Hur mycket havre/giva och /dag?

the_connemara

Trådstartare
Det är liksom aldrig något jag behövt fundera över tidigare med en ponny ;)

Jag hittar max 0,4 kg spannmålsbaserat kraftfoder/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle i SLUs häfte. Är det kroppsvikt som vuxen eller den nuvarande kroppsvikten för en unghäst?

Och vad är lämpligt på ett ungefär (dvs inte bara vad är max)?

Sv: Hur mycket havre/giva och /dag?

Bra att man tänker igenom sin fråga....

Hur mycket betfor kan man ge/giva och /dag? Vad är en "lagom" balans mellan havre och betfor om man vill ha mer energi?

Kvoten är bra åt hög och jag vill helst slippa mixtra med olja och proteinfoder. Räknar på en 1,5-åring och detta är utifall att den inte äter tillräckligt med hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 910
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 651
Senast: Sunny
·
Foder & Strö Jag ger endast kraftfoder en gång om dagen pga att det är smidigast för mig att ge i samband med insläpp samt att jag tidigare endast...
Svar
6
· Visningar
1 691
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama