Hur mycket högre blir hon?

Mysaan

Trådstartare
Min blandrastik som i dagarna nu blir 7 månader är nu 54 cm hög. Hur mycket mer kan jag räkna med att hon blir? Hon har växt om sin mamma och är snart i höjd med sin pappa. Hon har Tollare, Schäfer och tervruens i sig. Hon har växt 9 cm på 3 månader nu och har nu växtvärk igen lilla snuttan. Så hur stor kan jag räkna med att hon blir på ett ungefär? Kommer hon växa mycket mer tror ni?

Sv: Hur mycket högre blir hon?

Hon kan ju lätt bli uppemot 70 cm, med tanke på raserna.

Dom flesta brukar dock sluta att växa på höjden vid ca 9-10 mån ålder, efter det kan det komma någon enstaka centimeter bara. Så hon borde väl bli över 60 cm åtminstone.

Har för mig att min unghund var ungefär lika hög när hon var i samma ålder. Hon är idag 62cm och har växt klart. Dock växer rasen långsamt, vet inte hur det är med raserna det är i din hund, men jag tror iaf att din kommer bli över 60cm.

Mitt skrangel har växt dryga 10 cm sen samma ålder... Nu tror (hoppas) jag han slutat, han är 1½. Men han växte fort, och han växte LÄNGE - och ja han hade upprepade problem med panosteit ('växtvärk').

Han är dock 'sen' rent generellt i kroppen tycker jag, fortfarande väldigt unghundig och 'skranglig'. Eller så är det bara för han blev så förbenat stor och växte så länge han känns sen..

Kl*
Hoppas det är ok om jag slänger in samma fråga om min tik som också är 7 mån.
Hon är en RR och är nu 62 cm, hur mycket mer kan hon tänkas växa? :)
Hennes mor är 65 cm och mormor 66 cm. Känns som att hon borde växa mer än ca 3cm tills hon är klar..

//Amanda

Alla hundar växer i individuell takt, så din kan mycket väl ha växt klart på just höjden rätt så snart. Oftast brukar hundar av lite större raser ha växt klart det mesta på höjden runt 9 mån ålder, därefter kommer det inte så mycket - kanske 1-3 cm beroende på hur pass storväxt rasen är. Och på många så händer det inget alls för den delen.

Min senaste GD-tik låg på 68 cm vid 5½ månads ålder, och 4 mån senare hade hon växt 9 cm och var alltså 9 mån gammal. Därefter växte hon 4 cm till allt som allt, och stannade på 81 cm som vuxen. Hon växte dock väldigt långsamt för att vara just en GD!
En RR torde vara klar tidigare dessutom, så jag skulle tippa på att din lilla tjej bara växer i 2-3 månader till. Blir kanske 4-6 cm till då? :) (Absolut gissning, jag vet inte vilken takt din tik haft hittills)

(För övrigt så har min slyngel här hemma snart växt färdigt på höjden, det märks. Nu går det extremt långsamt, och hon blir 8 mån gammal i övermorgon, och ska snart börja löpa verkar det som. Hon har växt 2 cm ungefär, på nästan 3 mån.)

Ja man kan ju inte annat än spekulera :) Pratade med uppfödaren, hon sa att man kan räkna med 2-3 cm efter första löpet.
Verkar som att hon är störst i kullen på höjden för tillfälllet, men det kan ju ändras.
Det jag vet är att hon nog kommer höra till de lite mindre RR (bara positivt i min syn på det hela).
Det är såå intressant att följa valparnas utveckling..! :D

Ja, det är alltid lika spännande! :)

Själv är jag tacksam över mina valpköpare, som rapporterar in höjd/vikt med jämna mellanrum till min ynglings syskon, så att jag kan få följa jag med, och jämföra mellan dom alla såklart. Två av valparna (Är 4 st i den kullen) har fått mer från pappan, lite mer höjd och längre ben och dom andra två följer mamman, med lägre höjd och mer bredd på kroppen till något lägre ben. Himla intressant!

Apropå att vara störst ja! Min tik som jag behöll har varit minst hela tiden, hon låg alltid någon/några centimeter bakom dom andra. Men nu som snart färdigväxt, så är hon ikapp sin mamma. Den hanen som var störst av alla (Han vägde ca 3 kg mer vid leverans :D) har nu stannat på ca 1-2 cm förbi sin minsta syster, men är ju såklart mycket grövre.
Den tiken som alltid var högst är det dock fortfarande :) Men hon var även kraftigast som liten, men är nu lite tunnare än vad systern här hemma är...
Det kan verkligen bli hur som helst egentligen :p

*kl*

Tack för era svar då kan jag åtminstone se fram emot att hon blir lite större.

Enligt veterinären jag har jobbat hos ligger de flesta på 90% av sin vuxna mankhöjd då de är 10 månader.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter