med resultatet att jag fick skit för att det var dålig stämning i stallet. Precis som du håller jag mitt temprament i schack och det krävs mycket tuggande på tungan för att hålla tyst ibland.
Problemet med hästfolk är att vi lägger oss i alldeles för mycket och att många tänker otroligt fyrkantigt när det gäller hästhållning. Det är deras sätt som gäller och inget annat. Gör man annorlunda gör man fel och är taskig mot hästen alternativt misshandlar/rider sönder.

Trådskaparen talade inte om hur många hinder som hoppades eller hur höga de var. Ej heller vilken typ av skada hästen har haft.
Blir lite svårt att uttala sig då.

Själv skulle jag inte ha några som helst problem med att skutta sockerbitshinder för att motivera min häst i samband med igångsättning efter en skada. Hon skulle bara finna det motiverande. Naturligtvis hade hästen varit friskförklarad först innan man drog till hinderbanan. Men hellre sockerbitskavaletti än longering. Ett par skutt på trettio cm och min pålla hade varit helnöjd med tillvaron.
Men det är bara mina tankar

Apo

Håller med dig fullständigt! Så resonerar jag med. Den som inackorderar i mitt stall känner jag väldigt väl och vi har väldigt lika åsikter kring hästhållning. Vi konfererar och rådfrågar varandra ofta om det är något... Samt påpekar om vi ser något på någons häst te x vid intag eller utsläpp.

Det händer ju att någon häst fått något sår eller ser halt ut ibland. Vi diskuterar/påpekar även lynnesförändringar för varandra. -Hästen hade ingen aptit vid frukost, eller hon visar tecken på brunst etc...

Oj, vad var det som hände? Jag tycker det beror på hur personen är som det hela handlar om och hur hästen mår. Om inte personen kommer att lyssna, så kan det ju behövas att man går till djurskyddsmyndigheterna. Men i dessa fall så måste det ju vara stor fara för hästens hälsa.

Med åren har jag slutat bry mig. För de ggr jag brytt mig, då har det oftast lett till att den andra hästägaren/ryttaren ändå gjort som den tyckte, och att den sedan smutskastar mig och kallar mig besserwisser och Gud vet vad.
Slöseri med tid att påpeka ngt alltså. :smirk:

Så numera har jag flyttat hästen till ett stall där man inte hinner påpeka ngt till ngn, de/jag har redan frågat de andra enormt hästkunniga kompisarna om råd!
En enormt givande inställning i ett stall! :bow:

Tja.. I Ditt fall du beskriver hade jag nog frågat nåt i stil med "Ok, visst, men klarar h*n det när h*n nyss varit halt? Låter lite riskabelt.."
Men det är ju ändå upp till ägaren.. Jag brukar försöka hålla mig utanför sålänge som möjligt, om det inte är så att någon tar direkt skada av hanteringen(/vaddetnuhandlarom)

Men så kan det ju vara så att jag ser nån ägare göra nåt med sin häst som jag personligen inte skulle ha gjort i samma läge. Då kan jag ju fråga varför personen i fråga gjorde si eller så. Inte för att ifrågasätta dennes hantering av situationen, utan för att få nya egna kunskaper och för att se saker ur olika vinklar :)

Det kom en tjej med ny häst till stallet (ett stall vi hade hästen i för några år sedan). Hennes häst hade stått i nästan ett år på grund av en skada i ett ben. Den skulle nu sättas igång igen.
Första gången hon red igen va hon ute och galopperade som en galning och sånt.. Det tycker jag e väldigt oshyst mot hästen.
Jag frågade om hon inte skulle ta det lungt några veckor men fy vad sur hon blev då. Hon tyckte att hon känner ju sin häst bäst och det spelar väl ingen roll om man galopperar lite.. Nu galopperade hon mycket, inte lite. Men jag tycker det e oshyst.

Jag försöker att inte lägga mig i men är det något som kommer att göra skada på hästen eller så så är jag inte den som är tyst. Men så långt det går så håller jag mig utanför.

Jag hade nog sagt nått i stil med.. jaha tror du att det är ok nu med tanke på hältan?... hade hon sagt ja så hade jag inte sagt nått mer. Hade kanske tagit det lite lugnt själv.

Överlag så försöker jag att inte lägga mig i vad andra gör. Så länge det inte är uppenbart skadligt för hästen.

(Råkade lägga mig i lite för mycket en gång och det vart inte bra)

Jag brukar svara om någon frågar om råd, men strör inte kommentarer runt mig i tid och otid... Jag tycker att det är väldigt många som tycker en massa utan att ha belägg för det de säger vilket bara är irriterande!

Jag haller verkligen med!!

Ska man saga nagonting till nagon sa ska man verkligen ha kott pa benen och veta vad man pratar om, inte bara ha en annan asikt om hur saker och ting ska goras.

Jag sager aldrig nagonting om jag inte blir fragad efter min asikt. Det skapar mer problem an det loser.
Alla hastagare har olika satt att hantera och skota sina hastar pa, och alla ar saliga i sin tro. Ser man nagonting som ar verkligt fel ska man givetvis reagera, men man behover inte vara nagon varldspolis!

Jag går på hästgymnasie med ett 100-tal hästtjejer (mycket skitsnack blir det) Och under de två åren som jag hittills gått där så har jag av egna erfarenheter lärt mig att INTE lägga mig i andras hästar även om det känns väldigt jobbigt ibland :crazy: Far hästen illa ska du givetvis säga till men lägg dig inte i småsaker ;)

Jag är en jobbig person som lägger mig i och ifrågasätter/försöker tipsa om någon jag känner gör på ett sätt som jag tycker är helt uppåt väggarna och där djuren hamnar i kläm. Min bästa kompis och jag har ibland ganska olika åsikter om djurhantering, vilket leder till diskussion. Till och från tycker hon kan att jag är skitjobbig och petig...

Vad det gäller folk jag inte känner lika väl försöker jag inte att lägga mig i, men det händer att jag försöker tipsa om ett annat sätt, särskilt om det gäller barna eller personer med liten erfarenhet. Jag gör det dock inte med inställningen "Vad fan sysslar du med", utan snarare "HAr du prövat att göra såhär i stället?"

Kan tillägga att jag är lärare o kanske yrkesskadad ;) ...

Senast ändrad:

Tjaaa i "mitt" stall så har vi överrenskommelsen att om du sköter dig och din häst så sköter sig alla andra sina hästar...
Dvs om jag vill rida min halta häst så gör jag det och ingen annan ska komma och gnälla...

Jag har däremot jävligt svårt att hålla käften ibland och när jag kom på att de satt och busgalopperade och försökte hoppa och tvinga ner huvudet på kompisens gamla travare som inte är riden på ett år, är 15 år gammal och dessutom har en gammal senskada sedan unghäst på höger bak, då blev jag arg... Skadan är förvisso sedan många år utläkt men man märker att hon är märkbart svagare i den sidan och gärna skonar benet om man inte sätter igång henne försiktigt och rider henne korrekt. Sin egen ponny skulle de inte behandla på det sättet så då fräste jag ifrån...
Jag skäller på dem som mockar dålit - har för lite spån eller inte har den belakste koll på fodringar, vaccinationer och avmaskningar. Men om det inte är GRAVA fel så skäller jag bara på dem jag känner... Mest för att inte min avmaskade häst skall få massa mask från den som inte är avmaskad osv...

ako skrev:
Vad det gäller folk jag inte känner lika väl försöker jag inte att lägga mig i, men det händer att jag försöker tipsa om ett annat sätt, särskilt om det gäller barna eller personer med liten erfarenhet. Jag gör det dock inte med inställningen "Vad fan sysslar du med", utan snarare "HAr du prövat att göra såhär i stället?"

Ja, så skulle jag nog också göra. Jag skulle själv uppskatta om nån kom med goda råd ibland, man blir ju aldrig fullärd.
Vilka råd man följer var ju en annan femma.. ;)

Jag lägger mig inte i om jag inte blir tillfrågad att göra det. Visst kan jag kanske diskutera saken hypotetiskt med folk runt omkring mig...
Men som sagt blir jag inte tillfrågad så säger jag inget.

Har gjort det misstaget en gång. En vän tog hand om en annans häst frågade mig om en sak kunde vara skadligt eller ren av farligt. Jag sa min åsikt och fick senare värsta utskällningen av hästägaren att jag skulle minsann inte lägga mig i, jag hadde fel mm. Så nu mera säger jag inte nått även om jag tycker det är hel fel och i mitt stilla sinne tänker: IDIOT.

Var och en sköter sitt är väl min devis. Vet själv hur kul det är med välmenta råd från höger och vänster.

Jag brukar inte påpeka för folk hur de borde hantera sina barn eller hundar heller, så varför ska jag ha åsikter om deras hästhållning?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama