Hur mycket för marken?

C

cerrox

'Ängshage' med blandade växter där både hästar & kor har gått, ganska platt mark med några få träd på ca 1,5 ha, hur mycket hade ni betalt i arrende för det, hur mycket hade ni betalt om ni skulle köpa det?

Sv: Hur mycket för marken?

Hmmm...
Ingen lätt fråga faktiskt.
Det beror ju helt och hållet på VAR marken finns (i vilken del av Sverige), hur nära den ligger tätbebyggt område, sedan själva omgivningen runt omkring etc. etc.

Jag köpte 3 ha för 700,000 kr.
Har just byggt hus, garage och stall.

//Jezz

Då betalade du alltså ca 233 tusen per ha, det är ju en jädra skillnad på vad jag har hört!! Hörde någon som sa att 30 tusen per ha är rimligt!!? :confused: Vart ligger din mark? Hur ser det ut däromkring, är det 'på landet'? Denna marken ligger 'ute på landet' en bit ifrån tätbebyggt, precis omkring makrne så är det andra ängar & åkrar & lite träd, i södra småland ligger den.

Då betalade du alltså ca 233 tusen per ha, det är ju en jädra skillnad på vad jag har hört!! Hörde någon som sa att 30 tusen per ha är rimligt!!?

Precis som någon skrev kan man inte resonera så - vad marken är värd beror till största delen på läget samt om man får bygga på den eller inte. Här i Stockholmsområdet kan man lätt få betala flera miljoner kronor för en tomt på 1000 kvm. Även mark som inte får bebyggas kostar betydligt mer här än i t.ex. Sala, som ligger c:a 10-15 mil bort. Det är tillgång och efterfrågan som styr priserna!

Då betalade du alltså ca 233 tusen per ha, det är ju en jädra skillnad på vad jag har hört!! Hörde någon som sa att 30 tusen per ha är rimligt!!?
Priserna på jordbruksmark har ökat kraftigt under senare år (enligt ATL har priset stigit med 14% på ett år). Åkermark i skåne ligger på runt 200 000/ha. Det finns ett "fler-dubbelt" värde i mark för jordbruk. Jaktarrenden kan ge vissa intäkter. EU-bidragen spökar så klart. Det kan vara lönsamt att köpa ett stycke mark, bara det ligger inom rätt zon eftersom det kan användas för träda. På det sättet så kan man odla all mark man äger närmast gården.

Tyvärr får trädan inte användas till annat. Det kan kännas retfullt att ha ett stycke mark som bara finns där för att reglerna säger att en viss andel mark i Sverige inte ska odlas.

Läste just nu i dagens tidning att priset på åker- och betesmark gått upp med 149% sedan vi gick med i EU!

Precis som någon skrev kan man inte resonera så - vad marken är värd beror till största delen på läget samt om man får bygga på den eller inte. Här i Stockholmsområdet kan man lätt få betala flera miljoner kronor för en tomt på 1000 kvm. Även mark som inte får bebyggas kostar betydligt mer här än i t.ex. Sala, som ligger c:a 10-15 mil bort. Det är tillgång och efterfrågan som styr priserna!
Frågade vår revisor förra veckan om priset på åkermark i just Sala. Det ligger på 20-40 000 kr/Ha.

Carina på Silver Arabians

Just ängsmark är ju ganska fattigt på bete, om man nu ska använda det till det.. Jag skulle kunna tänka mej att ge ca 20-30 000/h.. Det kostar att röja upp och så riktigt gräs istället..

För att få veta vad som är rimligt för en viss markbit så finns två ganska enkla sätt.
1. Ring LRF Konsult i det området som marken finns. De har koll både på klass och pris.
2. Ta kontakt med Lantmäteriet och hör vad liknade gått för och hur mycket det kommer att kosta att stycka av biten vid ev köp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 637
Senast: Imperiet
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30