Hur mycket kan jag klippa honom *Går utan täcke*

MaRomer

Trådstartare
Har svårt att hitta täcken som passar på alla håll;) Så har just nu bara 1 ofodrat regntäcke, fleecetäcke, 1 för stort fleece fodrat regntäcke. Och troligtvis ett 150 gr täcke på g.

Just nu är han klippt så här:

resize-of-cimg0551_181099481.jpg

(Selen passar inte och det vet jag)

Han har SUPER tjock päls!

Sv: Hur mycket kan jag klippa honom *Går utan täcke*

hur mkt används han? blir han varm/svettig då?

Just nu bara skritt ca 30 min/3 ggr veckan. Väntar på bröstan till selen sen blir det hårdträning. Men är främst för att vi har "varmt" i stallet.

Inte säkert han behöver mer klippning. Det vet jag först om 2 v. Men vill kolla runt. Har nästan bara haft helklippta hästar.

En så pass lite klippt ponny med så tock päls i övrigt behöver egentligen inte täckas alls. Lägg på ett regntäcke om det är riktigt blött, i övrigt kommer han att klara sig fint :). Det går inte att jämföra med en helklippt häst.

En så pass lite klippt ponny med så tock päls i övrigt behöver egentligen inte täckas alls. Lägg på ett regntäcke om det är riktigt blött, i övrigt kommer han att klara sig fint :). Det går inte att jämföra med en helklippt häst.

Jo men jag menar hur mycket mer kan jag klippa honom utan att behöva ha 300 gr tjocka vintertäcken. Kan jag tex klippa hela halsen?, En bit på bakbenen?

Nu har han bara ofodrat regntäcke när det är mycket nederbörd.

Hästar har i princip noll blodkärl på halspartiet, med resultat att de utsöndrar i princip noll värme via halsen. Benen är heller ingen primär kroppsdel för värmereglering, det är rygg, länd och kors som reglerar värmen till 90%.

Jag hade klippt upp mer vid virveln och sett resultatet av det innan mer klippning. Vid virveln, vid sadelgjorden och på nedre delen av halsen svettas ju de flesta hästar och klipper man där så upplever iallafall jag att hästen mår bättre och svettas mindre. Över ryggen svettas ju de flesta hästar inte mer än där sadel/sele ligger an och där är det ju bra om det finns lite päls så att det inte blir skav.

När jag klippt min häst har jag gjort ungefär som du, men slutat precis bakom sadelgjorde istället för att klippa hela magen.

Då har hon inte behövt täcke mer eller annorlunda än när hon varit oklipppt, dvs vid stark vind eller nederbörd, nästan oavsett temperaturen. Enda gången vi täckar vid fint väder är om det är typ 20-30 minusgrader, då åker ett 150 g vintertäcke på. :)

2011-12-23%25252009.07.34.jpg

Fjordingen är klippt såhär eftersom det har varit så varmt i vinter. Går med 100g regntäcke vid kraftig ihållande nederbörd, han går dessutom på lösdrift. Så tror inte du behöver klippa din mer.

hehe. ser att du anammat förra årets pryl, den isolerade vattenbaljan :D

visst är den bra?!

Det var jag som uppfann den ;)

Årets prototyp är faktiskt bättre men den har jag inte använt ännu. Vi har ju knappt haft minusgrader här än.

haha , var det? Den har ju brett ut sig till vartenda hushåll.

Nyfiken på årets prototyp. Har du lust att pm:a? vihar heller inget akut behov av uppgradering pga mildgraderna just nu,men jag är pigg på framtida tips!

Jag klipper mina hästar och den ena jag jag klippt på hela halsen och mellan frambenen, men inte ner mer än ca 2-3 cm på frambenen sen slutar jag strax bakom sadelgjodsläget. Då behöver de inget täcke och han svettas relativt lite trots hård träning, fjordingen jag har har jag klippt identiskt med den bild som redan ligger uppe för hon svettas mer än min andra men hon har inget täcke ändå om det inte blåser väldigt mycket eller regnar kraftigt. Själv försöker jag undvika att klippa för mycket kring skapet och upp på magen för där vill jag att de ska ha päls så de inte blir kalla.

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 079
Senast: skiesabove
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: super
·
Utrustning Hej, jag måste beställa ett täcke till ponnyn men tycker det är så svårt med domdär grammen fyllningen anges i! Har försökt kolla på...
Svar
4
· Visningar
676
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka