Hur mycket hö?

en period hade min fri tillgång ute och åt 20 kg inne över natten. 500kg halvblod. Blev nästan fet.

efter ett par månader slutade han äta inne, sänkte till 10kg och han lämnade ändå en del, antar att det var när nyhetens behag med fri tillgång lagt sig. De perioder han inte fått fri tillgång har jag fodrat ca 15-20 kg/dygn.
 
Min går på hö när vi börjar med att stödfodra. Han får ca 6 kg på natten men går ute i stor gräshage om dagarna. Kommer öka successivt när gräset inte räcker till ca 12 kg (i fjol hade vi växande gräs in på vintern). När det blir lite kallare går vi över till hösilage och där brukar han få runt 15 kg beroende på värdena. 165 cm hög valack, normalfödd mot svår. Står på halm.
 
halvblod 163 530kg ätit ca 13-15kg torrt hösilage när hon haft fri tillgång. Skulle tro att hon vore nöjd med 10-12 kg torrt hö.
 
Har räknat foderstat till mina två islandsvalacker inför vintern och de kommer få 8 kg hö var per dygn. Den ena väger ca 370 kg och den andra ca 320 kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
909
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 337
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 036
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp