Hur mycket kraftfoder till 1,5 år gammal ponny?

U

utsiktens007

Är osäker på om jag ger onödigt mycket kraftfoder till mitt ponnyföl...
Hon är ca 1,5 år gammal och är i fint hull.
Just nu får hon fri tillgång på hösilage på dagarna i hagen och ca 3 kg hö på kvällen när hon kommer in. Hon får 1,5 kg Hippo Grow Alfa uppdelat på morgon och kväll samt några dl betfor på kvällen.
Det är ju svårt att räkna ut hur mycket hon får i sig av det ena o det andra eftersom hon dels äter både hösilage och hö, och dels vet jag inte hur mycket hon äter av hösilaget varje dag...
Men vad tycker ni? Borde jag tex dra ner på kraftfodret och istället komplettera med mineraler? Eller kan hon äta såhär sålänge hon inte blir för tjock?

Sv: Hur mycket kraftfoder till 1,5 år gammal ponny?

Beror helt på vad grovfodret har för värden...

1,5 kg Alfa är rätt mycket mj och smrp. Jag hade nog varit försiktig med så pass koncentrerat kraftfoder till en växande häst, om jag inte var säker på att det krävdes.

min 1½ åring får 200 g D & H's suregrow. rekommenderat 250 g/100 kg häst och min väger ca 65-70 kg.
tycke 1½ kg kraftfoder låter mycket till ett ponnyåring

Min storhäst som jobbas regelbundet får mindre mat än din. Hon får 1 kg grow alfa. Det är ju svårt att veta hur mkt en häst ska äta när man inte har en analys på höet men jag tycker det låter som om att ponnyn får mkt mat.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 707
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama