Hur mycket koll inför fölning?

Texaz

Trådstartare
Fick mig en funderare här om dagen.

I min närhet (inte geografiskt, utan genom bekanta) finns en av landets största uppfödare inom sin ras/gren.
Här förekommer i princip noll koll av stons fölningar, inga foderstater eller analyserade foder, utan fri tillgång av ospecifierat grovfoder.
Lösdrift och ingen särskild koll runt juver osv.

Undrar då hur vanligt det är?

Är det bara vi "hobbyuppfödare" som verkar försöka ha stenkoll på våra ston?

Hur ser det ut hos andra stora uppfödare? Finns helt enkelt inte möjligheten att ha denna koll och blir det kanske "billigare" med lite svinn än att ordna med ordentlig övervakning/koll?

Eller är många FÖR noggranna?:confused:

Inom övrig djuravel verkar knappast detta kontrollsystem kring djur förekomma, vad är det som gör det så speciellt med hästar?

Liten fundering bara....

Sv: Hur mycket koll inför fölning?

Dels så tror jag att vi hobbyuppfödare kanske är lite väl nogganna och lite väl hönsmammiga ibland. Det är ju mycket känslor och förhoppningar inblandat samt kanske inte så mycket erfarenhet - alla fall inte hos de flesta och inte att jämföra med de stora stuterierna.

Sen vad gäller andra djur så kan jag ju iofs bara svara för mig själv, men jag har varit lika noggrann när det gällt hundar, getter och reptiler :)

Jag hade också en i bekantskapskretsen som hade samma brist på kontroll av sina ston och fölningar. Det var samma sak med fölen, dom gick med sina mammor hela sommaren och hösten utan hantering eller koll av hovar etc. vilket ledde till att det var fullkomligt vilda små gryn som kom in till nyår för att avvänjas. Inte min melodi av hästhantering alls :mad:

Hästar har ju en ganska speciell förlossning med "hemliga starttider", snabbt förlopp och väldigt kraftiga värkar som jag tror är anledningen till att det reglerats i djurskyddslagen. Allt som oftast ligger ju också fölen lite tokigt på grund av de långa benen och då är det ju väldigt bråttom att räta till dom annars kan det ju gå riktigt illa. jag tror inte man kan vara för noggrann, allt handlar ju om våra älskade djur och att minimera deras lidande, jag ser ingen anledning till att brista i tillsyn av högdräktiga ston.

Har jobbat på ett större stuteri. Där sätter man upp en kamera i stoets box när det närmar sig fölning, varje morgon är det koll om juvret har ändrat sig något.
Är det däremot säsong så de kan föla ute så får stona som har nära till fölning ett föllarm på sig och gå i separata hagar med en annan som har nära till att föla eller ett sto som precis har fölat. Även där kollas stona varje morgon om juvret har ändrat sig något. Blir det dåligt väder så får självklart stona komma in och föla.

Det är travhästar som föds upp :)

Jag själv tycker detta är bra lösningar som de har och jag försöker göra likadant hemma :)

Jo så är det nog.....

Antar att de dessutom är försäkrade så går något på tok så.....:crazy:
Nu går det ju oftast bra så det kanske är ekonomiskt mer lönsamt, medans det hos mig också finns så mycket känslor inblandade. I det här fallet fattar jag inte ens hur de håller i sär alla ston:p

Nu är ju födsel egentligen något naturligt, så inställningen kan ju iofs vara helt rätt, för ibland tycker även jag att det blir vääldigt mycket övervakning, och det får mig att känna mig dålig som hästägare när jag ser hur andra gör:crazy:

De större travstuterierna har personal dygnet runt, för fölvakning. Kombinerat med diverse teknisk alarm. Fotoceller, Birth Alarm, kamera och chip.

De större seriösa stuterierna har minutiös koll på dräktiga ston, fölningar osv och är väldigt (!) noga med foder och liknande.

Sedan finns det såklart folk med många hästar som bedriver avel och som inte är så noga. Dom förlorar också föl (och ston) oftare (mörkertalet är stort, och ofta i "skumma åkommor" som inte riktigt kan förklaras beroende på att man inte obducerar, inte tar prover, kanske inte ens hittar kastade foster osv osv :cool:) och deras uppfödningar kanske inte håller lika länge och bra för ett liv som prestationshäst.
Och sedan är det väl så att har man 50 hästar så kanske vissa räknar med ett visst svinn och de flesta lär ha 100 förklaringar till varför dom inte övervakar, räknar på foder, analyserar osv osv. :angel:

Och på frågan varför det är så speciellt, jag vet inte om det är sämre kontroll på andra djurslag om vi pratar seriös avel. Och hästar är inte lika produktiva som många andra djurslag, det är mer pengar investerat i varje dräktighet och fölunge så det är ju inte så konstigt att man vill minimera riskerna.
Även om vissa inte verkar bry sig, men oseriösa aktörer finns det ju inom varje branch och storleksordning.

Ja det som gör mig fundersam är att dennes uppfödningar har stora framgångar i sitt tävlandet och även inom aveln. Såklart kan det vara stora mörkertal med!
En förklaring kan ju iofs vara (angående just kontroll osv) att denne har avlat framgångsrikt i sisådär 50 år och helt enkelt är van vid att det görs på detta sätt!

Jämför sen mot t ex kött/mjölkproduktionen och där förekommer ju inte heller samma koll som inom hästvärlden:crazy: Mjölkkor har dock mer anpassad foderstat, men för övrigt så övervakas de inte i samma utsträckning.

Hur ser det utomlands, någon som vet? Är vi i Sverige speciella i vår hantering av avelshästar?

Fast de flesta mjölkkor står ju inne om de ska kalva och där har man ju oftast tillsyn flera gånger per dag i och med fodring. Men sen kan jag också tänka mig att man vill ha lättkalvande kor, för lönsamhet och ökad säkerhet, och avlar på det. Dessutom är kor väldigt tåliga.

Köttkor blir ju också bevakade, framförallt om det är en seriös producent. De jag vet som har köttkor sover typ ingenting i kalvningstid, så de är också måna om sina djur:)

Det är aldrig (sällan) lika bråttom när en kalvning strular. På en häst gäller det mínuter, medan ett felläge på en ko kan man fixa efter lunch, typ.

Jo, absolut, men jag tänkte mest på att Texaz menade att kor inte övervakades på samma vis, där menade jag att många övervakar sina djur väl. Men sen är ju kor just kor, som jag skrev. Det är bara att skära, fixa lite och sen sy ihop så funkar de lika bra som de gjorde igår, typ :)

Ja det som gör mig fundersam är att dennes uppfödningar har stora framgångar i sitt tävlandet och även inom aveln. Såklart kan det vara stora mörkertal med!
En förklaring kan ju iofs vara (angående just kontroll osv) att denne har avlat framgångsrikt i sisådär 50 år och helt enkelt är van vid att det görs på detta sätt!

Jämför sen mot t ex kött/mjölkproduktionen och där förekommer ju inte heller samma koll som inom hästvärlden:crazy: Mjölkkor har dock mer anpassad foderstat, men för övrigt så övervakas de inte i samma utsträckning.

Hur ser det utomlands, någon som vet? Är vi i Sverige speciella i vår hantering av avelshästar?

Ja alltså, man kan ju ha tur och så kanske man inte talar om hur många föl som "går åt" varje år.
Sedan finns det NATURLIGTVIS de som har ett fantastiskt hästöga och rutin, och därför är framgångsrika ändå. Dom har nog mer koll än vad man tror. Men jag tror dom är få, undantagen i sammanhanget så att säga.

Vad gäller utomlands så kan jag säga att inom de raser jag är aktiv och "har koll" på så är dom EXTREMT noga, de stora stuterierna har mängder av personal, otrolig övervakning och ofta enormt hög kompetens tillgänglig 24/7 -veterinär, intensivvård, you name it.

Men sedan finns det självklart sk "backyard breeders" som har många hästar och får många föl även utomlands, precis som här men kanske i ännu större skala (dvs 200 hästar ist för 50). Men dom är inte särkskilt framgångsrika.

Det är lite så jag tänker också, och lite så jag menade med att de har rutin och erfarenhet på en helt annan nivå än oss "hobbyuppfödare" (typ i min klass- jag vet att det finns flera här som har samma erfarenhet och öga som de "stora"!) Det kan nog verka som att stona bara för föla lite hi och hå, men att ägarna egentligen har stenkoll.

Som en ytterlighet som exempel - jag började vaka för några dagar sedan, trots avsaknad av fyllt juver och vaxproppar. Jag vill helt enkelt inte riskera att det plötsligt står ett föl i hagen eller att något går fel och jag inte börjat vaka än. Hade jag haft mer rutin och erfarenhet av avel generellt och med dessa två ston specifikt är det ju inte alls säkert att jag hade vakat redan.

Jag har väl ingen stor erfarenhet av mjölkkor men jag har ändå utbildning i det och har jobbat med det för länge sedan och då var det en jäkla koll. Sedan är det som CK säger sällan så akut med en ko, det strular sällan helt enkelt. Så det är ju riskanpassning helt enkelt. Om inte risken är så stor behöver man inte vara lika minutiös i sin koll.

Och tar vi hundkennlar tex, där har man ju superkoll och tempar och har sig, lämnar inte tikens sida förrän alla valpar (som man vet innan hur många efter UL) kommit ut, väger dom osv.
Och samtidigt finns det dom som låter den tjuvparade tiken valpa där den råkar hamna, kollar inte så noga och om några valpar dör så gör dom. Dessa kommer sedan ut på blocket till halva priset. :grin:

Det är ju så det funkar i världen.

Ja jag menar såklart inte att lantbruksdjur föder helt okontrollerat, men mer att det inte förekommer övervakningskameror, larm osv.

Spånar vidare lite.....
Kan det även vara så att vi iom vårt "kontrollerande" låter ston som egentligen inte stärker rasen, fortsätta i avel, och att det fungerar tack vare kollen? Ston som annars "naturligt" skulle falla ifrån.....
Hänger kollen inom olika avel ihop med VAD man eftersträvar för slags djur?

Kan ju tänka mig att många rancher t ex inte bevakar på det sättet så djuren strövar fritt, och att man där kanske helt enkelt "tar" svinnet då de starkaste och friskaste klarar sig, och att det är såna djur man vill ha? (Nu försvann jag ut i vida världen!:p)

Vill även poängtera att jag inte lägger någon värdering i HUR mycket eller liten koll (ja till en viss gräns då!!!) olika uppfödare har, jag är helt enkelt intresserad av att förstå tänket (i de fall de finns något....).

Mitt första exempel kan såklart handla om bra öga för det hela, men känns inte så då stona inte kollas till alls av uppfödaren ifråga, utan av andra som inte alls har den rutinen.
Jag säger inte att det är rätt eller fel, det är bara ett konstaterande

Jag skulle iaf aldrig riskera mina ston för att det naturliga urvalet ska göra sitt!!! Aldrig. Det urvalet är upp till mig som uppfödare att göra INNAN det är dags för fölning. Jag skulle tex aldrig behålla ett sto i avel som alltid har problem med dräktighet, mjölkar för dåligt eller är aggresiv osv. Ett sådant sto räcker inte upp till min standard helt enkelt.

Men det kan man inte veta första gången man tar föl på ett sto till exempel. Och ett sto som alltid haft okomplicerade dräktigheter och fölningar och fått en hel radda framgångsrika fantastiska föl kan plötsligt få problem vid en fölning. Då är det inte gener utan tillfälligheter som avgör. En markant skillnad.

Jag har ett exempel på det, mitt bästa sto! Aldrig några problem med henne och alla hennes avkommor har meriter, många på internationell/EM nivå. Hon är en underbar mamma, har alltid haft lätta fölningar och dräktigheter och tagit sig direkt vid betäckning. Men plötsligt så kastade hon för tidigt och fölet låg helt fel, kom inte ut. Vet jobbade i 4 timmar för att få ut den ungen och hade vi inte upptäckt det omedelbart när hon fick problem så hade märren varit död innan frukost.

Så jag kan verkligen inte säga att kollen på stoet/fölet har med vilken typ av häst (tålig, hållbar, långlivad osv) man vill föda upp att göra. Det handlar om omtanke om den enskilda individen!
Jag vill föda upp bra, hållbara hästar och försöker göra så men jag skulle aldrig tänka att "om märra inte klarar fölningen eller om ungen dör så var det inte dugligt nog"! Jag har ju redan innan betäckning haft en plan och tanke om vad fölet ska leva upp till för förväntningar och jag har redan tagit beslutet att det stoet har i avelsboxen att göra, och det har inget att göra med ifall fölet råkar få i sig någon bakterie och blir sjuk eller om stoet ligger emot väggen när hon ska föla till exempel. Har jag fått henne dräktig får jag banne mig se till att hon och hennes avkomma har bäst chanser att överleva också!

Du behöver inte tycka att något är rätt eller fel, men jag gör det och tänker definitivt gå ut på plankan och säga att jag tycker det är fel att inte noga övervaka och kontrollera ston inför fölning tex. Det är dessutom mot djurskyddslagen men det hör väl egnetligen inte till diskussionen, dock finns det ju en anledning till det.

Fick mig en funderare här om dagen.

I min närhet (inte geografiskt, utan genom bekanta) finns en av landets största uppfödare inom sin ras/gren.
Här förekommer i princip noll koll av stons fölningar, inga foderstater eller analyserade foder, utan fri tillgång av ospecifierat grovfoder.
Lösdrift och ingen särskild koll runt juver osv.

Undrar då hur vanligt det är?

Är det bara vi "hobbyuppfödare" som verkar försöka ha stenkoll på våra ston?

Hur ser det ut hos andra stora uppfödare? Finns helt enkelt inte möjligheten att ha denna koll och blir det kanske "billigare" med lite svinn än att ordna med ordentlig övervakning/koll?

Eller är många FÖR noggranna?:confused:

Inom övrig djuravel verkar knappast detta kontrollsystem kring djur förekomma, vad är det som gör det så speciellt med hästar?

Liten fundering bara....

När jag jobbade på stuteri för sisådär 20 år sedan, hade vi bra koll på stona. Väggschema med beräknade földatum samt dagliga anteckningar om tillstånd och temp. För de ponnyer som fribetäcktes, hade vi datum för sista visad brunst, samt alla ultraljudade, 30 dagar samt 60 och 90 ca. När det var dags för fölning hade vi videobevakning kopplad till olika monitorer att följa nattetid, särskilda fölningshagar dagtid, som bevakades varje kvart. Stuteriägarna resonerade som så att ett förlorat föl är inte hela världen, men ett förlorat bra avelssto, är en stor förlust.

När jag jobbade på stuteri för sisådär 20 år sedan, hade vi bra koll på stona. Väggschema med beräknade földatum samt dagliga anteckningar om tillstånd och temp. För de ponnyer som fribetäcktes, hade vi datum för sista visad brunst, samt alla ultraljudade, 30 dagar samt 60 och 90 ca. När det var dags för fölning hade vi videobevakning kopplad till olika monitorer att följa nattetid, särskilda fölningshagar dagtid, som bevakades varje kvart. Stuteriägarna resonerade som så att ett förlorat föl är inte hela världen, men ett förlorat bra avelssto, är en stor förlust.

Glömde en sak... på den tiden fanns ju inte mobiltelefoner.... så alla i personalen hade personsökare, likaså stuteriveterinärerna..... Och vilken jädra adrenalinkick man fick när det pep i den......vi var standby jämt under fölningsperioden, och sov i skift :D

Det är aldrig (sällan) lika bråttom när en kalvning strular. På en häst gäller det mínuter, medan ett felläge på en ko kan man fixa efter lunch, typ.

Precis, däri ligger den stora skillnaden. Plus, såklart, investeringen man gör på ett sto och värdet på ett föl, jämfört med dito på en ko och en kalv.

Undrar om jag anses som ha brist :angel: Mina går på lösdrift, går in var 8e vecka ca för verkas. Går på fri tillgång och inget mer om de inte magrar av. Vi har iof bra värden i hösilaget. Bara i slutet av diperioden får de extra foder för fölen diar så mycket :) Däremot har jag lite koll på juver mm för se när det är på g. Men annars får de gå och njuta livet i sommarhagen :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka