Hur mycket gräs/timme?

LenaH

Trådstartare
Jag undrar om det finns något hyfsat entydigt svar på hur mycket gräs en normalstor säg halvblodshäst får i sig per timme?

Sv: Hur mycket gräs/timme?

Det beror nog mycket på hur kraftigt betet är också. Tätt högt gräs slinker ju ner mkt fortare än normalt bete, så det är svååårt att säga. Du kan ju prova väga hästen före och efter, förutsatt att den inte gör ifrån sig under tiden:D.

Det är väldigt individuellt. Tror det är svårt att få fram ett bra svar på den frågan. Jag kan bara titta på våra två stora när de äter i hagen. Min häst äter nog 3 gånger så mycket som den andra på samma tid.

enligt C.Planck kan en häst på 500 kg sätta i sig 75 kg färskt bete på ett dygn. och hästar på bete dygnet runt betar c 65-75 % av tiden..

Om man utgår från en 0,5 kg hö/tim (12kg hö/dag) med TS 84% och räknar om för motsvarande giva TS gräs:

15%TS 67kg (2,8 kg/tim)
25%TS 41kg (1,7 kg/tim)

Trösta er med att det är mest vatten de får i sig!

Senast ändrad:

men alltså... :o då måste ju gräset nästan vara tyngre än hö..? min ena häst äter snabbt, kan nog få i sig ett kilo hö på en halvtimme om han är hungrig. slutar ju dock att vara det efter 4-5 kg hö... men om man antar att han äter hela tiden (vilket ingen häst gör), så får han i sig 48kg. Då fattas ff nästan 30 kg. Så väger gräs mer än hö?

Varför går det snabbare att äta gräs??

jo det vet jag ju. men väger det mer?? eftersom dom lyckas få i sig så mkt som 75 kg.

Vad väger mer? Ett kilo bomull eller ett kilo järn?
Ett kilo gräs väger lika mycket som ett kilo hö. MEN det är ca 85% vatten. Dvs ingen näring i 85%, ca 65 kg vatten i 75 kg gräs.
Så inte är det omöjligt att dom får i sig det, det syns ju på dom.

men du missförstår.... :cool: såklart vet jag att ett kg gräs och ett kg hö väger lika mkt. jag är ju inte korkad heller. :smirk:

min fråga är om gräs väger mer pr liter tex. eftersom du lyckas få o sig så mkt. det är fysiskt omöjligt för en häst att äta 75 kg hö, min är glupsk och han skulle inte kunne sätta i sig hälften, han hinner inte helt enkelt.

om man stappar en hink full med gräs och en med hö, och packar det så att det blir samma volym, vilken hink väger mest?

Gräset

Mia som inte heller förstår vad du menar ?

Dom hinner äta mer gräs dels för det är mer lättsmält inbillar jag mig och att dom behöver inte tugga det på samma sätt som med höt eller nåt:crazy:;)

den hinken med gräs eftersom gräs har en ts halt på ca 20 % medans höet ligger på 84 %
Alltså 64 % mer vatten i gräset vilket då självklart gör att det väger mer..Med anda ord måste häste konsumera betydligt mycket mer gräs för att få i sig den mängd ts den behöver.. vilket är ungefär 1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
624
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka