Hur mycket kan jag rida?

H

horse_rideer

Hej allesammans!

Jag har nyligen fått hem en 18-årig gammal dressyrhäst på foder. Han är tävlad MSV:B dressyr med placering. Det jag nu undrar är hur mycket ni tror att jag kan rida honom? alltså hur mycket tror ni jag kan träna med honom?

Tacksam för svar!

Sv: Hur mycket kan jag rida?

Vad säger hästens ägare om du frågar denne? Det finns 18-åringar som är pigga och fräscha och 18-åringar som är det helt motsatta så det är svårt att svara på. Utgår man från att det är en fräsch häst så är det som med alla andra, omväxlande arbete och omväxlande ut och paddock/ridhus, arbetets svårighetsgrad beroende på dagsform. Jag rider för instruktör 1 gång i veckan och det funkar bra för mig och min häst...

Lycka till! :)

Jag tycker personligen han är fräsch för att vara 18år, det jag tänkte vara bara om det är extra viktigt att inte pressa en "äldre" häst? Jag har mest ridit hästar runt 8-13 år, så jag har ingen erfarenhet av äldre hästar:)

tacksam för svar!

Det bror ju på i vilken skick den är om den är bra musklad ska du nästan kunna rida som med en vanlig ung häst, min kompis har en d-ponny som är 25 år och han rider dom hårdare än jag rider min 9 åring och han mår super! fast dom hoppar inte så klart. men jag vet många pigg&fräscha 20 åringar som tror dom är unghästar! men om är är frisk så borde det inte vara något större problem med att rida den normalt det mår dom bara bra av! (:

Lycka till!

Beror på vad ägaren sagt :) ägaren borde veta hur hårt du kan pressa den fråga ägaren. svårt att säga hur hårt man kan rida äldre hästar då alla är annorlunda :P

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka