Hur mycket hö?

Problematisk

Trådstartare
Frågar av ren nyfikenhet :) Hur mycket hö (ej silage) äter era hästar och hur stora är de?
Självklart beror det på analysen och så, men jag är bara nyfiken på om mina äter mer, mindre eller ungefär som genomsnittet :)
 
Innan hade jag 3 hästar som tillsammans vägde runt 1300 kg, fick ca 30 kg hö och när det var riktigt kallt gick det åt 40 kg.

Har nu 2 hästar som tillsammans väger 1100 kg och äter 30 kg, vet inte hur mycket det blir när det är riktigt kallt då det inte varit det när jag haft dom.
 
Mina fjordhästar kommer få 6,5 kg vardera i vinter. Welsh mountainstoet får 4 kg och hennes ettåring 3,5 kg. :)
 
När jag räknat på vinterns foderåtgång har jag räknat på 30kg/dag till två hästar och en shettis. Hösilage.
Troligen kommer foderstaten landa på att shetlandsponnyn får 4-5 kg, kallblodet 8-10 kg och varmblodet 13-15 kg. Men vi får se vad det slutar på när analysen kommit :)
 
Min häst på ca 155cm och 450kg äter ca 15kg, ibland mer och ibland mindre. Fri tillgång och han äter när han är hungrig, men det är det som det brukar snitta på. :)
 
Jag räknar med en sammanlagd dygnsåtgång på 15-16 kg i underhåll på en som är 146 cm hög och en som är 150 cm hög varav en är åt det normalfödda och en åt det lättfödda hållet. De väger 390 respektive 380 kg.
 
Nu får visserligen min häst hösilage men...
Han är rätt så lättfödd, ponny/kallblodstyp, 162 cm/ca. 535 kg i dagsläget, i mycket trevligt skick/kondition. Han får runt 8-9 kg hösilage/dygn fördelat på 1 - 1.5 - 2.5 - 4 kg ungefär. Kvoten på hösilaget är runt 5. Därtill får han ca. 250-400 gr Kwik/Speedibeet, 2 msk linfröolja och mineral/vitamintillskott.
 
Valack, 138 cm kallblodstyp, idealvikt 400 kg (i dagsläget gravt överviktig). Får vintertid 5 kg hö och 2 kg halm
Sto, 148 cm New forest, 400 kg. Får vintertid 5 kg hö, 2 kg halm och lucern och eventuellt kraftfoder beroende på höet värden.
 
Quartersto, 146 cm, ca 500 kg. Äter just nu hösilage och får då 11 kg/dygn. Åt torrhö tidigare och fick då max 10 kg. Mängden hö beror förstås på höets värden, men så här har det sett ut mestadels för oss. Min äter egentligen inget kraftfoder, utan får någon näve för att blanda ut mineralerna.
 
Korsningsponny av ganska grov typ, stor d-ponny. Han väger kanske ca. 450 kg och äter ca. 10-11 kg hösilage på vintern, betydligt mindre när det finns gräs i hagen. Just nu går han på bete och äter inget annat än gräs:)
 
Den ena är 154 hög väger 461 kg, normalfödd.
Den andre är 155 hög väger 560 kg, normal mot lättfödd.

De har ätit ca 14-15 kg var per dygn.
Fritt hö ute, lite mer begränsat inne natt.
Den första äter långsammare och gärna hela tiden. Den andra fortare men tar långa pauser så det går lite på ett ut.
 
Min är ca 155 cm/480 kg, korsning ponny/engelskt fullblod och väldigt lättfödd med anlag för fång. Nu går hon i en hage med lite gräs i på dagarna och får 6-7 kg hö per dygn, i vinter lär det bli runt 10-12 kg eftersom hon gärna tar för sig av de andras portioner ute i hagen.
 
Tack för era svar!
Mina äter 6,5 kg (c-ponny) och 9,5 kg (165 i mkh) men då finns det gräs att pilla med i hagen också. Speciellt i ponnyns hage, där finns det alltid hö kvar eftersom gräset är godare :)
Båda är väldigt lättfödda också. Så jag funderar på hur jag ska göra i vinter, vill ju att de ska ha att tugga på samtidigt som de inte får bli tjocka. Åtminstone ponnyn äter inte halm, stora vet jag inte än för har inte haft den så länge.
 
Tack för era svar!
Mina äter 6,5 kg (c-ponny) och 9,5 kg (165 i mkh) men då finns det gräs att pilla med i hagen också. Speciellt i ponnyns hage, där finns det alltid hö kvar eftersom gräset är godare :)
Båda är väldigt lättfödda också. Så jag funderar på hur jag ska göra i vinter, vill ju att de ska ha att tugga på samtidigt som de inte får bli tjocka. Åtminstone ponnyn äter inte halm, stora vet jag inte än för har inte haft den så länge.

Grenar och sly är utmärkt till lättfödda hästar så ge det som komplement. Då har dom att pilla med och tugga på när högivan är slut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
909
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 337
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 036
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp