Hur mycket hö får eran häst?

WilmaSundstrom

Trådstartare
Som det står undrar jag hur mycket eran häst får under natten? :)
Vilken slags häst är det och vad tror ni är bra för en islänning?
 
Mina islandshästar får ca 8-9 kg Hö om dagen (när dom inte går på bete), ca 2-3 kg får dom över natten. varmblodet får typ 10-15 kg. Hon får typ 5 kg över natten.

Står dom inne på natten tycker jag det är viktigt att dom har att tugga på. Hellre då att man har ett Hö som är energilågt så dom har att pilla med.
Skulle aldrig ge mindre än 2 kg till en islandshäst över natten.
 
Min går på fri tillgång dygnet runt, men äter runt 12 kg per dag (kan inte säga hur mycket han äter på natt och dag). Han är en lättfödd korsning (varmblod - fjording/knabstrupper), ca 153 i mankhöjd (växer fortfarande) och var en tjockis när han kom till mig. Nu går han ner mer och mer i vikt. :)
 
Jag har ju hö, vilket blir mindre kilo per dag än hösilage.

Mina får 2-2,5 kg foder per natt. En av dem får rent hö, den andra 2 kg halm och 0,5 kg hö.

nu ger jag mat sent, mellan 23-24 så de står ändå inte mer än 5 timmar, som mest, utan något att äta. Den med halm har oftast kvar på morgonen vilket jag tolkar som att han inte är så hungrig. Han äter halva sin grovfodermängd i halm.

De får lika mycket sedan på morgonen eftersom jag tänker att de kanske är väldigt hungriga efter 5 timmar utan mat. Sedan är det tätt mellan fodringarna under dagen.

Sammanlagt ligger de på 8,5 kg grovfoder var på en dag och det motsvarar ca 12-13 kg hösilage. Omm jag bortser från halmen då.
Båda är fjordhästar, varafv en är hingst och större medan den andra är valack och mindre. Mycket lättfödda individer.

Mindre än 2 kg tycker jag inte en häst borde få. Det är många timmar mellan sista och första fodringen.
 
Mina halvblod har fri tillgång, antingen utomhus eller påsar packade så det är kvar på morgonen. Vintertid har även shettisarna fri tillgång på analyserat hösilag med hög kvot. Nu får de små begränsad betestid och går då i hage med övervuxet gräs, fy för den lede vad det tar på att stängsla i högsommarvärme!
 
Beror på hur mycket energi jag har i höet för året. Det brukar ligga mellan 3,5-5 kg. Mina hästar har även några kg halm att tugga på i boxarna. Häst på drygt 600 kg i lätt träning och en unghäst som just nu väger ca 500 kg.
 
Ca 3,5-4 kg över natten. 7-10 kg om dagen med nuvarande hösilage. Går på gräs hela dagarna. Tävlingshästar.
Ang vad som är bra till din häst. Kolla på hullet. Har du inte en analys så ta det men som sagt kolla hullet. Det är enkelt. Smal pålle=mer mat. Tjock pålle=mindre mat. :up:
 
Min senaste häst åt 10 kg hösilage om dagen varav 3 kg till natten. Tysk Sporthäst/Westfaler 170cm. Han fick även 2kg lucernpellets.
 
Under natten har det varit 6kg, fast egentligen så ska det hänga ihop med TS halten och hur mycket hästen väger om man har analyserat grovfoder. Förra året hade vi inte det då de glömde ta analysprover innan de plastade, så vi fick försöka göra så gott vi kunde i efterhand.

Under dagarna får de ca 2kg x 3 ggr (frukost, mellis, mellis), sen vet vi inte riktigt hur mycket var och en av hästarna äter då de inte står vid samma hög hela tiden och äter.
 
Under stallperioden får Fjordingen ca 2 kg hö och Morganen får ca 6 kg
fjordingen är en 23 årig pensionär och rids ytterst sporadiskt.. morganen är i tävlingskondition

Båda har fri tillgång på halm hela dygnet
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 517
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp