hur mycket kraftfoder

CallMeAce

Trådstartare
Min häst har fri tillgång till ensilage ute i hagen vilket medför ett litet problem när man ska räkna ut hur mycket kraftfoder han ska ha... Jag har ju ingen aning alls om hur många kilon han står o äter ute om dagarna.

Någon som vet eller har något tips om hur ja ska gå tillväga??

Sv: hur mycket kraftfoder

Om hästen går ensam kan du ju ge hästen mat hela tiden och lägga ihop hur mycket du gett under en dag och göra så vid ett par tillfällen för att få en ungefärlig uppfattning. För att veta vilket kraftfoder du skall ge bör du ha en analys på grovfodret.

han går inte ensam...o de har alltid en stor ensilagebal i hagen att äta från när de vill o hur mycket de vill

CallMeAce skrev:
han går inte ensam...o de har alltid en stor ensilagebal i hagen att äta från när de vill o hur mycket de vill
Hur länge räcker en bal? Hur mycket väger balen? Hur många hästar är det i hagen? Är hästarna ungefär lika stora? Det var några variabler att räkna med. Säg att balen väger 300 kg, räcker i 5 dagar åt 4 hästar = 15 kg per dyg och häst. Och vips så har man ett värde att utgå från när man ska räkna foderstat. Sedan måste du ju veta vad höet/ensilaget har för värden också för att kunna ge det extra foder som kompletterar bäst om du ens behöver ge extra...
//marti

smart...att ja inte tänkt på detta :D att räkna ut dagar o så. balen är en 250 kilos för två hästar..ska ha koll på hur långt n sån räcker..tack tack

oj..
nu vet jag iaf hur mycket jag ger min häst kraft-röd påse-sport..
ni vet sån där svart skopa man kan köpa på hooks..jag trodde det var 1 liter men när jag kollade i tidningen stod det 2 liter..alltså måste jag ge min 350 kg islandshäst 2 kg kraft varje dag.. är det för mkt?
jag vet det beror väl på näringsvärde i hö, protein o.s.v men jag har än inte räknat ut någon foderstat..
men om man tänker det som normalt då? att fodra henne med 2 kg kraft???:confused: :crazy:

Tacksam för svar :) :smirk: :d !!!!

Om hästarna har fri tillgång till stråfoder och håller ett hyfsat hull av det så finns det inte någon anledning att ge kraftfoder överhuvudtaget.

Om en häst av någon anledning inte skulle kunna hålla sitt hull trots fri tillgång av stråfoder är det av intresse att se över om den behöver extra näring i form av något kraftfoder (förutsatt att det redan är kontrollerat att stråfodret är av bra kvalitet, samt att hästen äter ordentligt och inte har problem med t ex tänderna eller att den av andra orsaker är i obalans).

Att ge kraftfoder enbart för att "alla andra ger sina hästar det" eller för att man tror att det är något "alla hästar behöver" är förkastligt.

Att räkna ut foderstater är ofta missvisande, då de inte tar hänsyn till bl a väder och vind.

varför måste du ge 2 liter för att skopan är två liter? kan du inte ge en halv skopa? eller köpa ett vanligt litermått från en vanlig affär?

man kan ju inte säga om det är för mycket utan att ha sett hästen eller någon analys, men jag tycker att det låter mycket..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
382
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
632
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama