Hur mycket kostar det att måla om?

Singoalla

Trådstartare
Jag funderar på att lägga min lediga helg på att måla om hall och kök. En vän till mig målade om sitt sovrum och sovrumstak här om veckan och sa att allt sammanlagt kostat 3000:-, jag tyckte att det lät väldigt mycket? När jag kollar på priserna på exempelvis Byggmax så kostar en liten burk 99:- och en större 179:-

Så, hur mycket kostar det egentligen? Min hall är liten samt har 4 dörrar på vardera vägg så det är inte så mycket väggyta att måla. Samma med köket, det är ett litet kök fullt av skåp och kakel så det är inte heller särskilt mycket väggyta. Jag skulle gissa att väggfärgen som kommer att gå åt är motsvarande ett litet sovrum, och jag gissar att det målas två lager. Vad tycker ni jag borde räkna med?

Det beror ju helt på vilken färg du köper bla. Färg från typ Rusta (billigare) =behöver oftast målas flera lager. Färg från typ Nordsjö (lite dyrare)= behöver målas färre lager.

Jag som renoverar hyfsat ofta och gör nästintill allt själv vill ge dig rådet att gå till en riktig färgbutik, ja det är lite dyrare men du tjänar in det 100 ggr om vad gäller arbetet.

Sen, vad har du hemma? Har du allt vad heter penslar, roller, tejp och tråg jag då sparar du ju dem pengarna, men annars springer det lätt iväg. Samma råd där, lägg liiite mer pengar på ordentliga arbetsredskap, det blir vackrare resultat och du slipper penselstrån och en massa extra kladd i färgen. Sen är det bara till att göra rent dem ordentligt och lägga undan till nästa gång.

Lycka till!

Vi har nyligen målat om gästrum och vårt sovrum, gästrummet målade vi med en hink färg från Hornbach som förra ägaren lämnat. (öppnad inför visningen i september så den höll god kvalité fortfarande) Vårt sovrum köpte vi färg från Nordsjö till.
I gästrummet fick vi måla fyra lager innan det blev bra, i sovrummet två.
Hade alla dagar i veckan skrotat billigare färg och valt en dyrare för att slippa merjobb.
En vän som är målare sa att vi skulle räkna ca 40-50kvm väggyta på 10l färg.
Tänk på att det kan höja intrycket av målningen avsevärt om du målar taket samtidigt som väggarna.
Vår 10l hink från Nordsjö kostade strax under tusenlappen, men då hade vi allt annat hemma som penslar, tråg, roller, täckplast, tejp osv..

Ta fram någon typ av mätdon och räkna ut ytan på väggar som ska målas. Ska du bara måla vägg eller även lister och tak? Vad är det för underlag du ska måla på? Är det tapet, eller tidigare målat? Avviker nuvarande kulör mycket från den du vill ha?

Senast ändrad:
Som ovanstående nämnt det är bara att börja räkna.

Är det "bara" färg på liten yta så kostar det inte så mycket.

Ska du köra allt målartvätt, penslar, tråg, roller, skyddsplats för golv så drar det lätt iväg.

Färg är dyrt. Ska du ha det synligt så rekommenderar jag att inhandla ett bra märke. Det tjänar man på i längden.

Vi håller på och renoverar hela vårt hus och jag vill inte ens tänka på vad vi har lagt ner i tillbehör till renoveringen :)

Våra små sovrum är 8 kvm stora. De har en dörr 80x210 cm (dörrhålets mått) och ett fönster 120x140 cm. Vägghöjd 240 cm. Väggyta är ganska precis 25 kvm. 10 l färg har precis räckt för två strykningar. Vi har målat med Beckers väggfärg som vi köpt på Bauhaus. Ord. pris för en sån hink är 1149 kr. Om man ska måla över en mönstrad tapet kan det behövas fler än två lager.

Jag har ingen erfarenhet av Rustas färg men värt att notera är att de har sina färdiga nyanser. Köper man färg i en riktig färgaffär kan man välja vilken färg man vill ha så blandar (bryter) de den åt en på plats. Valmöjligheten är så mycket större.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 495
Senast: cherie
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 609
Senast: hvala
·
Hemmet Jag har precis köpt en bostadsrätt till ett riktigt bra pris. Dock behöver den fräshas upp då tapeterna är hemska. Det är en etta...
2
Svar
20
· Visningar
2 648
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar