Hur mycket hinner ni göra med hästarna?

Amk

Trådstartare
Jag är en sådan person som gillar att göra nya saker, men vill samtidigt avsluta mina projekt. Detta gör att jag har ungefär 30 saker jag vill göra med min häst, men tiden räcker ju inte riktigt till! Jag har medyttare 1-2 dagar/vecka, och "gör" själv något med hästen 4-5 ggr/vecka.

Just nu kör jag in honom, vilket jag övat på ett tag. Samtidigt börjar han bli riktigt fet av betet, och behöver därför komma ut och bränna lite energi. Inkörningen är mer ansträngande för huvudet än för kroppen. Och så vill jag hinna öva markarbete/dressyr eftersom jag var på kurs i höstas och fortfarande inte kommit vidare, dels pga. alla dessa projekt! Dessutom har ajg en unghäst som jag vill vänja vid att gå bredvid denna äldre häst, så ibland blir det promenader med båda.

Så, min fråga är: hur många olika saker gör ni med hästarna samtidigt? Jag inser nu att det är jättesvårt att hinna med allt man vill göra. Jag tycker att det behövs en del kontinuitet för att lära in nya saker, som ex. inkörningen. Och då vll jag inte ta för långa pauser mellan de passen.

Hur gör ni andra?

Sv: Hur mycket hinner ni göra med hästarna?

Just nu är jag inne i en renoveringperiod, måla stallet, fixa gårdsplanen, fixa hagen, måla innvändigt, bygga boxar.
Till det ska jag hinna rida helst varje dag, sköta företaget, huset och 2 barn...

Funkar kanon... not

Jag var heltgalen för 2 år sen med vad jag ville göra med mina.
Hade då både skolan och 2 hästar att göra, varav den ena håller jag på att rida in.
Tyvärr gick det inte så bra då jag mått psykiskt dåligt av all stress
så jag la av alla Måsten och bara körde på.
Intalade mig själv flera gånger att jag misskötte mina hästar bara för jag inte gjorde det jag hann med. Men idag funkar allt ganska bra.
Rider båda varje dag, inte onödigt långa ritter dem dagarna jag har bråttom utan så jag hinner med båda.
Har jag mål så sätter jag ut halva målet, när jag uppnått det går jag vidare med nästa halva.

Har så pass bra stall nu också så jag kan koncentrera mig på bara hästarna och inte allt runtomkring.
Så till dig fråga, jag gör inte många saker samtidigt utan kör på i den takt jag tycker känns bra.
Börjar jag med något kan jag göra uppe håll eller köra på beroende på hur det känns..

Ja, det är ju så mycket jag vill hinna med! Nu har jag verkligen försökt fokusera på inkörningen av den ena hästen, emn samtidigt sväller han av sommarbetet. Tur att jag har medryttare som rider i skogen, så han får röra lite på fläsket! Det är nog bra att fokusera på EN sak i taget, och sen kan man variera med lite annat. Men inte känna att man SKA hinna allt, för det gör iallafall inte jag.

1 pass(20-35 minuter) dressyr, antingen från marken eller uppsuttet, samt ett pass "annan ridning" (uteritt eller tornerspelsträning) med nordisen.

Travaren gör just nu ett dressyrpass vid handen om dan, samt ett pass miljöträning/utepromenad.

Lillamärren rids ut ett pass samt ett pass dressyr.

varje häst går 5-7 dagar i veckan...

Har många mål i sommar, så det är bara att köra på...(tornerspel ska ridas i höst, skoklosterspelen med krutföreställning i Aug, nivå för väpnarprovet vid hand i Oktober och så en lång-långritt i mitten av Juli :crazy: )

Det är nästan alltid ett problem det där med tiden, att få den att räcka :crazy: Som student har jag nu ganska bra schema, med många håltimmar såhär i slutet av sista året (gymnasiet). Tyvärr har jag lagt pluggandet åt sidan nu när jag nylgien skaffat häst, så skolan kommer i andra hand. Jag gör givetvis de läxor vi har, men lägger inte ribban lika högt.

Nåja, så till saken.
*Jag tränar pållen dagligen ca 1 timme, ibland längre beroende på intensitet och andra faktorer.
*Sen är det allt med inköp av utrustning såhär i början, och invänjning av den nya miljön. Det går väldigt bra, så nu tränar vi för fullt.
*Första prioritet är att bygga upp ryggmuskler :), för det har han ganska ont om tyvärr... :crazy:
*Nu har vi också börjat köra med nya vagnen. Nu förbereder vi oss för tävlingen på SURF i juni.

Jag har 50% ägande i en häst. Jag rider honom ca 4 dagar per vecka. Det blir hoppträning för instruktör 1 gång/vecka, eget dressyrpass 1 gång/vecka, en kombinerad klättertur + markarbete 1 gång per vecka samt en långtur tillsammans med hästkompis ut i skog och mark på helgen. Ungefär så. Arbetspassen varierar från 45 min till 2 timmar (uteritter). Vi hade som ambition att rida en privat dressyrlektion per vecka också, men just nu har jag så mycket tentor och projektarbeten att jag inte hinner ta mig loss då tränaren har möjlighet så det får tyvärr vänta lite. Vårt mål för detta halvåret är att åka på en 5-dagars kurs i debutant fälttävlan i början på juli. Ev. kommer vi att hoppa någon clearround också innan sommaren, men övrigt tävlande får av ekonomiska och tidsmässiga skäl vänta tills i höst. Jag prioriterar ett varierande arbete av hästen och att han skall muskla sig mer och bygga upp sin kondition. :)

Intressant och bra tråd!

Jag upplever alltid att tiden inte räcker till. Jobbar heltid och mer därtill, är dock ensamstående så jag borde ha mer tid än många andra, men ändå räcker den inte till allt jag borde och vill göra med hästen.

när jag tävlade massor för många år sen så var det samma sak fast jag då pluggade istället för att jobba. jag fick välja mellan hopp och dressyr då jag tränade 2 dagar/vecka för tränare och var tvungen lägga upp resten av planeringsschemat därefter, sen tävling på helgerna. det blev att hoppningen helt fick klara sig själv (duktig häst som redde ut det ändå då jag som omväxling hoppade någon klass här eller där) och jag satsade på dressyren.

nu så upplever jag också oerhört tidsbrist. satsar fortfarande på dressyr, och tränar därefter. vill dock gärna ha en vettig allround häst och skulle gärna träna även lite hoppning för tränare, men jäklar vad svårt det är att hinna med, både tids mässigt och ekonomiskt. nånstans måste man prioritera. som det är nu så fortsätter jag prioritera dressyren. rider så disciplinerat jag nånsin kan i veckorna och försöker göra lite hobby hoppning del av rutinen på sidan om, dvs få in ngt litet amatörpass iallfall en gång/vecka - 14:e dag....

jag rider 5 dagar i veckan och då går större delen åt till att planera runt träningen för tränare, dvs övriga veckans upplägg styrs efter vilken dag jag rider för tränare, vilket kan variera litegrann från vecka till vecka. är noga med att lägga in terräng pass också , samt tömköra lite halv regelbundet iallafall, och då blir det inte mkt rum över för diverse annat.

Jag tycker att MIN tid räcker till, men inte hästens! :rofl:

Just nu vilar han en dag i veckan, gör något 6 dagar. På de sex dagarna vill jag hinna med:
Inkörning 3 ggr
Dressyr 2 ggr
Markarbete, t.ex. longering 1 gång
Hoppning 1 gång
Skogsritter 1 gång
Att medryttaren ska rida 2 gånger

Det blir 10 pass! Stackars krake, han skulle bli utbränd!

Det är fullständigt omöjligt att hinna med allt! Det hjälper visserligen att ha två hästar, då kan jag dela upp det roliga på dem. Är det så att detta fenomen beror på vårt stressiga samhälle? :confused:

1 pass(20-35 minuter) dressyr, antingen från marken eller uppsuttet, samt ett pass "annan ridning" (uteritt eller tornerspelsträning) med nordisen.

Travaren gör just nu ett dressyrpass vid handen om dan, samt ett pass miljöträning/utepromenad.

Lillamärren rids ut ett pass samt ett pass dressyr.

varje häst går 5-7 dagar i veckan...

Har många mål i sommar, så det är bara att köra på...(tornerspel ska ridas i höst, skoklosterspelen med krutföreställning i Aug, nivå för väpnarprovet vid hand i Oktober och så en lång-långritt i mitten av Juli :crazy: )

nej, ska du rida i skoklosterspelen? :crazy: fasen va läckert!! äslakr deras shower där :love:

I år är det jag som ansvarar för hästarna på deras krutröksföreställning...

om du kommer dit får du hugga oss o säga hej, vi kommer vara i lägret med hästarna under dagen, och sen på showen när den är då... mig känner man igen på det röda håret :angel:

Alltid trevligt att träffa en fellow bukare :D

ooh jaa för faan (får man svära i forum? :o )
Det skulle vara kul :D

om du kommer dit får du hugga oss o säga hej, vi kommer vara i lägret med hästarna under dagen, och sen på showen när den är då... mig känner man igen på det röda håret :angel:

Alltid trevligt att träffa en fellow bukare :D

Leker mkt med min häst,och sätter igång henne efter 1 månads vila.:bow:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: seahawk
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 883
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar