Hur mycket halm?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nyfikenjag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 705
N

nyfikenjag

Vet ej om tråden ligger rätt här men jag undrar hur mycket halm jag kan tänkas behöva under 8 månader till en shettis och en islänning på lösdrift med en ligghall på ca 14 kvadrat ?(självklart stallas de in då och då och ska även då stå på halm).

Sv: Hur mycket halm?

Jag har två islänningar på lösdrift. Jag brukar fylla upp hela lösdriften med en stor fyrkantsbal (den mindre modellen av stora fyrkantsbalar, kommer ej ihåg mått) på hösten. Sedan brukar jag fylla på med en halv till, efter jul någon gång. Min sambo med flera bönder i trakten brukar elda dessa balar i sina halmpannor. De brukar kosta mellan 100-200 kr styck. Så har man traktor är det ett smidigt alternativ. Jag skulle gärna ha velat haft småbalar att fylla på med under vintern i år, men det blev ju inte den kvaliten på halmen som jag önskade.:(

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
888
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 363
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
678
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 088
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka