Hur mycket hösilage ingår i er hyra?

Lotus

Trådstartare
Vår ridskola har erbjudit oss att köpa hösilage som skall ingå i stallhyran. Man har då räknat på 14 kg per dag och då skulle det kosta 850 kronor per månad, vilket jag tycker är en väldigt hög beräkning både på antal kilo och totalsumman eftersom det finns både ponnyer och stora hästar i stallet, men beräkningen är densamma för alla.

Om hö/hösilage ingår hos er - hur många kilo per dag och vad betalar ni per månad, och är det skillnad på ponny och stor häst?

Sv: Hur mycket hösilage ingår i er hyra?

Det beror väl på vilken TS-halt hösilaget har? pris.
En TS-halt på 65% (rek)ger ett pris på 3 kr/kg ts, medan ett hö ger ett pris på ca 2,35/kg om den kostade lika mycket per kg.

Jovisst beror det på sådana faktorer, men det jag undrade över var om det är möjligt att snittgivan ligger på 14 kg/dag på en ponny tex, även om man har ett ganska blött silage? Jag har gett mina halvblod ca 10-12 kg per dag beroende på TS.

Det vi hittills har haft har varit av variernade TS beroende på sändning, en av dem var så torr att om det inte varit för plasten skulle jag ha tagit det för hö.

Foderstaterna varierar ju rätt mycket frånm häst till häst så därför tycker jag det känns fel att låta foder ingå i hyran. Vi har valt att ha en kallhyra och sedan låta hyresgästerna betala för foder som de verkligen använder. Det känns mer rättvist

Om hö/hösilage ingår hos er - hur många kilo per dag och vad betalar ni per månad, och är det skillnad på ponny och stor häst?

Ett tidigare stall jag stod i, tog man runt 1000-lappen per månad för hösilage, då fick hästarna fodrat ca 7-8 kg i hagen och ville man ge något mer så ingick det i denna summa.
Här pratar vi om islandshästar, därför kommer vi inte upp till 14 kg per dag och häst. Hade det varit så, då förmodar jag att priset varit avsevärt högre.

Idag står vi i ett annat stall han fick lika mycket per dag, dessutom betalar vi lite mer per kg för detta. Men vi har valt det för att få upp en hö fond till varje höst för inköp av foder till hela säsongen. Trots det har jag halva kostnaden idag mot tidigare.

Jag tycker inte att det låter så dyrt med tanke på att det blir en hel del svinn vid fodring i hage på höst och vinter, jag lägger alltid ut så att de har ngt att äta i stort sett hela tiden under den säsongen. Hellre det än att de ska äta jord och grus och få sandkolik och diarré, för det blir dyrare..

Sedan är det många som ger fanken i att väga sitt hö och ger lite extra ibland så jag tror att det jämnar ut sig i längden. Sedan ska ju någon (oftast stallägaren) hantera allt grovfoder..

Men visst till en ponny är det kanske lite mkt. Jag brukar räkna med 10 kg/inackordering sedan får de köpa till mer om de vill det. (har inga just nu)

Vi har valt att ha en kallhyra och sedan låta hyresgästerna betala för foder som de verkligen använder. Det känns mer rättvist

I "mitt" stall har vi funderat på att göra som ni men har farhågor om att folk kommer att "smygfodra". Såna problem har ni inte?

I "mitt" stall har vi funderat på att göra som ni men har farhågor om att folk kommer att "smygfodra". Såna problem har ni inte?

Nej det har vi inte. Dessutom är det vi som står för de flesta utfordringarna. Vi ger hästen så mycket som ägaren fört in på foderstaten helt enkelt.

Va dyrt!!!

Vi köper ensilage gemensam på vår anläggning, har man stor häst betalar man 350kg och ponny betalar 175kr då får man ta 14 resp 7 kg/dygn.
Vi har analyserat hösilage med kanon värden, lagom torrt - får det hemkört och ställt utanför stallarna.

Nu är det en tjej som håller i det och hon jobbar idiellt så att säga, hade det varit jag så hade jag lagt på en slant för alla telesamtal man ringer, lappar man skriver etc.

Häromkring använder vi oss av stor-bal och de kostar 350kr hos de flesta bönder, en stor häst käkar ungeför en sån/ månad beroende på hur mkt TS-halten ligger på förståss men min ena häst käkar en sån/månad i snitt.

Det är billigt att kunna köpa ensilage för ca 80 öre/kg. Levererat dessutom

Att det är levererat beror på att vi är bondens största kund och att han bor ca 2 km från oss.

Men priset på ensilage måste skilja mycket i olika delar av landet om det är så himla billigt, här tar varenda bonde 300-400kr/bal beroende på storlek.

Men en bal kan vara olika stora, det som i folkmun kallas storbal väger allt från 150 kg till i bästa fall 400 kg. Den storleken är inte längre så populär, eftersom fodret inte blir så bra i stora balar enligt tillverkarna.
Vi har 300 kg balar, vilket numera är det största som man vill tillverka här. Den leverantör vi tar ifrån ligger inte heller långt från vårat stall, han är dessutom den här regionens största foderleverantör men tar samma pris av alla inklusive transport.

Men en bal kan vara olika stora, det som i folkmun kallas storbal väger allt från 150 kg till i bästa fall 400 kg. Den storleken är inte längre så populär, eftersom fodret inte blir så bra i stora balar enligt tillverkarna.
Vi har 300 kg balar, vilket numera är det största som man vill tillverka här. Den leverantör vi tar ifrån ligger inte heller långt från vårat stall, han är dessutom den här regionens största foderleverantör men tar samma pris av alla inklusive transport.

Våra är standard rundbalar, bonden gissar på att "häst"-balarna väger ca 350kg = 1kr/kg ko-balarna väger mer eftersom de är blötare.
Grannbonden tar lika mycket för sina 4-kants balar. som är av torrare slaget.

1kr/kg är normalpris för ensilage här.
Vår bonde levererar ca 20bal/månad till oss under sept-maj samt ett fåtal i juni och aug så vi är hans överlägset största kund och han har bara några andra strö kunder förutom oss.

Nåja jag stuntar i om det är i princip gratis jämnfört med andra delar av landet, jag är nöjd så länge jag har ensilage av bra kvalité och får det levererat. :rofl:

I stallet där min häst står ingår "obegränsat" med hösilage, som skördas på gården. Jag betalar totalt 1300:-/månad året om, och då ingår förutom hösilaget även strö (torv+kalk) och havre, samt stora beteshagar sommartid. Samt tillgång till spolspilta, paddock och ovalbana. Hästägarna delar kollektivt på allt "stalljobb" utom morgonfodring och utsläpp vardagar.

Min häst äter som mest ca 8kg hösilage med TS på 65-70%. Han är islandshäst och väger runt 400kg.

Vi tar 100:- mer per månad under icke betessäsong. Då är det fri tillgång på egenproducerat ekologiskt och analyserat torrt hösilage. Åtgång på vintern mellan 7-10kg/dygn/häst inklusive spill. När jag säljer till utomstående tar jag 1:60 per kg/ts + moms. Rundbalar på c:a 120cm och 350-450kg beroende på ts halt.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Där jag stod inhyrd förut ingick 10 kg hösilage och det kostade ca 3 kr per kg/dag så det gick på ca 930 kr i månaden men min häst åt lite mera så jag fick köpa till lite extra hö så hela månads lönen gick på typ 1500kronor - 1600 kr eller ännu mer, visst det ingick padock,box,hö,spån(3-5),hage,skogsvägar att rida på,kallhyra och sånt men ändå:angel:

Nu har jag pratat med ridskolechefen och fått svaret att man räknat på 14 kg per häst och dag eftersom det är den mängd de största skolhästarna får per dag när de går för fullt. Hon skulle undersöka om många nappat på erbjudandet trots priset, och sedan diskuterade vi en maxgiva på 12 kg per dag som skulle kosta 720 kr per månad, vilket är betydligt närmare den summa jag själv tänkt lägga per dag på grovfoder.

De senaste 2 stallen jag har stått i så var det fri tillågn. Ingen skillnad om man hade ponny eller stor häst.

Förra stallet 1600,-/mån där ingick strö, hösilage, havre, mineraler

andra stallet 1700,-/mån där ingick strö, hösilage, betfor, havre, korn, mineraler.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 251
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 507
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30