Hur mycket kraftfoder vid ett och samm tillfälle?

tinafinis

Trådstartare
Precis som rubriken lät.

Hur många kilo kraftfoder (blött eller torrt) vid ett och samma tillfälle kan man max ge en häst på ca 500 kg?

Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kraftfoder vid ett och samm tillfälle?

Vad jag vet så ska man max ge 0.4kg/ per 100kg häst och giva. Så på 500kg borde det bli max 2kg per mål.

2 kg, Är det även blött befor i det?
Det blir ju rätt tungt med vattnet menar jag.

Nej man väger allt foder i torr mängd för vatten är inget foder

Ok tänkte de för annars hade de inte varit mycket betfor man kunde ge.
Har förstått att vattnet rinner ovanpå fodret i magen o ut i tarmana före själva fodret.
Men tänkte de e lika bra jag frågar.

Funderat över samma sak. Min pålle behöver äta ca 3 kg groov per dag, undrar om det blir för lite att dela det på 2 tillfällen. Han väger inte mer än 350 kg i dagsläget.

Det finns kraftfoderautomater som kan fodra flera gånger/dygn med indiviuella givor.

Ja sådana automater är perfekta. Jag har turen att jag är hemma hela dagarna och kan ge dom själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Orolig katt i bil