Hur mycket kan jag göra med 4åring?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag köpte mig en 4åring i juni, hannoveranare.
Han är inte så mycket riden. Kan skritt trav och galopp, dock ine i form osv. Lite svårt för galopp i ridhuset.

Tanken är att det ska hopptävlas med honom.

Jag undrar hur mycket man vågar göra med honom?
Han har ganska dålig kondis. Om man mestadels lr bara skrittar så kan man väl vara ute ganska länge?

Vi har börjat trava över bommar och sånt i ridhuset, tar det lnugt framåt.

Vi har en terrängbana i närheten , det kan väl inte vara nån fara att ta några skutt utomhus? Hur högt?

:o

Sv: Hur mycket kan jag göra med 4åring?

Vad är det för härstamning? (Nyfiken...)

Ett tips är att köpa boken "Unghästar". Nu vet jag inte vad det är för förlag men den är skriven av Vet. Carlie Lindberg om jag inte minns fel.

Du gör helt rätt som börjar med att skritta ute. Fortsätt att rid ute så mycket du kan, för bjudningens skull. Många unghästar har svårt med galopp inomhus då de har problem med balansen. Prova bara korta sträcker och stärk honom genom att galoppera ute.

Inte alls farligt att hoppa lite terränghinder, tvärtom så är det kanonbra att hoppa ute i början. Ha gärna en annan häst som draghjälp och hoppa bara lågt.

Ta det lugnt och bygg upp kondition. Rid varannan dag och lägg in nåt pass med longering/tömkörning och kanske löshoppning. Ge länge vilopauser då och då!

/C (också med 4-årig hannoveranare)

Vi har oxå en hannoveraner, nu 6 år men han var 4 år då vi köpte honom. Då var han väl grundriden i Tyskland, gick i form i alla gångarter samt var hoppad 1,10 banor.

Vi motionerade honom varannan dag i princip, två pass/v var på bana/ridhus. Det kunde vara longering, tömmkörning, hoppning/lek med bommar eller ett dressyrpass. Sen gick han i naturen 2 pass/v. Oftast uppsutten men ibland på promenad till fots.

Vad är det för stam på din häst? Våran är e Werther-Milan. Han har ett hjärta av guld, snällare häst finns inte. :love:

Welano som 6-åring

Va fin Welano va! :D

Lantiru, som han heter..
e. Lanthano ee. Landfuerst eee. Landgraf I eeee. Ladykiller xx

u. La Nena ue. Argentan uee. Absatz ueee. Abglanz

De tjockare namnen är riktigt kända hästar :D

Han har väldigt bra stam :banana:

Nu blir jag lite förvirrad. Kan dui nte kolla passet? Säker på att Lanthano är e Landfuerst?

Den Lanthano jag känner är e Lanthan och hannoveranerförbundet tillåter inte att två hingstar döpt till samma sak...

Hittar ingen avkomma till Landfuerst som heter Lanthan.

Jättesnällt om du vill kolla upp det!

/C

Vilken snygging du skaffat dig!

Welano är änglahästen. :love: Placerad i alla sina LA-starter i år. Trodde inte det kunde gå så lätt med en unghäst som allt gått med honom. Ska vi ha fler hästar kommer vi absolut att kolla på tyska hästar i första hand.

Min 4 åriga travare startar i klubbdressyr i vinter.
Jag började rida in honom i våras, och hästen har utvecklats otroligt snabbt, Några skutt utomhus lär han ju klara av. Min skuttar på ganska bra både med ryttare och löshopp. Dock är det bara småskutt då och då än så länge, dressyren ska fastna ordentligt först.

Nu toktränas han inte, utan har sina vilodagar, longeras och tömkörs emellan varven. Han har dessutom precis lärt sig att stå på baken på komando! :bow:

Håller med Cyllene. Bra boktips. Ett annat boktips är "Hästens träningslära" (finns en äldre och en nyare som delvis är fortsättning på den förra) av Leif Stilling.

Rid ut mycket. Mycket skritt och successivt längre pass med lugn trav. Lägg in kortare galopper. Rid mycket i kuperad terräng, på hyggen, "off-road". Då tränas både balans, smidighet, psyke och styrka utan att det sliter på hästen. Att hoppa små terränghinder ibland är säkert bara bra.

Jag köpte min häst som inriden 3-åring. Som 4-åring reds han 3-5 ggr/v beroende på tid och väder. På helgerna red jag alltid en minst en lång (1,5-2 h), men lugn uteritt. Hästar orkar och mår bra av mer motion än man ibland kan tro under förutsättning att de inte är sent utvecklade och är uppfödda på ett vettigt sätt.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.