Hur mycket halm går det åt?

_Runaway_

Trådstartare
Ni som har halm (i småbal, inte rundbal), hur mycket går det åt per vecka/månad för en häst? Såklart kan det variera men om man ska räkna lite grovt. Räcker en bal per dag?

Sv: Hur mycket halm går det åt?

Om man inte räknar med de balar som man bygger upp underlaget med vid "inflytt", så går det åt ½ bal per dag. Det har iallafall räckt gott och väl åt min häst.

Nu är våra två hästar rensliga av sig och jag är väldigt snål när jag mockar och plockar rena strån för hand som hamnar i kärran.

Lade dagligen in ett par kakor, men totalt gjorde jag nog av med ca 1,5 bal/veckan. Samma sak för sambons häst.

Nu har vi fyrkantsbalar, när vi behöver lägga in nytt brukar det räcka med en halv sådan stor kaka till varje häst. //Linda

Beror på, har du bädd under kalla delen av året?

Vi räknar på 0,5 bal/dag och häst, det har hållt sig i vinter i alla fall. Lägger på 10 % på totala antalet, för att få ihop det om någon blir dålig eller om vi byter häst till en som är riktigt svinig.

Jag hade 7 kg balar och hällde i en sådan varannan dag för att hästen skulle ha det mjukt. Fast inflytten gick väll på 4 balar.

Hej!
Det beror väl på hur noga man mockar! Jag har 4 hästar, en valack och tre ston. Sen valacken kom brunstar alla ston så man får mocka ut nästan halva boxen nästan varje dag, annars stinker det av ammoniak!
Brukar också lägga lite spån i botten efter varje mockning så att det liksom får "suga upp" den värsta urinen. Det går åt ungefär en bal var tredje dag till varje häst (de går ute från tidigt på morgonen till sent på kvällen).

Kram

Jag har små halmbalar och det går åt på 1 bal om dagen

Hade halm åt mitt sto förut,och då gick det väll ca 1 bal och nån kaka om dagen,då hon käkade upp en hel del halm under natten (åt det före höet i bland) och hon vart jättetjock,så det vart spån åt henne.

När jag kastrerade hingsten köpte jag 12 balar Halm,han stog helt på boxvila i ca 1 vecka,jag mockade minst 2 ggr dagen,och hade rejält med spån under,och rejält med halm,sen andra veckan så gick han ute halva dagar,och jag fick 2 balar över,men som sagt så stog han inne mycket då..Men tänk på att köpa lite extra för man vet aldrig vad som kan hända,ifall det blir boxvila så drar det iväg snabbt!

Normalt förbrukas en halv bal om dagen.

När vi hade halm i småbal så använde jag ca ½ om dagen. Ibland lite mer, men aldrig så mycket som en hel bal varje dag. Hade inte nån permanentbädd utan mockade ut det smutsiga varje dag. Och grundströet är inte inräknat. :p

Jag hade storbal när jag hade eget stall. På två hästar gick det åt 1½ bal höst och samma vår.

En sak som jag tänkte på angående åtgången är: Om inte hästen har hö/hösilage så det räcker under större delen av boxvistelsen,t ex under natten, så kommer det säkert gå åt en del halm. :)

Hej!
Halm är bra och ekonomiskt!

Vi är bara två i vårt stall som har halm (av ca 40 hästar) och när vi hämtade varsin hästtransport för nån vec sen (ca 60 balar var för typ 850 kr) diskuterade vi just det, att vi bara gjort av med 1½ hästtransport var på ett helt år!

Hennes sto har bädd och större box än min valack, men hennes var på bete nån månad förra sommaren också, så det blev liknande åtgång för båda ändå!
Hon har ett ganska tjockt spånlager i botten medan jag bara strör där han kissar, jag har alltså inte bädd.

90 balar halm och ca en pall spån på ett år, det måste bli ganska mycket billigare än för dom som har torv eller spån, och dessutom roligar för hästen!

Det är väldigt olika på olika hästar, och beror mycket på den som mockar oxå (hur mycket man pillar ut rena strån). För mig och min häst räcker 1/2 bal per dag LÄTT. Tror nästan aldrig att jag kommer upp i det ens... 2-3 balar i veckan kanske. (har haft gratis halm ett tag så då räknar man ju inte :p )

Ni som har halm (i småbal, inte rundbal), hur mycket går det åt per vecka/månad för en häst? Såklart kan det variera men om man ska räkna lite grovt. Räcker en bal per dag?

För mig brukade det gå 3-4 balar/vecka, beroende på häst (hade en som bara förbrukade 1bal/vecka, men så var hon extremt renlig också.)

Hej!
Vi har visserligen rundbalar, men om jag räknar om det till småbalar så gör jag nog av med 1 bal per dag....
Jag är nogrann när jag mockar så jag sparar verkligen på det rena, annars blir bonden så sur!!!;)
Men jag kör in 1-2 jättekärror om dan, så hon alltid har massa nytt!!!:love:
Hon äter ju en del av det också...:angel:

Kanske har kommit helt fel men jag provar.. Vilken sorts halm är bäst att använda, det finns ju vete-halm, korn-halm osv, och vad brukar priset ligga på per bal/kg?

Jag tror att en bal om dagen räcker gott. Mina gör av med 5-6 balar var per vecka och då har jag rejäla bäddar med mycket halm. Sen beror det ju också på hur mycket hästarna är ute i hagen, några timmar längre ute gör skillnad på halmåtgången.

När jag hade småbalshalm (ca 13-18 kg) till pållen gick det åt 1-2 bal/veckan. Renligt häst, jag sorterar noggrant, tjockt lager. Ca 70-80 balar per stallperiod.
Nu har jag rundbalshalm, havre och korn (ca 200 kg), men jag mockar inte, har fullskötsel.:angel: Men ca 1 bal i månaden, kanske mindre.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 299
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Freazer
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka