Hur mycket grovfoder kan en häst egentligen äta?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 534
W

whitetrash

Idag när jag gjorde hö började jag tänka på hur mkt grovfoder en häst egentligen kan äta på ett dygn, utan att det blir osunt eller vad man ska säga. Ta mitt hö som exempel, torrt, lite grövre, ts 84%.

Finns de några såna "direktiv" eller vad man ska säga? En häst "ska" ju inte äta mindre än "x" men "ska" dem inte heller äta mer än "y"?

Mitt sto t.ex, d-ponny, smäcker typ, extrem förbränning, extremt tuggbehov, kan i princip inte bli tjock (såg slimmad ut i hullet trots flera månaders konvalecens", och hon är inte på något vis osund i sitt ätande. Hon är världens lyckligaste häst, verkligen. Hon äter utan problem ca 20 kg hö om dagen, skulle säkert kunna äta mer!

Ja, lite svamligt kanske :p men ni förstår säkert min konstiga fråga. Finns det någon gräns, rent ts-mässigt?

Sv: Hur mycket grovfoder kan en häst egentligen äta?

Nej det finns det finns ingen gräns uppåt - den går i så fall när hästen börjar lägga på sig för mycket.

kl

lyckliga du!! jag får kämpa för att få i min häst 8 kilo om dagen... jag vill att han ska äta minst 10 kg, men vi kämpar med det!

Idag när jag gjorde hö började jag tänka på hur mkt grovfoder en häst egentligen kan äta på ett dygn, utan att det blir osunt eller vad man ska säga. Ta mitt hö som exempel, torrt, lite grövre, ts 84%.

Så mycket grovfoder som möjligt utan att energiinnehållet ger fetma! Det finns dock en undre gräns där hästens mage får problem. Viktigt är att tänka på är att många hästar inte får tillräckligt med vatten när de fodras med hö. Vet inte om det kan vara en orsak till att en del hästar vägrar äta stora givor hö? Våra dricker som svampar när de äter hö, när de äter ensilage dricker de mycket mindre.

Det finns ingen maxgiva. Så länge hästen har lagom hull såklart.

Däremot finns det en fysisk begränsning för hur mycket en häst kan tugga i sig och bearbeta i tarmarna per dag. Och dessutom finns det ofta en psykologisk begränsning i hur intresserade hästarna är av att äta.

lånar tråd!
om man ger en mkt stor giva, får inte hästen för mkt protein i sig då?
om man ger 1 kg vanligt hö- hur mkt är det i hösilge resp ensilage då?

om man ger en mkt stor giva, får inte hästen för mkt protein i sig då?

De kan inte få för mycket genom grovfoder - det är inte skadlig form av protein. Tänk bara på när de går på BETE - där är proteinhalten mycket hög (som lusern eller mer) och det klarar ju de allra flesta hästar galant och de kan stoppa i sig hiskeliga mängder av betet också.
Ev. överskott lägger sig på hullet (det omvandlas till energi).

om man ger 1 kg vanligt hö- hur mkt är det i hösilge resp ensilage då?

Det går ju inte bara säga så... Silage kan ha så olika torrsubstanshalt. MEN om vi utgår ifrån att det som brukar kallas för hösilage har 65% torrsubstans och det som kallas för ensilage har 45% ts så blir det så här i jämförelse:
1kg hösilage = 0.65kg ts ( ca 1.35 kg motsvarar 1 kg hö)
1kg ensilage = 0.45kg ts ( ca 1.85 kg motsvarar 1 kg hö)

(1kg hö = 0.84kg ts)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 895
Foder & Strö Ja som frågan lyder: Hur mycket hö äter era hästar? Vad väger dem? Vad är TS-halten? Jag har alltid hört att man ska ge minst...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
27 593
Senast: Lagren
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 779
Senast: EmblaAsk
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus

Hund, Katt, Andra Djur