Hur mycket har ni era råttor ute varje dag?

Q

Qelina

Jag har nyss köpt två tamråttor, två honor. De har en ganska stor bur så de kan röra sig ordentligt i den men jag undrar hur mycket ni brukar ha dem ute varje dag. Jag vill inte att de ska bli uttråkade men jag har även en häst så jag hinner inte ha dem ute flera timmar varje dag. Tror ni att det räcker med ungefär en timma varje dag? Eller behöver de vara ute mer? Sen undrar jag hur länge det tar att få dem rkitigt tama om man håller på med dem ca 2-3 ggr per dag?

Jag anser att de ska komma ut varje dag om du har möjlighet. Sedan är väl en timme bättre än ingenting, men gärna ett par.
Mina tamråttor och gerbiler har alltid fått vara ute minst 2 timmar varje dag, oftast längre. Men jag är inte i stallet varje dag.
Har du ute dem 1 timme varje dag så är det avsevärt mycket mer än vad många andra har, så du behöver inte alls ha dåligt samvete!
På helgen kan du ju låta dem vara ute lite längre, om du har möjlighet.

24 timmar om dygnet är mina ute :) Men nu börjar jag fundera på att låta dom vara inne när jag sover för det är på nätterna vissa av dem "tuggar järnet" på allt som är mysigt att sätta tänderna i. :angel:

Tycker att en timma om dagen är väldigt lite. har du inte tid för råttorna som borde du inte ha köpt några heller. Varför inte låta dom vara i ditt rum medans du är i stallet? Se till att "råttsäkra" kablar och annat så de inte kan öra sig illa eller förstöra något bara.

Min första ökenråtta hade ett eget rum i vårt radhus där hon var ute dygnet runt...hon hade det tokbra, trots att hon inte hade en artfrände....

Min skinnsoffa är totalt söndertuggad efter alla år med tamråttor och ökenråttor, likaså har en del mattor och kläder blivit slaktade...men det får man väl räkna med...

Det varierar en hel del. Är ju borta stora delar av dagen så de kommer ut några timmar på kvällarna. Går åt många timmar, blir tre vändor... Två "grupper" med hanar och så honorna. Otroligt vilken tid man lägger ner egentligen :)

Beundrar dej!
Jag har funderat på att ha fler än en bur med gerbiler, men hela iden har fallit på att jag inte orkar vara vaken tillräckligt länge på nättena...

I'm the mään vettu ;) :D Skulle gärna sätta ihop alla hanarna till en enda grupp jag, men en av äldstingarna accepterar ingen annan råtta är bror sin, så de två får bo ihop och resten i en annan bur :( Synd iom att bror Reno blev så bra kompis med en i andra gruppen... Invecklat :crazy:

Jag hänger med..har just gått igenom död och blod och grupperingar mellan mina gerbiler. Slutade med att jag nu har 2 kvar och inser att jag är nöjd med det och ägnar dem all ledig tid. Tur att min son är indoktrinerat från koltåldern med att låta råttorna ta sin tid och han leker på sitt rum och är tystlåten av sej...allt för deras välbefinnande. Har han kompisar här är de ute eller så "uppfostrar" han dem i sann rått-kunskap!

Han är "speciell" minst sagt. Han kommer bli nåt stort inom djurvetenskap... :D
Han är snart 10 och har redan bildat "MRIS" = Mollys rätt i samhället....Molly är ett marsvin som vi är faddrar åt...

Nåja..lite beror också på hur stor bur man har och hur den är inredd ;)
Mina behagar än så länge inte komma ut dagtid utan tycker att efter klockan 21:00 är en lagom tid att börja komma ut och busa = två timmar ute max.
Jag tittar in till dom flera gånger om dagen (står i köket och jag är nästan hemma jämt) och dom bara på sin höjd tittar lite på mig med en blick som säger...Ser du inte att jag sover :mad:
Då får dom skylla sig själva :angel:
Lite bättre blir det när jag fått ändrat om till marsvinen så alla mina grisar hamnar i vardagsrummet för då måste jag inte hålla en sådan koll på att råttorna inte hoppar in till mina pojkar i köket :crazy:
Råttorna kommer dock att sörga burkarna att klättra på (med kraftfodret i) och påsen med hö att busa i :p
Det bästa dom vet är när jag öppnar skåpet dom finns i så dom kan leka där :banana:

Trots att man har stor bur så tycker jag timma är lite. Själv har jag en bur som är 2m lång, 2 meter hög och 70 cm djup. Det är större än vad många brukar ha. Men burdörren är öppen så det enda dom gör i buren är att äta och sova i nån hängmatta.
Nu har jag bara hanar kvar men förr då jag hade både honor och hanar i olika flockar så fick man dela upp om så de fick vara i olika rum och pyssla.

Det går oftast att vänja råttor till att vända lite på dygnet. Har lyckats rätt bra med mina men det är efter 8 på kvällen till ca 10 på morgonen som de är som mest aktiva.

Men det är så här jag har löst det och det fungerar bra för mig. får både dåligt samvete och så tycker jag det är tråkigt med djur i bur. Finns inget bättre av att ha matsugna råttor vid matbordet och små luddiga sängkamrater när det är sovdags :love:

Med min dotter som är rädd för smuts i mat och med våra sömnstörningar nej ;)
Dom får snällt vänta på maten tills dom får in den i buren (spagetti som är odelad är toppen :d )
Jo jag försöker att få dom att vända på dygnet så smått men än så länge har det gått lite dåligt.
Fast med tanke på att dom knappt kom på utsidan i det sista därifrån jag köpte dom (ägaren allergisk) och inte så mycket hanterade så har dom ju fått det bättre och när dom har vett att vara vakna på dagen kan dom få komma ut mer (kan inte ha burdörren öppen hela tiden då dottern glömmer att stänga till dörren till köket och jag är rädd att små råttor skulle få för sig att hälsa på mina marsvin i vardagsrummet) men det är då det.
Dom ryckte för dom minsta småljud när dom kom då dom var vana vid en mycket lugnare miljö men nu så har dom vant sig vid sin snörvliga matte och vid att marsvinen hoppar till inne hos sig osv.
När dom är ännu tamare skall dom få studsa runt i min dotters rum är där finns massor att leka med i, på över osv :D
Kunde inte ens ta i dom ibörjan utan att dom studsade på min hand och nafsade...vem bestämde här då :eek:
Nu har dom lärt sig sin plats :devil:
Visserligen är dom redan mycket tamare (även om jag önskar att jag hade snabblim ibland) men än så länge inte riktigt tillräckligt tama.
Dom biter faktiskt inte i saker och kissar inte utanför buren, har inte ens grävt i mina blomkrukor (än).

Jag menar att de ska springa ute fritt minst en timma om dagen, men jag håller ju på med dem och gosar och pratar med dem mycket mer...
Jag har bara haft dem lite mindre än en vecka så just nu är det "inskolning", flera lite kortare gosstunder per dag så att de vänjer sig vid mig. Fast jag inte haft dem så länge tycker jag att de är underbara. :love: Idag var jag och mina föräldrar ute och hämatde in ett "träd" åt råttorna, det var mycket spännande enligt dem- :D Tack alla som svarade på frågorna.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka