Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Parrot

Trådstartare
Sitter och funderar på om jag ska göra ytterligare en dyr investering till min häst. Blev helt tom när jag började räkna på hur mycket kapital jag bundit upp kring min hobby... sadlar, sele, vagn, träns (i plural såklart) benskydd etc. Har inte räknat igenom allt men mycket har det blivit under åren.

Hur är det med er andra? Hur mycket äger vi som hästägare egentligen? Känner ni någon slags ångest över att äga så mycket till en hobby?
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Nej, förmodligen hade jag slösat bort dom pengarna på meningslösa saker helt utan ekonomiskt värde. Så den enda gången jag kan känna mig rik är när jag tittar in i sadelkammaren ;)
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Klart man har mängder med täcken, utrustning och grejer som innebär mycket pengar i nypris, men allting blir ju värt typ hälften direkt man använt det. Känns som mina största pengar står i boxarna faktiskt.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Jag tänker på det ibland och inser att jag köpt utrustning till min häst för åtminstone 100000kr på mindre än 2 år :eek:
Pengar som jag egentligen mycket hellre lägger på något roligare.
Så nu har jag bestämt mig för att inte köpa något nytt utan använda det jag har hur fint det där nya än må vara.
Nytt får bara köpas om det jag har har gått sönder och jag verkligen måste ha nytt.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Nej, jag känner ingen ångest över vad jag äger, bara stolthet. Jag har jobbat röven av mig för att ha vad jag har idag och känner bara lycka över vad jag åstadkommit. Det har tagit mig 30 år så det vore väl illa om jag inte nu njuter frukterna av mitt slit. Det betyder inte att jag omger mig med lyxprylar i överflöd. Det mesta är faktiskt budgetvarianter förutom hästens sadel och min hjälm. Begagnade ridstövlar från nätet o s v men räknar man samman allt så blir det en ansenlig summa ändå.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Klart man har mängder med täcken, utrustning och grejer som innebär mycket pengar i nypris, men allting blir ju värt typ hälften direkt man använt det. Känns som mina största pengar står i boxarna faktiskt.

Fast jag betalade en spottstyver fär mina sadlar jämfört med vad dom kostar idag. Tror jag lätt får tillbaka pengarna om jag skulle sälja idag.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Nej, jag känner inte det minsta ångest! Hästen och ridningen är en stor passion som betyder så oerhört mycket för mig, både fysiskt och psykiskt! Så det är definitivt värt varje krona jag lagt ner och mer därtill!

Har precis börjat inse att det är dags för ny sadel - igen - för hästen har musklat sig så mycket att hon håller på att växa ur den jag köpte för två år sedan. Till skillnad mot övrig utrustning känns det lite motigt att köpa... men då främst för att det känns som en djungel innan man hittat rätt, inte för pengarnas skull.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

För att få lite mindre dåligt samvete kan du kanske sälja något som du inte använder och lägga de pengarna för den nya saken du tänker köpa? Ofta har man ju t ex ett gäng täcken, träns, schabrak och annat småtjafs som man inte använder särskilt. Sånt kan man ju sälja istället för att det ligger och samlar damm. Även om det är en dyr investering du tänker göra så hjälper ju alltid någon tusenlapp eller två från försäljningar till :)
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Jag har faktiskt funderat på just detta de senaste dagarna. Visst är det mycket pengar, men så som mitt liv ser ut/har sett ut sista tiden har jag "inte haft något bättre" att lägga pengarna på. Nu har jag med råge allt jag behöver och jag måste försöka lugna ner mig lite ;) och prioritera annat i livet. Å andra sidan kommer jag komma igång med mer träning/tävling nu och då hamnar pengarna på det i stället, så jag lär inte få mer över direkt.

(Ska iofs köpa hästtransport inom de närmsta månaderna, men förutom den så ska jag hålla i pengarna... ;) )

Men jag väljer att se det som att pengarna ändå finns där, i sakerna. Bestämmer jag mig en dag för att sluta med hästar eller om jag hamnar i ekonomisk knipa så finns det massor att sälja. Jag får inte igen det jag lagt ut, men det har jag ju aldrig räknat med heller. Men nog kan jag lätt samla in 20 tusen genom att sälja av någon sadel och lite täcken och sånt. Så det är ju skönt...
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Ja, precis. Hästar är för mig ett sätt att leva och det ger mig så mycket. Med en blick i backspegeln kan jag nog säga att hästintresset räddade mig får mycket skit i tonåren. Efter många år som hästmorsa till ridande barn njuter jag fullt ut som tant att frossa i hästeriet!

Att börja tänka på livstilen i pengar blir konstigt. Det är ju ett val jag har gjort och jag är bara lycklig som har och har haft möjlighet att ägna mig åt det.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Ja det beror ju på vad det är för märke, en del sadlar behåller ju värdet väldigt bra och lyckas man fynda har man ju ibland tur att kunna sälja till bättre pris än man själv gav. Har också gjort sådana affärer. Nu menade jag väl mer generellt, köper man ett täcke för 1500 så kanske man kan få 7-800 för det om det är i bra begagnat skick av t.ex. Horseware. Annars är det ju inte värt samma som man gav, menar jag.
Då är det skillnad på hästar som kan öka i värde om de blir bättre så att säga.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Jag har ingen ångest direkt. Hästar är ju något som ger mig glädje. Idag ger de ju mig en inkomst. Men även då det enbart var hobby så såg jag det som en investering i själen och mitt välmående.

Jag har ju ingen trailer och har idag "bara" en häst.
Men har tyckt det var klart värt att ha två hästar på träningsanläggning nära Stockholm.

Det är ju egentligen de löpande kostnaderna som är dyrast, iaf häromkring.

Jag har tre märkessadlar och en del andra prylar av visst värde. Men själva hästen och månadskostnaderna är dyrast.
Mina hästar har ju varit billiga i inköp. Men nuvarande är värd en del i dagsläget, med lite mer utbildning än vid köp.
Dock är det, tycker jag, aldrig några pengar man kan räkna med att få tillbaks ens om man säljer. Man vet aldrig om hästen drullar till det och skadar sig och fb strular så man blir utan pengar. Min är heller inte försäkrad för det han är värd.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Nej, vad skulle man annars ha lagt pengarna på? Man blir ju inte lycklig av att ha dem i en hög bara. Jag tror de som inte har häst lägger ut pengarna på kläder, resor, smink, spa, whatever.. skulle det vara mindre ångest?
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Inte mycket alls, sadeln är nog den som är mest värde i. Två gamla vintertäcken , nästan oanvända. Ett par träns, nån tömkörningsgjord.
Om inte mitt barnbarn vill ha nåt ger jag det till min kompis när min häst dör. Jag kommer inte att sälja nåt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

För att få lite mindre dåligt samvete kan du kanske sälja något som du inte använder och lägga de pengarna för den nya saken du tänker köpa? Ofta har man ju t ex ett gäng täcken, träns, schabrak och annat småtjafs som man inte använder särskilt. Sånt kan man ju sälja istället för att det ligger och samlar damm. Även om det är en dyr investering du tänker göra så hjälper ju alltid någon tusenlapp eller två från försäljningar till :)

Jag känner väl ingen direkt ångest, men när insikten kom så blev jag helt tom. Jag bara stannade upp och fick liksom en a-ha upplevelse över hur mycket jag har samlat på mig under åren.
Vill inte sälja av något. Tycker mycket om det jag äger. Gillar att sätta ihop nya saker av det gamla. Köper gärna begagnat billigt så jag har dubbelt av det mesta.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

För att få lite mindre dåligt samvete kan du kanske sälja något som du inte använder och lägga de pengarna för den nya saken du tänker köpa? Ofta har man ju t ex ett gäng täcken, träns, schabrak och annat småtjafs som man inte använder särskilt. Sånt kan man ju sälja istället för att det ligger och samlar damm. Även om det är en dyr investering du tänker göra så hjälper ju alltid någon tusenlapp eller två från försäljningar till :)

Så har jag börjat göra nu den senaste tiden. Har haft ungefär en halv ridsportbutik i källaren, så jag har sålt saker när jag har velat köpa något nytt. Det funkar jättebra och min "butik" har krympt rejält och börjar närma sig normala proportioner (eller rättare sagt minska till onormalt små proportioner för att vara hästgrejer... :D).
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Nej, förmodligen hade jag slösat bort dom pengarna på meningslösa saker helt utan ekonomiskt värde. Så den enda gången jag kan känna mig rik är när jag tittar in i sadelkammaren ;)

Ska någon göra inbrott hos oss så är det bara att plocka täckena som inte ens är inlåsta i sadelkammaren. Där finns typ mest värde på vår tomt!

Enda undantagen är väl sadeln, sambons bil och ja, typ inget mer förutom hästarna.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Jag känner ingen ångest alls. Det jag äger vill jag har, annars säljs det. Jag ser ingen glädje i att låta min häst gå med kassa täcken hela dagarna, rida i en kass sadel, eller använda bett han inte gillar. Typ. Har visserligen många schabrak men antingen så användes de mycket förr (när jag tränade o tävlade) eller så används de mycket nu (tvättar rätt ofta efter varje pass).

Det tråkiga är att pengar passerar i täcken o benskydd som inte passar. Det är tråkigt att köpa och inse att det inte funkar och säja igen. Sjukt störigt faktiskt.
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

För mig är det inte bara en hobby, det är mitt arbete, men ibland funderar man.
Vi jubilerade förra veckan och köpte täcke Nr 150 till samlingen. Idag har jag 151 stycken...

Sadlar har jag 13 "riktiga" och säkert en lika många skitsadlar av ngt budgetmärke som bara hänger o skräpar mest.

Träns ska vi inte ens tala om...
 
Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?

Sitter och funderar på om jag ska göra ytterligare en dyr investering till min häst. Blev helt tom när jag började räkna på hur mycket kapital jag bundit upp kring min hobby... sadlar, sele, vagn, träns (i plural såklart) benskydd etc. Har inte räknat igenom allt men mycket har det blivit under åren.

Hur är det med er andra? Hur mycket äger vi som hästägare egentligen? Känner ni någon slags ångest över att äga så mycket till en hobby?

Jag är inte säker på hur du menar.
Menar du "hur mycket pengar lägger vi ut på hobbyn"
eller menar du som du skriver; kapitalvaror.

Det är ju mindre i kapitalvaror än i "rullande pengar".

Jag har köpt en hästtransport som då var ny, nu nästan tio år gammal men i gott skick.
Jag äger åtta sadlar, använder fyra av dem och överväger att sälja en eller två av dem jag inte använder. Inköpspris har varit från 5000kr upp till 23500kr.
Jag äger väl 20 eller så träns, men har 16 hästar att fördela dem på så det är inte riktigt så illa som man skulle tro.
Rengtäcken har jag ungefär 20, vintertäcken fem. Fleecetäcken vet jag inte men runt 15 skulle jag tro.
Bröstselar, två.
Loksele, en (fast lokselen och en av bröstselarna har jag i stort sett gett bort till en kompis; hade ytterligare en bröstsele men den gav jag till en bekant eftersom mina unghästar växt ur den).
Enkel rockard, en.
Timmerkälke, två.

Anlagd ridbana, en. Dyr.

Tja, det blir lite prylar.
Men det som kostar mest är ju försörjningen av hästarna.
Och så ridträningarna, kostnader kring tävlingar och liknande.

Och nej, jag blir inte det minsta dyster över insikten om hur mycket pengar jag slänger ut på min hästhobby.
Något ska man använda sin lön till.
Antingen hästeriet eller något annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp