Hur mycket hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 047
Sv: Hur mycket hö?

OK, läste lite fel där. Jag räknar aldrig MJ/ kg TS. Utan MJ/kg foder.

Jag skrev per kg TS därför att det är lättare att jämföra grovfoder med olika ts-halt då. Särskilt vad gäller silage av olika slag...

Men för mig är mitt hösilage det bästa jag haft någon gång med det låga MJ men ändå en bra kvot. Har tidigar haft pisshö med 7-8 MJ och 12-30 smrp/kg foder. Det har alltid varit knepigt att få till en bra foderstat till min relativt små hästar

Ja givetvis är ditt hösilage mycket bättre alternativ men fortfarande kunde man önska sig något mindre energi per kg. Eller hur? Om man har riktigt glupska lättfödingar...

Sv: Hur mycket hö?

Jovisst håller jag med dig om det. Men har man som jag ganska små hästar med en vikt som ska ligga på ca 325-350 kg så tycker jag att det funkar alldeles utmärkt för min del. Den ena äter inte ens den mängden jag skulle önska. (hon verkar banta av fri vilja :angel:) Den andra (som idagsläget väger för mycket) äter mer och skulle säkert vilja äte ännu mer. Men eftersom MJ är så pass lågt kan jag ändå ge henne mer strå än vad hon egentligen skulle behöva i underhållsbehov, utan att för den skull överfodra med MJ.

Det som är mest positivt är att kvoten är OK och jag slipper ge extra kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tankar om denna analys. Har ett 10-årigt KWPN sto som är svår att få hull på och tanken är att hon ska betäckas så småningom, tror ni...
Svar
2
· Visningar
321
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
210
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka