Hur mycket gör ni med era hästar varje dag?

Sv: Hur mycket gör ni med era hästar varje dag?

Jag ägnar nog minst 4 timmar per dag i stallet. På morgonen släpper jag ut hästarna i hagen, fixar med vatten och hö mm.

När jag kommer hem från skolan ger jag hästarna eftermiddagshö och mockar jag i alla fall Pandoras box men oftast shettisarnas också. Sedan sopar jag hela stallet och ordnar med vatten ute och i stallet.

Sedan pysslar jag med Pandora. Hon är ganska ung så ca två gånger i veckan vilar hon helt och jag bara borstar, kelar, övar lite trick eller stretchar. En dag i veckan åker vi iväg och hopptränar, ca en till två gånger i veckan är det ett hårt dressyrpass. Resten av dagarna rider vi ut i skogen, longerar eller tömkör.

Eftersom våran familj har fyra hästar brukar jag försöka att hålla på med åtminstone en häst till per dag, försöker göra arbetet så varierat och roligt för hästana som möjlig.

Sedan är det dags att ta in hästarna, fodra och göra mysigt i stallet. Efter det brukar jag bara sitta i Pandoras box och prata och kela innan jag släcker och går in.

Så det är en del att göra :) :) :)

06,30-07,00- Fodrar, tar av, lägger på ev täcke och fyller på vatten

15,30-17,30- Rider, borstar, putsar ibland, fodrar.

20,30-21,00. Fodrar, tar av lägger på ev täcke och fyller på vatten igen.

ungefär så brukar det se ut.. Ibland kan ja sitta i flera timmar hos honom i hagen och bara titta, mysa och borsta:D

Morgonstöket tar väl någon timma men då är det ju mest kraftfodergiva, utsläpp i hagarna där dom får hösilage och sen mockning.

Senare jobbas unghästen allt från 30 minuter till ca 1 timme varannan - var tredje dag.

Insläpp tar max 30 minuter med fodergiva och borstning...Gör inte så mycket mer än så skulle jag tro...;)

Säkert en tråd som varit uppe massa gånger förut men jag testar ändå. Är nyfiken på hur mycket tid ni ägnar i stallet/med hästen varje dag, vad ni gör, vad ni ägnar mest tid åt: att rida/träna eller borsta m.m. och gosa med hästen?
Har ni schema vad ni ska träna på eller gör ni det ni känner för när ni kommer dit? Rider ni varje dag eller gör andra saker ibland?

Hoppas någon svarar! :banana:

Jag är i stallet ca 3 timmar (lite längre på helger). Då mockar jag åt alla innan jag rider (tar ca 1 tim.) Sedan brukar jag rida ca 1,5 tim beroende på vad jag gör (sitter inte och harvar på banan 1.5tim). Jag försöker att tömköra 1 ggr/ vecka. Och så masserar jag hästen ordenkligt 1 ggr/vecka. Ofta så vilar hon helt nån dag också. Mest tid går åt till ridning/tömkörning pga min häst är inte så gosig av sig.

Jag har koll på vad jag gör och planerar ridningen efter hand.

Hur gör du då?

Efter som jag "bara" är medryttare på Windy är jag i stallet ca 3-5 gånger i veckan. De gånger jag är där så stannar jag i ca 4 timmar, ibland mer, ibland lite mindre.
Jag börjar med att mocka ur boxen och ev fylla på nytt spån. Sedan tar jag in dem, och om vädret tillåter fotograferar jag lite i hagen innan de går in. Sedan ger jag dem varsin rykt och går igenom benen osv. Om jag ska ridagör jag iordning Windy innan jag leder ut henne och stänger stallet ordentligt så inte Wilda ska kunna rymma på något konstigt sätt. Om jag hoppar rider jag i ca en timma, om jag tränar dressyr blir det väl ca 1½-2 timmar. Rider jag ut tar det väl ca 1-2 timmar där med, och rider jag på något av de stora fälten rider jag i ca 1 timma.
Sedan går jag hem med henne, gör iordning henne igen, ger dom ev middag och släpper ut dem om det inte hunnit bli mörkt. Mockar om det behövs och sopar stallgången innan jag åker hem.

Självklart gosar jag ju massor med hästarna, och småpysslar med dem när jag har tid. :)

Överlag är jag där varje dag. En vanlig VILODAG ser ut såhär

1.Går ut och pratar med hästarna, klappar och gosar lite, kollar efter skador
2.Kollar hur mycket vatten de har kvar
3.Går in och hämtar en stor höbal som sedan delas upp ute i ligghallen på tre-fyra olika höställen
4.Mockar ligghallen
5.Går ini stallet och fyller tre dunkar med vatten och fixar ordning kraftfodret.
6.Ger hästarna kraftfoder och fyller på Thermobaren med vattnet
7.Passar så ingen häst försöker byta hink med varandra eftersom alla tre har sin speciella mat

Johan
1 mått fuktig lusern, 2 dl soya, 1 mått kiselgur

Tina
1 mått krafft grund, 2 dl soya

Jollan
1 mått torr lusern, 2 dl soya

8.Samlar ihop hinkarna, ställer kärrorna utanför hagen och går ut och lägger ihop hösilaget där det ska vara. Nu på slutändan är de riktigt bra på att dra ut allt över halva hagen
9.Inne i stallet fixar vi nästa dags kraftfoder, plockar undan vattenslangen och sopar efter oss innan vi åker hem.

------------

en typisk TRÄNINGSDAG

1.Går ut och hämtar in den häst/hästar vi ska ha
2.Ska bara jag rida ut så hjälper syrran mig att komma iväg innan hon gör stallsysslorna
3.Ska vi båda träna dom samtidigt gör vi ordning dom tillsammans, tränar hästarna
4.Ger dom kraftfodret inne, borstar av
5.Släpper ut
6.Gör de vanliga stallsysslorna, se ovan
7.Mocka ur boxarna om det behövs

Minimumtid i stallet är ca 1 timme när hästarna står, annars är vi där 2-4 timmar och motionerar dom ca 1 timme eller mer/mindre. På veckorna skrittas de mest och körs framför vagnen. Det är på helgerna de går lite mer när vi har ljuset att tillgå ordentligt

Har eget stall med 5 hästar (2 egna, 3 inhyrningar).

Mina dagar ser ut ungefär så här:

Kl 7: Fodrar kraftfoder, byter till utetäcken på de som har täcke på sig, släpper ut hästarna. Mockar, gör maten, fyller på vatten till mina 2 (1,5 o 17 år) raringar. Detta tar 1-3 timmar.

Kl 20-21: fodrar kraftfoder, tar in hästarna (hö är inlagt till alla). Borstar o gosar vissa dagar.

Antingen rider jag direkt på morgonen. Släpper då ut alla utom min 17-åring. Hon får då både hö o kraft o mumsa lite på medans jag gör iordning henne, rider sen en sväng. Annars så rider jag någon gång under dagen.

Jag tar in unghästen på dagen då jag ska "arbeta" med henne. Ex. öva på att spänna tömkörningsgjorden, ha träns, gå ut på en liten promenad. De dagar som jag inte arbetar med henne så får hon ibland vila från hanteringen el. så borstar jag av henne då jag har tagit in henne för natten!

Fredags: mockade ½ timme på min lunchtid (ingen ridning)
Lördags: red jag i skogen i 1 timme (mycket trav och galopp i snö)
Söndags: red jag i skogen i 1 timme (mycket trav och galopp i snö)
Måndag: mockade ca ½ timme (ingen ridning)
Idag: mockning ½ timme på hemväg från jobbet (ingen ridning)
Imorgon; planerad ridning ca 1 timme + mockning ½ timme
Torsdag: Friluftsdag i skolan så jag och dottern ska ut och rida på em. + mockning
Fredag; ½ timme mockning
Lö + Sö ridning i 1 timme /dag.

Veckorna ser lite olika ut beroende på andra saker, Barnen har prov i skolan, fotbollsträningar mm mm mm men jag åker alltid dit och mockar och titta till dom. (har dom ca 1 mil hemifrån)

Jag är nog ca tre-fyra timmar i stallet på vardagar. Längre när jag är ledig, kan ta det lugnt och njuta! :love:

Mockning och att fylla höpåsar och hinkar tar ca en halvtimme/timme. Beror på hur många det finns att prata med under tiden och hur stökigt det är i boxen ;)

Ridningen varierar, brukar ta det lugnt, en skrittur varannan till var tredje dag. Däremellan rider vi antingen i skogen eller ibland i ridhus. Rida i ridhus tar ett tag eftersom det är 30 min skrittväg dit och hem. Brukar oftast ta det på helger alltså!

O så allt borstande och lite massage och gos då! :love:

*kl*

En dag med ridning tar omkr 2-3 timmar, ingen ridning omkr 1 timmer, beroende på om båda rids.
Har ästarna (2 st) hemma och dom står ute dygnet runt med fri tillgång på hösilage.
En vanlig dag;morgonen fyller på med vatten ute kolla så dom lever, tar av ev. täcken om det behövs. Kommer hem från jobbet fyller på mer vatten. Tar in båda rider den ena eller båda beror på orken eller bara borstar och kollar upp dom visiterar kollar skor etc. Sen får dom lite skrammel i krubban. Ev täcken sätts på o ut i hagen igen. Sen kan jag mocka om det behövs o pyssla på i stallet bra länge, blir dock mest på helgerna när det finns tid över.

På vardagarna:
Vid ca 7.30- släpper ut alla hästar och fodrar
Sen brukar jag oftast jobba några timmar!
Vid ca 12- fodrar hö ute i hagen och blöter iordning betfor.
Sen mockar jag, rider och pysslar och fixar!
Vid ca 16- fodrar kraftfoder.
Sen åker jag hem :)..
Vid ca 21- en annan tjej kommer och tar in alla hästar ger dom kvällsmat och nattar dom :)..

På helgerna är det lite olika vilken tid och hur länge jag är där, men det blir oftast runt 2-3 h. Har jag en massa att göra brukar jag bara mocka och då är jag där i kanske 30 min :)..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka