Hur mycket hösilage under en vinter

Shaggy

Trådstartare
I höst ska jag köpa in eget hösilage. Tidigare har det alltid ingått foder i mina stallhyror så jag vet inte riktigt hur mycket jag ska räkna med att köpa. I år har min häst fått hosta så nu måste jag köpa eget foder då den som äger stallet vill ha sina hästar på hö.
Då jag räknat lite löst på det hela så hamnar jag på ca 4 ton och då har jag räknat med 11 kg i 330 dagar och lagt på 10% för förstört foder. Är denna mängd rimlig till en häst på ca 500 kg, hon kommer att stå på kallstall, eller är jag helt fel ute? Idag äter hon ca 7,5 kg hö och 1 kg lucern hack, för att fåupp det dåliga proteinvärdet. Hur många dar ska man räkna med att hästen äter silaget osv??? Jag vet att man inte kan säga något säkert om man inte har analyser men jag har ju inga sådana ännu och det borde gå att uppsskatta för någon som har köpt foder tidigare :) :bow:
 
En silagebal håller sig ju bara i ca 2-3 dagar så har du bara en häst är det småbal som gäller.

Det blir ju en visst spill så 10% tror jag är bra att räkna med. 11 kg/dag låter väl rätt rimligt, det beror på halten TS i hösilaget men det motsvarar ju minst 6 kg hö iaf.

Det du ska kolla upp är halten TS, är det endast 55% kanske det blir dyrare trots att priset per kg är lägre än ett för ett hö med 65% TS. Alltså, betala (eller räkna) per kg/TS inte per kg/foder.

De flesta hösilagepartierna tycker jag är analyserade så fråga alltid om det finns.

Vill du ha det bekvämt så kolla upp hästhö.nu. Det blir inte så dyrt (även om det låter så) iochmed de bra värdena.
 
Jag tycker det beror väldigt mycket på vilken miljö man har i stallet. Vi har, i den delen vi har möjlighet att lägga upp balen för anvädning, väldigt fuktigt och relativt varmt. Inga idealiska förhållanden alltså. Balar håller sig inte fräscha särskilt länge.

Jag brukar räkna på 4-5 dagar, något längre om man har möjlighet att vända i det (så det torkar)
 
Ah, tänkte inte på det. Alla stall jag stått i har haft rejält kyligt där fodret förvaras.
 
Hade tänkt köpa på småbal. Vill inte behöva byta foder framåt vårkanten pga att en storbal inte håller sig tillräckligt länge då.
 
jag är lite osäker på 10 % faktiskt, mest för att i början så ger man knappt någonting, eftersom att hästen måste vänjas in sakta på hösilaget, å då får man slänga en hel del + att balen blir gammal fort i början när det är så varmt ute, dom håller ju bättre när det börjar bli några minusgrader ute...
 
Relativt varmt vid foderförvaring är för mig samma som normal stallvärme. D v s kallstall med hästar (ingen uppvärmning). Jo, i stallet har vi hästar, däremot inte i samma utrymme som foderförvaringen. Hästar avger rätt mycket fukt vilket ju i sig skadar fodret.
 
Hur menar du med osäker? Först låter det som om 10 % är mycket (börjar med att långsamt vänja in) sen låter det som om det är för lite (balen håller kort tid i värme).
Jag undrar fortfarande låter det vettigt med 4 ton? Igår var det en tjej som såg lite lätt förfärad ut när jag sa 4 ton. Hon sa att man brukar räkna 3 ton/häst och dessutom är ju inte min häst så stor (151 cm).
 
Om du köper småbalar så du inte behöver oroa dig för att behöva slänga halva balar pga otjänlighet så tror jag nog du är rätt så rätt ute med 4 ton. Möjligen att det är lite i UNDERKANT?

Bry dig inte om vad din kompis säger. De flesta människor ger helt enkelt sina hästar för lite grovfoder. Jag har ju också en häst som är 151cm och ca 450kg (arabsto) och hon äter mellan 10 - 15 kg HÖ/dag på vintern (dvs du måste ha mer av silage beroende på TS-halten), men du har ju lägre åtgång i början på hösten och sen igen på våren när det finns något att tugga på ute. Så jag tror som sagt att du ligger rätt bra i mängd där. Kolla gärna upp möjligheterna att köpa till mer mitt i vintern eller så när du ser hur mycket det går åt "i verkligheten", så står du inte där utan i slutet på mars eller så... *tipsar om*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 562
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 586
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp