Hur Mycket Havre ??

LIICHOO

Trådstartare
Hejsan :)

Har en kort fråga bara - Hur mycket havre högst kan jag ge min sega D-ponny connemara per dag, hur mycket morgon, uhr mycket kväll ?
Vill inte ha svar om annat foder, min ponny blir inte tittig av havre!

Tack på förhand! MVH Lisa

Sv: Hur Mycket Havre ??

Du kan väl prova dig fram? :)

Börja med en bestämd mindre mängd och låt ponnyn gå på det ett tag. Märker du ingen skillnad så ökar du och kör med det ett tag osv.....

Du märker ju om det gör någon nytta och slutar öka när du fått lagom "ös" i ponnyn.

Tror inte någon kan svara på exakt hur mycket du kan ge just din ponny - beror ju på så mycket. Höet t ex, hur mycket energi innehåller det? Sen är det ju väldigt individuellt hur mycket som är lagom. En ponny med livligt temperament behöver kanske inte lika mycket tillförd energi som en mera "cool" typ. :)

Vad har du för syfte med att ge havre?

Havre är INTE något som gör slöa hästar pigga, vilket jag får uppfattningen att du verkar tro.

Hue mycket havre du kan ge beror ju på hur mycket annat foder hästen får och om den behöver gå upp i vikt eller vad du nu vill ha ut av att ge den mer havre.

/M

Hur mycket havre beror på vad det övriga i foderstaten innehåller, dvs vilka värden ditt grovfoder håller. Dessvärre ä din fråga omöjlig att svara på i nu läget, pga bristande info.

Enda begränsningen borde ju vara om fosforintaget blir för högt, eller om kraftfodergivan närmar sig högivan i antal kilon. Men använd sunt förnuft. Ge något kilo sammanlagt om dagen, och hjälper inte det får du jobba med lydnaden så hästen respekterar dina framåtdrivande hjälper och reagerar för dem varje gång.

Det finns en maxgräns på 0,4 kg kraftfoder/ 100 kg häst och giva. Men de nivåerna är inte heller speciellt nyttiga för hästens mage.

Hejsan :)

Har en kort fråga bara - Hur mycket havre högst kan jag ge min sega D-ponny connemara per dag, hur mycket morgon, uhr mycket kväll ?
Vill inte ha svar om annat foder, min ponny blir inte tittig av havre!

Tack på förhand! MVH Lisa

Sen måste jag få fråga, vad hittade du som sövde honom? I somras var det väl omvänt, ingen havre för han var så tittig.

Om du vill ge havre för att få hästen piggare, så kan jag berätta att vi hade en connemara som inte heller var så jättepigg en period. Vi provade att ge mer havre, utan resultat. Men när vi i stället minskade havren, ökade höet och betforn, + gjorde roligare arbete och fick upp henne i kondition - då blev hon piggare!!

fel
0,4 kg stärkelse per 100 kg häst och mål..

havre och spannmål innehåller mycket stärkelse och därför akn man använda det måttet just när det gäller havre.. men t.es krafftpellets kan du ge mer av per mål änså.. kolla bara på stärkelseinnehållet i fodret..

och med ett "mål" räknas en giva och 4 timmar innan man ger nästa "mål"
så lätt räknat
häst 500 kg = 2 kg havre per mål, 6 mål om dagen (24/4=6) 12 kg havre per dag kan du ge en häst på 500 kg
sen hur det passar in i foderstaten är en annan femma..

fel
0,4 kg stärkelse per 100 kg häst och mål..

havre och spannmål innehåller mycket stärkelse och därför akn man använda det måttet just när det gäller havre.. men t.es krafftpellets kan du ge mer av per mål änså.. kolla bara på stärkelseinnehållet i fodret..

och med ett "mål" räknas en giva och 4 timmar innan man ger nästa "mål"
så lätt räknat
häst 500 kg = 2 kg havre per mål, 6 mål om dagen (24/4=6) 12 kg havre per dag kan du ge en häst på 500 kg
sen hur det passar in i foderstaten är en annan femma..

Tack!
Min ponny vägen ungefär 400kg och får nu frukost: 0,5 L havre (lika dant kväll) han blir ej tittig.

Hur mycket mer kan man ge egentligen :S ?

Om du vill ge havre för att få hästen piggare, så kan jag berätta att vi hade en connemara som inte heller var så jättepigg en period. Vi provade att ge mer havre, utan resultat. Men när vi i stället minskade havren, ökade höet och betforn, + gjorde roligare arbete och fick upp henne i kondition - då blev hon piggare!!

Tack :)

kanske skulle ta och testa det, men hur mycket av allt gav ni henne ?

räkna?

200 g havre per 100 kg häst
400 kg häst = 800 g havre per mål. max 6 fulla mål om dagen(dvs var fjärde timme) 4,8 kg havre..

men håll er till max 800 g per mål så går de bra.. du kan ju ge extra mål om du vill också..

0,5 l är ca 200-300 g havre beroende på hur mycket skal det är i..då du kan lätt ge en liter morgon och kväll..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
671
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 136
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 179
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka