Hur mycket förstör halm??

caradan

Trådstartare
Min häst står på halm och han kanske äter ca 2-3 kg/dygn hur mycket fel gör det i foderstaten??
Vanlig halm (vete antar jag) vad har det för ungefärliga värden??
 
Ojdå det förstörde mer än jag trott....hamnar på en kvot på 5,4 i stället för 6,6...
Men nu har jag rättat till det.. (med hjälp av 187,5g Krafft protein)

Tack för hjälpen.
 
men tänk om han äter 1,5 kg ena dan o 3 kg andra dagen, då måste du halvera Kf den dagen, så han inte får nåt g för mycket eller för lite..Jätteviktigt, jag har sett hästar dö av sånt...... :devil: :devil:
 
Skojar du, du kan ju inte veta hur mycket han äter varje dag eller fodrar du med halm som komplement och han står på spån för övrigt. Att justera en foderstat på dessa premisser är väl ändå att gå lite till överdrift. Verkar hästen att på något sätt ha förändrats avföring, beetende, eller...
Tar du också hänsyn till förändringen i tarmfloran, ökad halt cellulosa gör att man nog bör tillföra lite socker (betfor) och att beroende på om det finns minsta gröninslag i halmen ökar även proteinet även om halm i sig inte innehåller detta.
Hur har du räknat ut att det "förstör" för exakt din häst..... en foderstatsberäkning är trots allt inte en exakt vetenskap. Jag blir imponerad av era millimeterkunskaper, och blir lite nyfikna på hur ni själva äter.
OK nu kan ni flyga på om ni vill men efter 30 år i hästerit så har var detta en av dom minnesvärda tokerierna.

Hur väger du upp det halva grammet?, har du en digitalvåg till detta - nä nu vet jag det är någon som driver med oss. Puh vicken tur !!!!!!!
 
men man måste också kontrollera rörelserna hästen gör också...brallar han kanske man måste lägga till 1,5 g :bow: :bow:
 
Jag tar det i dl och 1 dl är 75g därför mäter jag det så. (visst låter det knäppt med exakta gram men det blir så mycket)
 
Hej.
Nej jag väger inte varje dag men någon gång i mellan åt. Varför det blir ett sådant konstigt tal är pga att jag mäter i dl och 1 dl väger 75g och jag försäker hålla mig till hela/halva dl i allafall.

Han står på halm och är väldigt renlig av sig och jag mockar ut minimalt men behöver ändå fylla på ca varannan dag...var tar det vägen om han inte äter av det?? Jag kan tänka mig att han äter 2 kg men det kan lika gärna vara 4 kg som 1 kg. Därför räknar jag med 2 det blir lite mitt emellan.
 
Jag vet at inlägget inte var till mig men jag är ändå intresserad av hur du tänker??
Självklart blir det mera mat om man tränar mycket men som jag promenad rider så behövs inte mycket MEN jag vill ändå hamna på en kvot på minst 6.
 
Jag tycker du gör alldeles rätt som räknar med halmen, du tänker rätt vad gäller kvoterna.

Ni som har roligt på trådskrivarens bekostnad: Har ni tänkt på att "halmbuken" som hästar som står på halm kan få ser exakt likadan ut som "proteinbristbuk"?

Och att beräkna foderstater är ingen millimetervetenskap. Man behöver inte alls veta exakt hur mycket halm hästen stoppar i sig, det räcker att titta på hästen och lägga till mer protein om man tycker att hästen börjar bli bukig. Det är faktiskt inte så himla komplicerat.

mvh Jessica
 
Ok, jag ber om ursäkt :bow: :bow:
MEN det är lite överkurs på foderstater tycker jag när det räknas gram hit o dit...jag har haft hästar stående på halm ialla år och haft/har analyserat grovfoder , men inte räknar jag millmeter gram på dom....det måste ju bli otroligt stressande när gräset börjar spira...HUR ska man då veta vad mycket hästen proppar i sig :confused:...hästar har överlevt många somrar iallafall.....

Jag vill inte gå in på allt jag tycker är helgalet för då blir det för långt, men man skall inte ha överkurs på allt utan försöka se på sin häst hur den ser ut och framför allt se till att den har grovfoder att tugga på....många här har så noga uträknade foderstater att hästen inte ens har grovfoder under dygnet för det "passar" inte i deras uträkning :crazy:
 
Ni som har roligt på trådskrivarens bekostnad: Har ni tänkt på att "halmbuken" som hästar som står på halm kan få ser exakt likadan ut som "proteinbristbuk"?

Då har jag en fråga: Om jag genom att både räkna och fodra med ögat kommit fram till att min häst behöver 500 gSRP/dag (fignerad siffra) och h*n musklar bra på den siffran. Om jag sedan skulle få för mig att börja strö med halm och hästen plötsligt äter några kilon/dag då sänks ju kvoten MEN hästen får ju fortfarande 500 gSRP/dag. Hur kan det då räknas som "proteinbrist" om jag VET att hästen funkar kalas på 500 gSRP/dag???
Det är en fråga, inte kritik mot dig! ;) *undviker missförstånd*

//Alice
 
Jag tror faktiskt inte du behöver oroa dig det minsta! Foderstatsberäkning är att se som ett riktmått, en fingervisning om vad hästen behöver, och inget att följa som absolut lag.

När hästen går på bete, t ex, vet du ju inte heller exakt hur mycket den proppar i sig.

Vad som däremot är riktigt viktigt, är att du inte stirrar dig blind på siffrorna du fått fram, utan att du ser på hästen. Är den pigg, glansig och i bra hull? Detta är nog så viktiga faktorer vad det gäller utfodring.

Sedan är det av stor vikt att även räkna på sin foderstat, men man kan göra hästen en björntjänst om man tittar mer på siffrorna än på hästen. Ett eller annat hekto hö eller havre hit eller dit lär inte göra någon jätteskillnad. Inte några halmstrån heller... Halm är ju däremot bra som sysslesättning.

Lycka till!
 
Då har jag en fråga: Om jag genom att både räkna och fodra med ögat kommit fram till att min häst behöver 500 gSRP/dag (fignerad siffra) och h*n musklar bra på den siffran. Om jag sedan skulle få för mig att börja strö med halm och hästen plötsligt äter några kilon/dag då sänks ju kvoten MEN hästen får ju fortfarande 500 gSRP/dag. Hur kan det då räknas som "proteinbrist" om jag VET att hästen funkar kalas på 500 gSRP/dag???

Där fick du mig allt!!! :o :D Vi ska se om jag kan krångla mig ur det.

Det som skulle hända i det fallet är antagligen att hästen skulle bli fet. Då tänker du kanske "Oj jag får nog ta bort halmen" eller "jag får sänka fodret". Tar du bort kraftfoder så minskar proteinet antagligen vilket leder till proteinbrist.

Men jag påstår att det finns ett tredje sätt att lösa det hela. Eftersom det kostar MJ att bryta ned proteinet så kommer hästen inte att gå upp om man låter proteinet "följa med" halmen upp. En del av den extra energin användas för att bryta ned det extra proteinet istället, vilket leder till mindre MJ att bilda fett av.

Man får helt enkelt prova sig fram till vad ens egen häst mår bäst av.

Låter det rimligt tycker du?

mvh Jessica
 
Jag håller med om att det kan bli lite hysteriskt ibland, speciellt med alla dessa formler och tilläggsprocent.

Man kan mycket väl prova sig fram genom att hålla ett öga på hästen, om man vet ungefär vilka värden grovfodret har. Några gram soja eller krafft protein gör ingen större skillnad, men jag vill gärna vara mer noggrann vad gäller mineralkvoterna, så de inte blir för låga, hellre lite för höga då.

Man får ju ändå ändra på foderstaten och man märker att hästen går upp eller ned i hull, eller om den inte musklar som den ska. Sedan spelar det ingen som helst roll vad alla tabeller säger.

mvh Jessica
 
Hmm KAN det inte vara så enkelt att hästar som äter mycket halm skulle behöva mer hö?????

Annars skulle de inte äta så mycket halm. Det ÄR INTE farligt att ge mer hö hästen dör inte av det utan tvärt om det mår utmärkt av det. :eek: Och OM det skulle vara så att den skulle få för mycket i sig och inte är fet. Vad spelar det för roll???

Även en fet häst MÅSTE ha i sig minimi givor av hö. ALDRIG mindre utan då tar man bort en del av kraftfodret och tränar hästen mer. Enkel matematik som jag har fått lära mig av Christina Plank.

Och var har ni fått för sig att man ska räkna med halmen?????????

Det står inte i något foderprogram och jag har aldrig sett det i någon bok om foderlära.
 
I de foderprogram jag har sett står halm med i alla fall...
 
Fast det e ju inte alla som kan ge hur mycket som helst av sitt grovfoder om man tex har ett högt energivärde i det. Jag har 8,3 mj i mitt hö och min pålles energibehov e täckt för länge sedan med 13 kg hö. Då e jag uppe i 108 mj och han funkar bra i hull och ridning på ca 100-105 mj därför vill man ju inte ha mer energi i foderstaten. Och jag Skulle gärna vilja ha fri tillgång men eftersom han äter ca 16 kg då(har haft fri tillgång när höet inte hade fullt så högt mj väre)så kommer det inte på fråga då han kommer upp i över 130 mj då.

Ps Optignägg bla räknar med halm i sina foderstater.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
800
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 972
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp