Hur mycket hö får man från 1.5 ha?

Timsetim

Trådstartare
Vi har precis köpt hus med ca 2 ha mark till. Uppskattningsvis är 1.5 ha av dessa en äng. Hur mycket hö skulle ni gissa att den storleken mark ger?

Har nämligen en liten tanke på att be någon ta hö på marken för att "slippa" ta hand om det själv. Frågan är om det är lönt?

Någon som kan svara den okunniga?? :angel: :)

/Timsetim

Sv: Hur mycket hö får man från 1.5 ha?

Timsetim skrev:
Vi har precis köpt hus med ca 2 ha mark till. Uppskattningsvis är 1.5 ha av dessa en äng. Hur mycket hö skulle ni gissa att den storleken mark ger?

Har nämligen en liten tanke på att be någon ta hö på marken för att "slippa" ta hand om det själv. Frågan är om det är lönt?

Någon som kan svara den okunniga?? :angel: :)

/Timsetim
Det är omöjligt att säga. Det beror på när det var nysått, hur mycket och vilken sorts gödning som finns på och var i landet du bor...

i genomsnitt drygt ton.
men precis som föregående skribent så beror det på hur gammal vallen är samt gödslingen.
För sådan liten mängd tror jag att det är bättre att göra det själv, blir ju 1- 2 hövagnar ungefär.

som sagt så beror det på massor av parametrar; typ av insåning, gödning, marken, vädret kommande sommar och sånt. Men "mellan tummen och pekfingret" värde är 5000 kg per hektar. Så en 7500 kg för 1½ ha. Om balarna då väger 7 kg styck så blir det en 1070 höbalar.

""Men "mellan tummen och pekfingret" värde är 5000 kg per hektar.""

Inte kan man väl få ut 5000kg från 1ha?? Det är ju 5 ton... Låter lite väl mycket enligt mej.

Det är helt omjöligt att säga. När min morfar var bonde kunde vi få 10 ton från en äng som vi bara får 1 ton ifrån nu eftersom vi inte sår eller ngt.

Noteca skrev:
""Men "mellan tummen och pekfingret" värde är 5000 kg per hektar.""

Inte kan man väl få ut 5000kg från 1ha?? Det är ju 5 ton... Låter lite väl mycket enligt mej.

Man kan till och med få mera än så per hektar :D Men för att hålla produktionsmängden uppe skall man inte ta hö mer än tre år i taget från samma äng, sedan skall den sås om. Gödsla flera gånger per säsong, ha bra odlingsmark, inte "värdelösa ängar som inte duger till annat". Sen om det är en regnig sommar växer det extra bra och man får extra mycket, likaså om man slår ganska så sent så det hunnit växa till sig mycket (=> sämre smrp värde).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561
Lantbruksdjur Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även...
Svar
4
· Visningar
1 759
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30