Hur mycket kostar..

L

LoveOdinn

Hur mycket kostar det att ha en shettis i månaden?

Det kommer vara en liten skogsmulle och stå på lösdrift :)

Sv: Hur mycket kostar..

Min kostar
Stall 750 kr
Hö ca 300
Skoning varanan månad 800kr .
Spån 200 kr lägger in en i veckan.

Sen får man ju betala detta också en gång om året.
Vaccnation en gång om året
Botulism och influensan ca 700kr + stelkramp var 3 tredje år.
Beror ju också på vad du vaccenerar din ponny emot.
Försäkrning en gång om året också. Något på 1300 tror jag.

Tror jag har fått med allt :D

Det är väldigt individuellt beroende på hyran, hovslagaren, foderkostnaden, etc. Men ca 15000 kr/år har jag kommit fram till.

Ja, men om du har en lite dyrare stallhyra får du kanske räkna med runt
20000:-/år :)

min äter bara hö och vi har honom hemma på gården så det är väldigt billigt! räknar ut ungefär månadsvis
6 kg hö/dag á 2 kr/kg = ca 180 kr
Spån = ca 75 kr/månad (högt räknat!)
Verkning varannan månad = 200 kr/månad

450 kr/månad ungefär alltså. Nu är det är huvudräkning av mindre bra kvalité så nån räknings miss är möjlig ;) Honom har jag bara på foder så ägaren står för försäkring och vaccinationer.

Jag har räknat med vaccinationer och försäkring i 15 000:-
Vårat hö och spån är mycket dyrare än ditt per månad ser jag, så det är ett bra exempel på hur pass olika priserna är i olika delar av Sverige. :)

Ja det skiljer väldigt mycket! Vi har tur och får hämta spån hos en såg för 10 kr/säcken och packar man riktigt hårt så går det i riktigt mycket i säckarna faktiskt :D Höt har gått ner lite i pris nu låg på nästan tre kr för några månader sen :)

Min kostar/månad:

Stallplats inkl halm: 350kr
Ensilage: 75 kr
Betfor och tillskott uppskattas till: under 100kr

Jag verkar honom själv.
Vacc en gång om året 300kr

Shit vad billigt jag kommer undan!

Jag har mina hemma på lösdrift och räknar i runda slängar med max 200kr i månaden för halm, hösilage och mineraler per ponny. Har de ej försäkrade el. vaccinerade och verkar hovarna själv.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 949
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 478
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka