Hur mycket kostar det..?

S

Söötisen

Jag har fått ett erbjudande att kanske få köpa min älskade sköthäst som jag har stött och ridit i flera år nu... :love: Nu är det bara kvar att lyckas övertala föräldrarna helt också. men jag är inte riktigt säker på hur mycket det kommer kosta i månaden. Vad är det igentligen som tillkommer mera än hovslagare, vaccination och ev. veterinär och utrustning och så såklart..? Jag har hittat ett stal där hyran ligger på ca 1000 kr då ingår mockning och foder och allt sånt också... men vad är det mera som kostar igentligen, hur mycket kostar hästen för er per månad ungefär??

Sv: Hur mycket kostar det..?

Försäkring... tränare? transport?
För mej kostar min lilla hobby ca 4000:- i månaden.

Har även haft "turen" med att ha en häst som har lätt att skada sig så många och dyra vet. historier har det blivit. Nya sadlar m.m..

Lycka till

ja, just det ja... Försäkringar är det ju också...
Ungefär hur mycket kostar det i månaden/året..?

jag betalar 550:-/månad har ett sv.halvblod.

Lite grovt kan du räkna med ytterligare ca. 1.500:-/mån.
Ska du tävla och/eller träna för tränare så tillkommer den kostnaden.

Min häst kostar:
Stallhyra: 1000:-/mån
Hovis 450:- var 7:e vecka ungefär
Försäkring:- 186:-/mån

Sedan tillkommer utgifter för veterinär, vaccination, avmaskning, equiterapeut och utrustning osv. Men det varierar ju.

min ponny kostar mellan 3-4000kr/månad. Vissa månader när det är en del tävlingar som man måste sova över kostar det mer...

Min foderhäst kostar ca:

stallhyra:2000 kr /mån
hovslageren max var 6 vecka 900
försökring: ca7500 per år
hö: 2.5 kr/kg
spån: lägger in en var 3 dag
Kraftfoder: ca 550 kr per månad

sedan tillkommer träningar

som sagt stall hyran är ju på 1000:-
sedan har du hovis som du får räkna med minst 600:-
sedan försäkring runt 200:- får du väl räkna med.
Nått annat foder kanske om det inte ingår i stallfodret.lägg till en 3-500 kr till.
sedan tränare,det får du nog räkna med en 200-250 kr per träning. så räkna med iaf 2 träningar i månaden. Tävlingar går nog runt 500 kr plus hyra transport om du ej har en egen/lånar av en kompis.
men iaf om du inte räknar med tävlingar så skulle jag tippa på att din kostnad blir runt
2500 :-
så jag skulle nog räkna med i min ekonomi minst 2500 kr. och då utan tävlings kostnad.

så ja för hyra,foder,vet. hovis,tränare = 2500 minst iaf. sedan har du ju inte hovis varje månad utan va 6-8:e vecka. så typ varannan månad är det hovvis.

Så jag skulle nog säga priset 2500 till mina föräldrar ,sedan om det blir ett par hundra lappar över- det blir ju de glada över.och det är bättre att lägga till 2-500 kr på det man har räknat ut för att ha ngr kr iaf ngt skulle hända.tex massage,vet. osv.

Senast ändrad:

Jag har gratis stallhyra. Gratis spån. Hö kostar ca 300 kr per månad. Försäkring ca 200 kr per månad. Hovslagaren kommer var 8:e vecka och tar då 690 kr. Vaccination, avmaskning och ev veterinärkostnader tillkommer.

Mina beräkningar för vad min pålle kommer kosta mig:

För mig kommer kostnaden för boxen bli 625:- i månaden inkl. anläggningsavgiften och torvströ.
Månadsavgiften för hovisen hamnar på ca 300:-
Kommer köpa hösilage och få fri tillgång för 100:-/månaden men kommer räkna på en kostnad till ca kanske 50:--60:- månaden då jag kommer ge något kilo hö om dagen samt så småning om nog låta henne stå på rätt fri tillgång till halm också.
Kraftfodret kommer väll gå på ca 150-200:- räknar jag på just nu i alla fall
Kommer även ha en liten "ficka" och spara 100:- månaden i denna, till typ vaccinationer, avmaskning, utrustning osv.

Vet inte riktigt vad försäkringen kommer kosta, mamma betalar den hur som helst :p

Just nu är det inte riktigt aktuellt med tävlings och träningsavgifter så mycket denna termin, blir väll nån liten klubb och lokal typ LC, kanske att vi debuterar LB också i höst i så fall. En träning går på mellan 200-275:-. Tävlingen får man ju beräkna bensinkostnader, transport lånar jag oftast gratis, sedan tillkommer kostnaden för start och anmälningsavgifterna.

För mig har kostnaderna varierat lite med stallhyra.Men för tillfället kostar min häst mig:
-Box inkl hagar,fri tillgång till hö/hösilage och halm. 1000:-
-Kraftfoder går på ca.400:-
-Hovslagare blir 200:- för verkning mellan nov-feb.Skoning 775:- mars-okt

Sen tillkommer ju Botulismspruta som ges innan hösilage "startens" tid.Det kostar oss ca. 150:-
Hästinfluensa var 12:e månad för ca. 150:-
Stelkramp var 3:e år ca. 150:-

Sedan har jag haft krångel med sadel,min hästs tänder och andra benskador.

Priserna varierar ju lite.

//Sussie

Min häst kostar:

1800:-/mån inkl. strö, foder, ridhus, paddock mm
450:- var 7:e vecka för hovis
2000:- i kvartalet för försäkring
220:- varanna vecka för tränare
600:- per tävling

Betalar jag allt så blir det 5070:-

Kram Favina :bump:

Söötisen skrev:
Jag har fått ett erbjudande att kanske få köpa min älskade sköthäst som jag har stött och ridit i flera år nu... :love: Nu är det bara kvar att lyckas övertala föräldrarna helt också. men jag är inte riktigt säker på hur mycket det kommer kosta i månaden. Vad är det igentligen som tillkommer mera än hovslagare, vaccination och ev. veterinär och utrustning och så såklart..? Jag har hittat ett stal där hyran ligger på ca 1000 kr då ingår mockning och foder och allt sånt också... men vad är det mera som kostar igentligen, hur mycket kostar hästen för er per månad ungefär??

Ca 5-6.000 i månaden och så har ja 2 hästar o då har jag inte räknat in tävlingar

Du kanske kan dela hästen med en kompis? Det gör jag, dels eftersom jag inte har råd att ha häst ensam, och dels för att jag inte har tid.
För oss båda kostar det:

Stallhyra inkl foder + spån: 3000 kr/mån
Hovslagare var 7:e vecka: 800 kr
Försäkring: ca 60 kr/mån (får rabatt)
Medryttare rider en gång i veckan och betalar 300 kr
utrustning går alltid åt... småsaker, och min häst river jämt sönder sina täcken :crazy: + veterinärkostnader.

Jag betalar 500 kr i "kallhyra"+400 kr för ströa och ensilage......=900kr sedan till kommer hovis och lite därtill

Nu vet jag inte vad du bor,
men 1000 kr/mån inkl foder och mockning,
låter väldigt billigt,jag hade nog redan från början
haft i bakhuvudet att det ev kan bli dyrare.
Hyran kan ju höjas el om du tvingas byta stall
kan det ju bli dyrare.

Lycka Till !!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 770
Senast: Almii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur