Hur mycket klarar en hund (husky) av att dra på pulka/skidor?

N

Nozer

Som topic.

Köpte idag en sele till lillkillen, så nu ska det börja tränas med tom pulka för att få honom att vänja sig.

Ingen belastning denna vinter, men kommande vintrar däremot.

Frågan som dyker upp är hur mycket en hund (en husky i mitt fall) klarar av att dra.

Men har juh hört om folk som dragit hiskerliga vikter med bara en enda hund. Om man tex kollar på weightpulling. Men även folk som drar flera hundra kilo med bara ett par tre hundar i spann.

Men vad är rimligt att anta att en i framtidenfullvuxen hund på ca~25kg kommer klara av att dra? En fullvuxen karl på skidor? Eller ä det i överkant?

Detta är juh en arbetande hundras som SKA jobba, men hur mycket?

Kul o se lite svar =)

/Tobbe
 
Sv: Hur mycket klarar en hund (husky) av att dra på pulka/skidor?

Han kan absolut dra en fullvuxen man. Våra settrar, som väger 20kg och är betydligt nättare än en husky, har inga som helst problem att dra en vuxen på skidor. Förutsatt att man inte har lagt på världens klistervalla och bara står och låter hunden sköta hela jobbet :D
 
Sv: Hur mycket klarar en hund (husky) av att dra på pulka/skidor?

Så länge allt är ok ( hunden i fråga är friröntgad ) så kan den absolut dra en fullvuxen man, jag antar att man som skidförare hjälper till lite då och då med stakandet iaf ;)

WP tycker jag är fruktansvärt och rent djurplågeri men den diskussionen finns ju redan i en annan tråd

/M
 

Liknande trådar

N
Övr. Hund Idag vaknade vi av att det äntligen kommit en del snö. Var iaf ngn decimeter med nysnö, o ngra minusgrader. Tog ut killen på en...
Svar
15
· Visningar
1 286
Senast: Fiffi1
·
N
Övr. Hund Är sedan 3månader tilsammans med sambon ägare av en Siberian Husky valp, nu 5månader gammal. http://hem.bredband.net/sunshadow/Daemon/...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: Nozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp