Hur mycket hö?

C

Cavaletti

Jag är lite osäker på hur mkt hö jag ska ge till min connemara valack. Han får 4 ggr om dan. 17.30 , 12.00 , 18.00 , 23.00 han är maxad D-ponny. (147.8) Vill ni veta foderstaten?
 
Sv: Hur mycket hö?

Man behöver ha en höanalys plus hästens energibehov för att kunna beräkna korrekt hömängd. Hömängden bör dessutom beräknas först och därefter fyller du på med kraftfoder om det behövs för att fylla energibehovet. Min häst (halvblod, "normalt arbete") får 14 kg hö av normalkvalité per dag, till detta behövs nästan inget kraftfoder alls, vilket ger en billig foderstat. Väljer man att ge mer kraft än hö blir det oftast dyrare - enligt mina erfarenheter.
 
Sv: Hur mycket hö?

minsta högivan borde vara minst 6 kg, 1,2-1,5 kg per 100 kg häst, gissar på att hästen din väger runt 420-430 kg om den är i normalhull..

bra fodringstider
07:30 - 4½ timme - 12:00 - 6 timmar - 18:00 - 5 timmar - 23:00 - 8½ timme - 07:30

hur ser höanalysen ut? hur ser foderstaten ut? är den uträknad? hur mycket arbetar din häst om dagen?
 
Sv: Hur mycket hö?

Jag kan bara säga det att min kille han käkar 22kg hö per dag. Det är av normal kvalite
 
Sv: Hur mycket hö?

Hej!

Vad jag vet så ska man ge minst 1,5 kg TS/100 kg häst.
Så om han väger 400 kg blir det minst 7,5 kg i underhåll!
Mer hö om han "är i farten" och/eller har svårt att hålla hull.
Varför inte fri tillgång? :D :D

Mvh Lisa
 
Sv: Hur mycket hö?

Här håller jag med. Mina, ett halvblod och en korsning vbl/nf, får fri tillgång. Båda är mycket aktiva. :cool:
 
Sv: Hur mycket hö?

jaha? var har det med behovet att göra? att din häst är glupsk och äter 22 kg hö när den väger strax över 400 kg.. (du jämför juh din häst med en annan häst på 400 kg)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 052
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp