Sv: Hur mycket kapital/saker har ni bundit upp i er hobby?
Sitter och funderar på om jag ska göra ytterligare en dyr investering till min häst. Blev helt tom när jag började räkna på hur mycket kapital jag bundit upp kring min hobby... sadlar, sele, vagn, träns (i plural såklart) benskydd etc. Har inte räknat igenom allt men mycket har det blivit under åren.
Hur är det med er andra? Hur mycket äger vi som hästägare egentligen? Känner ni någon slags ångest över att äga så mycket till en hobby?
Jag är inte säker på hur du menar.
Menar du "hur mycket pengar lägger vi ut på hobbyn"
eller menar du som du skriver; kapitalvaror.
Det är ju mindre i kapitalvaror än i "rullande pengar".
Jag har köpt en hästtransport som då var ny, nu nästan tio år gammal men i gott skick.
Jag äger åtta sadlar, använder fyra av dem och överväger att sälja en eller två av dem jag inte använder. Inköpspris har varit från 5000kr upp till 23500kr.
Jag äger väl 20 eller så träns, men har 16 hästar att fördela dem på så det är inte riktigt så illa som man skulle tro.
Rengtäcken har jag ungefär 20, vintertäcken fem. Fleecetäcken vet jag inte men runt 15 skulle jag tro.
Bröstselar, två.
Loksele, en (fast lokselen och en av bröstselarna har jag i stort sett gett bort till en kompis; hade ytterligare en bröstsele men den gav jag till en bekant eftersom mina unghästar växt ur den).
Enkel rockard, en.
Timmerkälke, två.
Anlagd ridbana, en. Dyr.
Tja, det blir lite prylar.
Men det som kostar mest är ju försörjningen av hästarna.
Och så ridträningarna, kostnader kring tävlingar och liknande.
Och nej, jag blir inte det minsta dyster över insikten om hur mycket pengar jag slänger ut på min hästhobby.
Något ska man använda sin lön till.
Antingen hästeriet eller något annat.