Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det beror nog mycket på hur kraftigt betet är också. Tätt högt gräs slinker ju ner mkt fortare än normalt bete, så det är svååårt att säga. Du kan ju prova väga hästen före och efter, förutsatt att den inte gör ifrån sig under tiden.
Det är väldigt individuellt. Tror det är svårt att få fram ett bra svar på den frågan. Jag kan bara titta på våra två stora när de äter i hagen. Min häst äter nog 3 gånger så mycket som den andra på samma tid.
men alltså... då måste ju gräset nästan vara tyngre än hö..? min ena häst äter snabbt, kan nog få i sig ett kilo hö på en halvtimme om han är hungrig. slutar ju dock att vara det efter 4-5 kg hö... men om man antar att han äter hela tiden (vilket ingen häst gör), så får han i sig 48kg. Då fattas ff nästan 30 kg. Så väger gräs mer än hö?
Vad väger mer? Ett kilo bomull eller ett kilo järn?
Ett kilo gräs väger lika mycket som ett kilo hö. MEN det är ca 85% vatten. Dvs ingen näring i 85%, ca 65 kg vatten i 75 kg gräs.
Så inte är det omöjligt att dom får i sig det, det syns ju på dom.
men du missförstår.... såklart vet jag att ett kg gräs och ett kg hö väger lika mkt. jag är ju inte korkad heller. :smirk:
min fråga är om gräs väger mer pr liter tex. eftersom du lyckas få o sig så mkt. det är fysiskt omöjligt för en häst att äta 75 kg hö, min är glupsk och han skulle inte kunne sätta i sig hälften, han hinner inte helt enkelt.
om man stappar en hink full med gräs och en med hö, och packar det så att det blir samma volym, vilken hink väger mest?
den hinken med gräs eftersom gräs har en ts halt på ca 20 % medans höet ligger på 84 %
Alltså 64 % mer vatten i gräset vilket då självklart gör att det väger mer..Med anda ord måste häste konsumera betydligt mycket mer gräs för att få i sig den mängd ts den behöver.. vilket är ungefär 1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt.
Foder & Strö
Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.