Hur mycket koll inför fölning?

Sv: Hur mycket koll inför fölning?

Kan tillägga att jag dock hanterar hästarna med borsta, gos och skötsel. Samt föl från dag ett med grimma, leda, stå uppbunden och verkas :)

Vi föder upp häst i mindre skala och har så gjort under många år.
Jag har alltid vakat före och under fölning, vid ett par tillfällen har jag blivit lurad och fölningen har skett oövervakat...
Att inte vaka och ha kontroll över våra hästar är inte ett alternativ för oss! Även om fölningen löper problemfritt vill jag gärna veta hur fölningen gick, om den var jobbig på något sätt, hur fölet kom ut, var, hur...osv...ett kontrollfreak, absolut! Men vet jag exakt hur allt gått så kan jag också förebygga, förstå eller eventuellt avhjälpa ett problem som ev uppstår efter fölningen...
Oavsett antal hästar skulle jag aldrig tumma på kontroller och övervakning...
Mina hästar är mina familjemedlemmar och ovärderliga!
Dagens hästar är långt ifrån dessa "vildhästar" som många refererar till vid diskussioner av olika slag från fölning till hovslageri, och jag kan säga att dessa förespråkare ofta får mig att må illa!!
Hur många vildhästar/föl fick dö av svåra plågor under fölningar som gått snett eller på grund av en skada i hoven tror man?!?! Av fel som möjligen kunde avhjälpts med enkla medel?!?! Är man inte beredd att sköta sin häst under mer avancerade former än som "på de gamla vildhästarnas" tid, då bör man skaffa en jojo istället!

Jag har precis hamnat i en rätt knivig situation...
En "stor" uppfödare (50 häst?) som alldeles uppenbarligen har stor kunskapsbrist/skiter i.....betäcker naturligt, alla ston går med de olika hingstarna, både egna och utomstående ston....
Ston börjar kasta på senvintern, på våren börjar fölningarna, fölungarna börjar dö vid 1-1½ dygn utan synliga fel (enligt uppfödarens egen utsago)...efter flera föl dött på samma vis inom bara några få dagar meddelar uppfödaren hon lämnat en död fölunge till SVA...
Jag har mitt i detta fått hem ett (räddat, tidigare ägt) sto till våran gård som stått hos denna uppfödare, samt var mamma till ett av de döda fölen....givetvis ställde vi henne i isolering i väntan på vidare information....men det har ännu inte kommit någon....
Jag har ju ingen rätt att få reda på OM hon verkligen lämnat något föl till SVA inte heller får jag veta vad som var fel, allt enligt gällande sekretessregler...
Uppfödaren ger ingen ifo av vikt....

Borde inte denna uppfödare blivit satt i karantän och inga hästar till/från gården??? Vad jag förstår pågår verksamheten i vanlig ordning helt utan avbrott eller eftertanke...
Om SVA påvisat smitta/sjukdom rapporterar dom vidare??
Uppfödaren har ju helt uppenbarligen någon sjukdom/smitta som har dödlig utgång för fölen...enligt uppgift har de sista fölen getts en dunderkur med antibiotika så snart de fötts...och har enligt upgift överlevt....

?

Ja jag menar såklart inte att lantbruksdjur föder helt okontrollerat, men mer att det inte förekommer övervakningskameror, larm osv.

Jag jobbar på en ekologisk mjölkgård och där övervakas kor som ska kalva med kamera! Ofta kalvar de under natten och då har bonden koll så dom kan gå ut och hjälpa till. Det är väldigt noga med kalvningarna eftersom det är då som kon är som mest utsatt för sjukdomar och kalvarna är ju företagets framtid (kvigkalvarna). Vi kollar tecken såsom juverfyllnad och om de är slappa.
Ville bara inflika :)

Jag är hobbyuppfödare och anser nog att kollen av stona både vid betäckning, dräktighet samt naturligtvis fölning håller en "hög nivå" dvs inget lämnas åt slumpen. Har kameraövervakning med app till telefonen samt svettsele. Vi försöker alltid ultraljuda runt 30 dygn men kanske inte efteråt om allt ser bra ut då. Det beror på stoets historik. Men när det gäller fodret hamnar jag kanske i skamhörnan här, men vi analyserar inte alltid grovfodret. Vi köper av samma bonde och från samma gärden oftast, år efter år och ponnyerna är runda och fina och får så gott som fri tillgång. Men om dom däremot någon höst/vinter skulle börja se "tufsiga" ut så gör vi en analys och kompletterar med vad som behövs då.

Det verkar alltså variera!

Ja jag tror ju att de flesta håller noggrann koll på sina ston, och jag har ju själv alltid fölvakat (utom med ett sto som vi inte hade en aning om var dräktig!:p)

Har även sovit ute i stallet i några fall, men blivit blåst ändå...:crazy: Ett av stona fölade dock ute i hagen, DET var en underbar upplevelse att se:love::love::love:

Kamera tycker jag verkar väldigt bra, slippa tassa ut i stallet på nätterna bara för att se ett sovande sto vore ju skönt!

Nu lär det ju dröja några år innan det blir aktuellt igen, så kanske det blir en till dess!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka