Sv: Hur mycket koll inför fölning?
Vi föder upp häst i mindre skala och har så gjort under många år.
Jag har alltid vakat före och under fölning, vid ett par tillfällen har jag blivit lurad och fölningen har skett oövervakat...
Att inte vaka och ha kontroll över våra hästar är inte ett alternativ för oss! Även om fölningen löper problemfritt vill jag gärna veta hur fölningen gick, om den var jobbig på något sätt, hur fölet kom ut, var, hur...osv...ett kontrollfreak, absolut! Men vet jag exakt hur allt gått så kan jag också förebygga, förstå eller eventuellt avhjälpa ett problem som ev uppstår efter fölningen...
Oavsett antal hästar skulle jag aldrig tumma på kontroller och övervakning...
Mina hästar är mina familjemedlemmar och ovärderliga!
Dagens hästar är långt ifrån dessa "vildhästar" som många refererar till vid diskussioner av olika slag från fölning till hovslageri, och jag kan säga att dessa förespråkare ofta får mig att må illa!!
Hur många vildhästar/föl fick dö av svåra plågor under fölningar som gått snett eller på grund av en skada i hoven tror man?!?! Av fel som möjligen kunde avhjälpts med enkla medel?!?! Är man inte beredd att sköta sin häst under mer avancerade former än som "på de gamla vildhästarnas" tid, då bör man skaffa en jojo istället!
Jag har precis hamnat i en rätt knivig situation...
En "stor" uppfödare (50 häst?) som alldeles uppenbarligen har stor kunskapsbrist/skiter i.....betäcker naturligt, alla ston går med de olika hingstarna, både egna och utomstående ston....
Ston börjar kasta på senvintern, på våren börjar fölningarna, fölungarna börjar dö vid 1-1½ dygn utan synliga fel (enligt uppfödarens egen utsago)...efter flera föl dött på samma vis inom bara några få dagar meddelar uppfödaren hon lämnat en död fölunge till SVA...
Jag har mitt i detta fått hem ett (räddat, tidigare ägt) sto till våran gård som stått hos denna uppfödare, samt var mamma till ett av de döda fölen....givetvis ställde vi henne i isolering i väntan på vidare information....men det har ännu inte kommit någon....
Jag har ju ingen rätt att få reda på OM hon verkligen lämnat något föl till SVA inte heller får jag veta vad som var fel, allt enligt gällande sekretessregler...
Uppfödaren ger ingen ifo av vikt....
Borde inte denna uppfödare blivit satt i karantän och inga hästar till/från gården??? Vad jag förstår pågår verksamheten i vanlig ordning helt utan avbrott eller eftertanke...
Om SVA påvisat smitta/sjukdom rapporterar dom vidare??
Uppfödaren har ju helt uppenbarligen någon sjukdom/smitta som har dödlig utgång för fölen...enligt uppgift har de sista fölen getts en dunderkur med antibiotika så snart de fötts...och har enligt upgift överlevt....
?