Hur mycket kan man hoppa med en 4-årig c-ponny?

M

Marocca

Jag undrar hur mycket man kan hoppa med en 4-åring, eller om man en ska hoppa en sådan ung? Det var en som sa till mig att man inte skulle det, för att hästen kan få ont i kotorna om man hoppar. Vill gärna kunna hoppa min ponny :)

Sv: Hur mycket kan man hoppa med en 4-årig c-ponny?

Som 4-åring får ju ponnyn tävla, så det är klart att det går att hoppa den.

Jag hade hoppat en 4-årig ponny ungefär 2 ggr i veckan. Inga jättelånga pass, men en vanlig träning i veckan och så några skutt hemma klarar ponnyn absolut av. Tävlar man tex en lördag så tycker jag att man slänger in några skutt på antingen torsdagen eller fredagen också.

Sv: Hur mycket kan man hoppa med en 4-årig c-ponny?

Det låter ju som om ponnyn inte blivit så mycket hoppad innan, så då skulle jag koncentrera mig på enstaka små hinder, och sen gå över till små studs och små banor på 3-4 hinder. Glöm inte att det är inte höjden som är viktigt utan att hästen ska hitta rätt teknik och rätt avhopp. Ta hjälp av en tränare också!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 066
Senast: Strandad
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Piaff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar