hur mycket kraftfoder kan man ge?

happy lady

Trådstartare
jag har en häst som behöver gå upp i vikt rejält mycket och så fort som möjligt

hon får nu 2,4 kg havre 2 kg groov 1 kil betfor 1,6 kg lusern plus fri tillgån på hö ( har inte fått analys svar på det ännu..) ger dessutom 3 dl olja per dag

hon är 16 år och rids inte nämvärt

Sv: hur mycket kraftfoder kan man ge?

hon får nu 2,4 kg havre 2 kg groov 1 kil betfor 1,6 kg lusern plus fri tillgån på hö ( har inte fått analys svar på det ännu..) ger dessutom 3 dl olja per dag

herregud, ändra foderstaten!!! det där e alldeles för mycket mat! en häst som är lite undernärd och heller inte rids kan inte få så mycket mat! hur stor är hästen ponny häst??

hon är en stor häst som gått med föl vid sidan o eventuellt dräktig igen

hon är en stor häst som gått med föl vid sidan o eventuellt dräktig igen

Hur gammalt är fölet? Vissa ston ger ju allt till fölet, och du kan ösa i mat i stoet, och studera hur stoet ligegr still i hull och fölet blir fetare och fetare..

Så är fölet i avvänjningsålder kan det vara ide att börja fundera på avvänjning? Annars så - mata fölet också (med måtta såklart, det ska ju inte växa för fort) när de äter mer 'annan mat' så diar de mindre, och då 'tar' de mindre från stoet.

I övrigt så dela kraftfodret i många SMÅ mål kan göra underverk,. Sen, du har inte så energirika foderslag i foderstaten, att öka energin (men utan attd et sker på bekostnad av proteinet såklart) känns som en ide. Dels genom att byta ut foderslag mot näringstätare, och så kan du ju t ex addera lite mer olja.

Dvs JAG skulle se vad som går att göra via fölet, byta ut kraftfodersorterna mot näringstätare och med högre energi/kg foder, då får du också ner volymen, fortsätta med olja och dela upp i många små mål, idealiskt bara halvkilot per mål.

Det var mkt mat, min häst få ca 1,5 kg kraftfoder om dan och hon är dräktig, men nästan fri tillgång till hö och normaltränas 3 dag/veckan.

Kanske är det fölet som suger musten av henne, skulle ge henne mer hö istället;)

Gissningsvis har ditt hö dåligt näringsvärde och maten har inte räckt till att försörja både mor o barn. Självklart måste man göda en sådan häst. Mängden kraftfoder låter inte mkt alls för hästen men följ gärna Alexandras råd om näringstätare fodermedel.

Alegro, om inte en undernärd häst ska ha mkt mat, vem ska då ha det?

Jag fick nyligen ett 400 kg sto som gått med föl och bara ätit medelmåttigt hö i min vård. För att göda henne ger jag 4 kg Hestekraft (120 SRP 12 MJ) och 6-8 kg lusernpellets (110 SRP 8MJ) om dagen. Efter en vecka har jag sett en vändning. HH

:angel: jaa, det är ju lite svårt då;)

Det verka ju som hon behöver mer protein.

Finns i bla lusern, korn mfl.

Varför blir hästar feta om de får korn i stället för havre?Det hänger ihop med frågan ovan om "heta hästar på havre". Stärkelsestrukturen hos korn med större "stärkelseaggregat" gör att all stärkelse inte hinner sönderdelas och resorberas under färden genom tunntarmen. Dessutom innehåll korn mer stärkelse än havre. Man får ett "överläckage" av stärkelse till grovtarmen. Detta ger en extra näringskälla till grovtarmsmikroberna som gör att hela foderutnyttjandet förbättras, och produktionen av "flyktiga fettsyror", som ger hull på hästarna ökas. Ökas däremot korngivan så mycket att "överläckaget" blir för stort riskerar man att mikrobflorans sammansättning ändras och hästen kan drabbas av grovtarmsstörningar

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder

Man kan alltid rådfråga en vetrinären:smirk:

:eek: Din häst får alldeles för mycket kraftfoder!!!!!!!!
Det är jätte bra att den får fri tillgång till hö....men om en häst inte rids behöver den igentligen inget kraftfoder och absolut inte till en ponny som har lätt att utveckla fång. Det räcker med max 1 kg kraft. Olja är inte bra för magen hästar har svårt att bryta ner detta. Ge istället linfröpellets om du vill ha lite fett i maten. Jag hade satsat på att kolla upp höt att det är bra näringsvärden i ,och sedan ett muslifoder som passar vad hästen utför för arbete. Lycka till

:eek: Din häst får alldeles för mycket kraftfoder!!!!!!!!
Det är jätte bra att den får fri tillgång till hö....men om en häst inte rids behöver den igentligen inget kraftfoder och absolut inte till en ponny som har lätt att utveckla fång. Det räcker med max 1 kg kraft. Olja är inte bra för magen hästar har svårt att bryta ner detta. Ge istället linfröpellets om du vill ha lite fett i maten. Jag hade satsat på att kolla upp höt att det är bra näringsvärden i ,och sedan ett muslifoder som passar vad hästen utför för arbete. Lycka till

Det är för sjutton en digivande märr som ev är dräktig igen, och det är inte en ponny utan en stor häst!

Olja är inte bra för magen hästar har svårt att bryta ner detta

:eek: Har jag aldrig hört förut, det var min vet som rekomenderade det;)

Expl

Linfröolja: Linfröolja är rik på alfalinolinsyra (Omega 3). Denna essentiella fettsyra är nödvändig för en frisk hårrem och man. En god balans mellan Omega 3 & 6 ger kraftfulla synergieffekter.

Solrosolja:
Solrosolja har en extremt hög halt av linolinsyra (Omega 6), en essentiell fettsyra som kroppen inte själv kan producera;)

Hur är det med rapsolja? Har glömt bort det.

Som en jämförelse har vi en ridgaloppör i stallet som står på fri ensilage med extremt höga värden, 4kg kraftfoder och 1kg olja.

Det har experimenterats med hans foderstat i åtta månader innan det hittades en nivå där han ser fin ut.

Det finns således hästar där vanliga foderstatsprogram går totalt bet.

Fast du kanske har en häst utan så varmt blod? Då fungerar säkert en normal beräknad foderstat och lite tid.

Hur är det med rapsolja? Har glömt bort det.

Har aldrig gett rapsolja, men det måste väl oxå funka tycker man:smirk:

Tycker man att hästen tappar för mycket vikt kan vegetabilisk olja tex rapsolja blandas med fibergy.

Hittade jag på denna sida:

http://www.hallandsdjursjukhus.se/health-big.htm

För att förbättra omsättningen pa pH-KALKen samt för vävnadsfunktioner, tag även en ungefär 50%-ig blandning av kallpressad raps och linfröolja,

och detta på;)
http://www.phbalans.com/koposalj/prodklick.asp?id=78

Jag ber om ursäkt! när jag läste din fråga stog det inget om att den hade föl eller väntade tillökning.Det finns krafftfoder för dräktiga ston. Spillers bla. Har flera kompisar som fött upp föl på detta och även gett till dräktiga ston. Dom har varit supernöjda.

Jag ber om ursäkt! när jag läste din fråga stog det inget om att den hade föl eller väntade tillökning.Det finns krafftfoder för dräktiga ston. Spillers bla. Har flera kompisar som fött upp föl på detta och även gett till dräktiga ston. Dom har varit supernöjda.

Det är inte min fråga, jag förtydligade vad TS skrivit i tråden.

tack för tipsen

nu vet jag att hon är dräktig igen ....hö analys på gång och träck prov och blod prov taget,,,,nyraspade tänder.... fölet blev avvant för ca 2 veckor sedan så det borde snart märkas... hon väger enligt måttbandet ca 560 kg är ca 168 i mkh men mycket benig.....

har enligt tidigare ägare alltid varit åt det kantiga hållet men aldrig så här... jag har haft henne i en vecka hos mig så vi får se om hon vänder och trivs med livet på landet.

hon får nu som sagt fri tillgång på hö men lusernpellets som jag blöter vill hon inte längre äta hon föredrar betforen den olja jag ger är kraffts soya olja som ska vara skonsam mot magen...

ska försöka dela upp fodringarna till fyra gånger per dag nu får hon tre gånger men som sagt lusern pellets (uppblött) och hö har hon tillgång till hela tiden...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.