Hur mycket hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 047
L

lala

Ungehär hur mycket hö ska en islandshäst ha om dagen?

Min går på lösdrift, inte så mycket arbete, rider bara någon gång i veckan ut på en liten skogsrunda.

Sv: Hur mycket hö?

För att en häst ska få sig tillräckligt av fibrer (som är nödvändigt för att magen ska fungera) och för att få tuggbehovet tillfredställt så behöver dom MINIMUM 1kg torrsubstans (mostavara ca1.2kg i hö, mer om man har hösilage) per 100kg häst.
Rekommendationen är dock att ge 1.5-2kg TS per 100kg häst för att de ska må riktigt bra.

Sen hur mycket de ska ha näringsmässigt beror på vad det är för värden i höet och vilket behov individen har.

Milly har skrivit klokt! (som vanligt)
Ville bara tillägga att om hästen går ute hela dygnet behövs mer grovfoder än för en häst som är installad. :)

Ja det ökar ju tuggbehovet (tuggandet håller värmen)!

En häst på lösdrift ska ju helst ha fri tillgång på grovfoder.

Det beror på vad hon väger men det låter lite för en häst som går på lösdrift... och annars också...

Där jag har min islandshäst inackorderad har de fri tillgång på hösilage - En storbal ställs ut i hagen! Nu är inte min häst speciellt ranghög så jag tror inte han får i sig några mängder så därför får han 2 kg när han tas in och yttligare 4 kg senare på kvällen - Då vet jag att han fått i sig sin giva! //Linda

Knapplån

Har också en fråga om det är ok för TS:).
Är intresserad av vad ni anser vara normal mängd hö (ungefärlig) till 300 kilos islandshäst som går ute dygnet runt. Lättfödd och lite tjock för tillfället. Rids ca 45 min - 1 timme/dag, 5-6 dar/vecka. Kan bli lite mindre nu den mörka årstiden.
Finns i princip inget gräs att äta i hagen.
Jag tycker 6 kg/dygn är alldeles för lite - vad tycker ni?

Grundgivan är 1,2-1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt och dygn, sen gör man tillägg för fysiska omständigheter såsom vilken typ av arbete hästen gör, ev lösdrifts tillägg etc.
I ert fall pratar vi om grunden ca 4,5 kg sen med tillägg för det övriga.

OT. Alla islänningar passar inte på fri tillgång, har varit med om hästar som ätit så mycket att de blivit sjuka.

6kg hö betyder ju för en 300kg islänning 1.5kg ts per 100kg och det är absolut OKEJ ur fibersynvinkel och även täcker det väl stor del av tuggbehovet. Men det allra bästa är ju om de kan få mer och allra helst fri tillgång på någon slags grovfoder! Särskilt när de går på lösdrift. (nu syftar jag mest på att de ska få tugga tillräckligt och få i sig fibrer - inte näringsmässigt)

Problemet är ofta att dessa hästar är mer elelr mindre lättfödda och vårt grovfoder är väldigt näringsrikt... så det kan vara svårt att ge utan att hästen blir mer eller mindre överviktig. Man får försöka att komma fram till nåt mittimellan i så fall, kanske kan man hitta ett grovfoder med lägre värden osv. (att fodra med stor del halm är dock inget bra alternativ då halm inte innehålelr nån protein)

Håller med dig.
Och om hästen är lättfödd kan man ju komplettera med lite halm för att få tuggbehovet tillfredställt.

Håller med dig.
Och om hästen är lättfödd kan man ju komplettera med lite halm för att få tuggbehovet tillfredställt.

Visst, men halm innehåller just bara energi så det är inte alltid optimalt eftersom ren energi sätter sig som gett på hästen. Grundar man med säg 6 kg av ett hö som innehåller 8 Mj per kg foder, så har man redan satt sprätt på 48 Mj. Det blir inte så mycket halm man törs ge då, OCH ett problem som ofta återfinns hos islandshästar är bristen av protein, många ägare förstår inte att de krävs ganska mycket protein och hellre det än för mycket Mj.

Visst, men halm innehåller just bara energi så det är inte alltid optimalt eftersom ren energi sätter sig som gett på hästen. Grundar man med säg 6 kg av ett hö som innehåller 8 Mj per kg foder, så har man redan satt sprätt på 48 Mj. Det blir inte så mycket halm man törs ge då, OCH ett problem som ofta återfinns hos islandshästar är bristen av protein, många ägare förstår inte att de krävs ganska mycket protein och hellre det än för mycket Mj.

Mm, det där är ju problemet! Man skulle önska att det fanns grovfoder med bara max 5MJ per kg TS och kvot minst 6 till alla våra lättfödingar (själv är jag ju van vid nordsvenskar som också är väldigt lättfödda).
Halm kan passa bra om man har ett hö/silage med väldigt högt proteinvärde - DÅ kan man ju med fördel byta ut ett par kilon mot halm och ändå få i dom tillräckligt av protein samt mindre MJ samtidigt (alternativt lite mer grovfoder).

Mitt hösilage på 60% TS har 5,5 MJ och 35 g smrp/kg foder. :d
Ett drömläge för mig som måste banta mina islandshästar.

Jo, det är svårt att få dem att hålla rätt hull såklart. Tycker dock att det känns väldigt lite om hästarna får 3 kg på kvällen, 2 kg på morgonen och 1 mitt på dan. Eller ännu mindre. Nu på vintern. Är det bra värden på höet kanske det räcker så, men då går de ju utan nåt alls större delen av dygnet... Och blir vansinnigt hungriga.

Mitt hösilage på 60% TS har 5,5 MJ och 35 g smrp/kg foder. :d
Ett drömläge för mig som måste banta mina islandshästar.

Men det där är ju inte PER KG TS. ;) Då blir värdena plötsligt betydligt högre... Men det kanske funkar ändå för de kanske inte får i sig mer TS bara för att de äter detta silage med 40% vatten...
Så den totala näringsmägden de får i sig blir ändå mindre än om man gav hö med samma näringsvärde per kg TS? *hmm*

Jo, det är svårt att få dem att hålla rätt hull såklart. Tycker dock att det känns väldigt lite om hästarna får 3 kg på kvällen, 2 kg på morgonen och 1 mitt på dan. Eller ännu mindre. Nu på vintern. Är det bra värden på höet kanske det räcker så, men då går de ju utan nåt alls större delen av dygnet... Och blir vansinnigt hungriga.

Ja det är ju det som är problemet... För hästarna blir ju mätta av att tugga länge och inte av näringsmängden.

Men det där är ju inte PER KG TS. ;) Då blir värdena plötsligt betydligt högre... Men det kanske funkar ändå för de kanske inte får i sig mer TS bara för att de äter detta silage med 40% vatten...
Så den totala näringsmägden de får i sig blir ändå mindre än om man gav hö med samma näringsvärde per kg TS? *hmm*

Hur menar du nu?
Enligt analysen är TS 60% Vissa balar har varit mycket torrare.
5,5 MJ /kg foder
35 g/kg foder

9,1 MJ/kg TS
59 g/kg TS

Vad jag har förstått så kan jag ge ganska mycket av detta hösilage utan att överskrida underhållsbehovet speciellt mycket. Det är två islandshästar, den ena kraftigt överviktig (över 450 kg :o) pga höstbete som jag beklagligt nog trodde var näringsfattigt. Det är för övrigt första året jag har denna madam. Så jag hade ingen aning om hur hon fungerade på bete. Den andra är "trivselrund", men brukar gå ner till normalvikt (350 kg)när det endast finns hö att äta. Hon brukar vara fin på ca 40-42 MJ. Alltså bör hon kunna äta 7-9 kg hösilage/dag utan problem. Men hon nöjer sig med 6 kg. Alltså ligger hon enligt mina uträkningar mycket under underhållsbehovet, men får ändå i sig strå för att täcka behovet. Den andra är större och henne får jag prova mig fram till. Hon får i dagsläget 7-8 kg/dag. Hon kan trycka i sig ännu mer. Där finns ingen botten.:crazy:
Enligt Hippocampus ligger grovfodernivån en bra bit över normalgivan, så de får inte för lite grovfoder.
Det finns också fortfarande mycket gräs kvar, visserligen visset nu, men det sysselsätter tuggbehovet.

Hur menar du nu?
Enligt analysen är TS 60% Vissa balar har varit mycket torrare.
5,5 MJ /kg foder
35 g/kg foder

9,1 MJ/kg TS
59 g/kg TS

Jag menade just att jag skrev att "önskar att man kunde hitta ett grovfoder med 5MJ per kg TS" men du jämförde dina värden per kg foder med det. Det blir ju dock hela 9.1MJ per kg TS och det tycker jag är relativt högt ändå (för att ges till glupska lättfödda hästar som gärna stoppar i sig 20-25kg om dagen!).

MEN äter de samma mängd (eller bara lite mer) av det som de skulle äta av hö så blir det ändå mindre MJ/dag och det är ju bra!
T ex kanske en häst på fri tillgång av hö skulle äta 15kg om dagen och säg att höet har normala 8MJ per kg foder. Men om de då får hösilage med dina värden och trots den stora vattenhalten äter fortfarande bara runt 15kg så blir ju det mindre energi för hästen men även mindre TS den får i sig.

OK, läste lite fel där. Jag räknar aldrig MJ/ kg TS. Utan MJ/kg foder.

Men för mig är mitt hösilage det bästa jag haft någon gång med det låga MJ men ändå en bra kvot. Har tidigar haft pisshö med 7-8 MJ och 12-30 smrp/kg foder. Det har alltid varit knepigt att få till en bra foderstat till min relativt små hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tankar om denna analys. Har ett 10-årigt KWPN sto som är svår att få hull på och tanken är att hon ska betäckas så småningom, tror ni...
Svar
2
· Visningar
321
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
210
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka