Hur mycket kan en fem-åring ridas?

aprilmaj

Trådstartare
Nu behöver jag rådfråga er islandshästkunniga. Hur mycket ska/kan unghästar ridas? I ”mitt” stall finns en fem-åring som går som alla andra (vuxna) hästar. Är det så man brukar göra – eller rättare sagt; är det ok för hästen? Förutom ridning på banan handlar det om uteritter i friskt tempo (övervägande delen galopp/ tölt/trav) i ett par timmar. Det känns som för mycket, men jag har inte kunskap nog att avgöra. Vad säger ni?

Sv: Hur mycket kan en fem-åring ridas?

På en femåring brukar jag rida 30-40min fem dagar i veckan ungefär :) blandar uteritter med paddockridning, träning på ovalbana osv. rider mycket för tränare också; på hästar i alla åldrar :)

Tack för svar! Det du beskriver låter ungefär som jag tänkte/trodde var lagom. Vilka är riskerna med att rida för länge?

Ex på konsekvenser: inflammation i muskler och/eller leder. Man kan också "döda" framåtbjudningen i hästen och få en ovillig häst (kanske första tecknet på överansträngning; att hästen inte känns som den brukar, tar i ojämt, ovillig att ställa åt något håll osv osv)

Överansträngning gör att hästen till slut "går sönder".

Senast ändrad:

Jag växte upp med tanken att man inte rider in islänningar förrän de är fem så för mig känns det väldigt konstigt att man rider en femåring lika hårt som en äldre häst.
Flóa som är född 2008 rids/jobbas (tömkörning eller annat arbete från marken) ungefär två dagar och vilar en dag men det är inget fast schema utan beror lite på hur hon verkar må och vad som passar in med instruktörer mm.
Rids sällan mer än en timme, skulle tippa att i paddocken blir det oftast 20-40 minuter och när vi rider ut lite längre. Försöker att inte harva för mycket i paddocken utan rida ut och variera dagarna så att hon inte tröttnar.
Dessutom får hon längre vilor på några veckor emellanåt och har även haft långvila på ett par månader för något halvår sedan (vilket var rätt intressant för hon mognade massor under den tiden, plötsligt satt t ex traven mycket bättre).

Lite trist att en del instruktörer vill pusha på mer och kräva en del saker som i alla fall jag tycker är för mycket för en unghäst, hon har ju faktiskt inte vuxit färdigt än vare sig mentalt eller fysiskt.

Jag tycker generellt att man ska var lite försiktig med ungahästar. Hästarna växer väldig olika och en häst som inte vuxit klart tycker jag att man ska rida "snällare" än en färdigvuxen häst. Jag vet om islänningar som fortfarande vuxit både på höjd och bredd som 5 åring och dessa har jag tagit de lugnt med pga att jag tror man riskerar hållbarheten när man pressar djur som växer men samtidigt har jag haft en 5 åring som var färdigvuxen på alla sätt, både fysiskt och psykiskt som 5 åring så honom kände jag att jag kunde pressa mer.

Tack för svar - och även Lona!

Kanske ska förtydliga mig: Hästen går inte i verksamheten utan är en privathäst. Men, som sagt, den går lika ofta/mycket som alla andra hästar. Ägaren är mån om sin häst men har inte hållit på med hästar så länge, så jag tror att det handlar om okunskap.

Det som förvånar mig är att andra istallet, de som är mer hästkunniga, inte har reagerat. Det var därför jag tänkte att det kanske är så man brukar göra med unga islänningar.

Nu säger ju forskningen att inga hästar, oavsett ras, är färdigväxta i ryggen, skelettet, innan de är 6 år. Antar att man hittar den forskningen på HästSverige eller SLU. Forskningen säger också att man ska bygga upp hästen successivt. Tolkar det som att man börjar försiktigt när hästen är 3,5-4 år. Korta pass, varierad träning och långa vilor. Rida fullt ut först när hästen är 6.

Vill bara lägga till att jag inte hade sagt något om ingen frågat om råd. Gratisråd är sällan uppskattade.

Gratisråd är sällan uppskattade.

Nej, det är de ju inte. Speciellt inte från en som heller inte kan så mycket, dvs jag.

Samtidigt tänker jag att om det var jag som var i hennes sits: Jag hade nog velat att någon på ett snällt och vänligt sätt hade förklarat för mig.

Jag vet att hon vill hästen väl. Förhoppningsvis påtalar någon av "de kunnigare" saken för henne.

Jag red in min häst som fyraåring. Satt på honom för första gången under sommaren, och red honom sedan regelbundet under hösten - 4-5 dagar per vecka, kanske 30 min per gång vid ridbaneträning, och upp till en timma vid uteritter. Sedan vilade han senhöst och tidig vinter, sattes igång igen vintern/våren då han var fem, och efter "igångsättningsperioden" har han sedan dess ridits som en "vanlig ridhäst". Självklart med hänsyn till aktuell träningsstatus och kondition, men inte med någon extrem hänsyn till att han "bara" var fem det året han var det.

Hästen är nu 16 år, och han har ridits "mycket" i hela sitt liv och verkar trivas med det. Glad och arbetsvillig, och har faktiskt aldrig varit sjuk eller skadad. Jag drar därför slutsatsen att det sätt jag tränat min häst på varit och är OK.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Kanske att det som uppfattas som "mycket" kanske inte alltid är det, och att det beror mer på aktuell träningsstatus än ålder.

Vår 5 åring går just nu 4 dagar i veckan, helt enkelt därför att han inte orkar mer mentalt för ögonblicket. Man märker att det är huvudet som det tar mest på under ridning, och han tar slut i knoppen först faktiskt före kroppen just nu. Möjligen kan det bero på att vi är inne i en fas av mycket inskolning, alltså mycket som ska läras in just nu.

Han kommer att ridas så här ungefär till mitten av december, sedan blir det en vila över jul och nyår med nya tag ca 1 månad senare.

Mest troligt är att det dyker upp någon veckas vila även under hösten, om han signalerar att det är nödvändigt.

(...) helt enkelt därför att han inte orkar mer mentalt för ögonblicket. Man märker att det är huvudet som det tar mest på under ridning, och han tar slut i knoppen först faktiskt före kroppen just nu.(...)

Han kommer att ridas så här ungefär till mitten av december, sedan blir det en vila över jul och nyår med nya tag ca 1 månad senare.

Mest troligt är att det dyker upp någon veckas vila även under hösten, om han signalerar att det är nödvändigt.

Tack för svar! Den som inte är tillräckligt erfaren, t ex jag, kanske inte märker om hästen behöver viloperioder. Eller att den tar slut i knoppen före kroppen. Vad tror du är risken om man inte observerar dessa signaler? Hur blir det för hästen då, både kort- och långsiktigt?

Om man inte observerar när hästen behöver viloperioder så kan det resultera i en häst som inte tycker det är kul att arbeta, förslitningsskador (om man överanstränger fysiskt), . Man "dödar" lusten att ridas/tränas. Har man svårt att märka och känna av hästen kan man ju planera in vilor ändå. Jag brukar oftast rida in en häst på 2-3mån, låta den vila 2mån, fortsätta ca 3-5mån och låta den vila 2mån igen.

Jag planerar alltid in vila för mina egna runt jul/nyår, :tycker vintervila är toppen! Man själv fryser & har mycket att stå i runt jul och man kan reglera fodret till hästen. Tycker även vuxna hästar förtjänar lite vila :) och tycker många brukar prestera bättre efter några veckors vila och vara "på" igen.

Men är man oerfaren och rider in häst så brukar det inte bli så bra ändå.. Någon häst måste visserligen vara den första, men då har man förhoppningsvis ridit så många vuxna hästar att man klarar av det ändå men lite hjälp och stöd.

Tack för svar! Nej, jag själv har ingen tanke på att rida in eller ens rida unghästar, det är jag för kass för. Jag tycker bara att det är intressant att få veta mer. :)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: Miingla
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 942
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 698
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar