Hur mycket förstör halm??

Självklart ska man räkna med halmen i en foderstat, och i detta fall hade jag inte roligt åt trådskrivaren utan jag tyckte det var ännu ett inslag i foderhysterin. Nu kan det ju vara så att denna häst tävlas/tränas mkt hårt..

-men att gå efter en tabell och justera foderstaten så totalt för en sådan liten, dessutom uppskattad mängd halm som faktiskt inte är analyserad (halmvärdet kan faktiskt också variera beroende på gröninslag, tröskning - det kan vara vetekärnor kvar i mer eller mindre utsträckning osv) är rena galenskapen.

Jag trodde faktiskt när jag hade lugnat ner mig att det var någon som skojade.

Och att den här hästen ska få halmbuk/proteinbrist på 2-3 kg är ganska otroligt.
Ännu ett exempel på tabelläsarhysteri.
TITTA på era hästar, har ni inte erfarenhet, fråga någon som har och räkna SEN.
 
Om man har en foderstat med 6 i kvot, så kan 3 kg halm sänka kvoten till 5 och det är inte alls bra för vissa hästar. För andra spelar det inte alls någon roll, de kan klara sig på så låg kvot.

Det beror ju på hästen.

Hur du kommer göra i fortsättningen lägger inte jag mig i men jag kommer i alla fall att fortsätta räkna med halmen i fortsättning, eftersom det inte kan skada i alla fall.

mvh Jessica
 
Martha, brukar inte dina hsätar äta en hel del kraftfoder (med tanke på att de tränar och tävlar ganska hårt, alternativt är unghästar/fölston)? Eller minns jag helt fel?

Kraftfoder är ju ofta ganska proteinrikt (med undantag förstås) och det är klart att en sådan foderstat, alternativt en med ett proteinrikt hö, blir mindre känslig för lite halm, än en foderstat baserad på ett hö som har en kvot på ganska precis 6 (nu vet jag inte om Caradan har det, men som exempel). Ligger man precis på gränsen, så kan ju halmen medföra en ganska stor skillnad.
 
Hästen får ju i sig sitt "normala" foder om den äter halm eller inte. Även om kvoten sjunker lite pga att det blir en annan mängd foder(med andra siffror) när den äter halm så behöver man för den skull inte hålla på att fylla hästen med en massa grejer.
När jag gick en foder "kurs" så fick vi lära oss att "strö halm" ska man inte räkna med,men man ska räkna med halmen om den är en giva=del i foderstaten(kontroll vägd mängd varje dag). Hon som höll i kursen menade på att "strö halm" vet du aldrig i vilken mängd och så är den vanligt vis inte analyserat så du vet inte vad eller hur mycket du ska räkna med. Halmens innehåll är ofta också väldigt lågt så om hästen skulle äta ett par kg så gör det ingen katastrofal skillnad. om hasten dessutom har en bra foderstat i övrigt så spelar halmen en ännu mindre roll.
Det är vad jag fått lära mig iaf...

Om hästen skulle bli fet/bukig så får man alltid ha i tanken att den står på halm och äter av detta....
Men jag tror ju snarare att om hästen skulle bli fet(om den har beräknad foderstat) så beror det inte på 2kg halm hit eller dit. Snarare att den skulle bli bukig av halmen och ser man inte skillnad på fett och bukighet...
Ja, då kan man ju alltid fråga nån som har koll på detta...
 
Det är väl ingen konst att veta hur mycket ströhalm hästen äter. :confused:

Om man lägger in 1 bal på ca 10 varje dag och man tar ut kanske hälften som smutsig då vet man ju att hästen petar i sig ca 5 kg. Blir det mer kvar varje dag så äter hästen mindre. Hur svårt är det att hålla reda på. :angel:

Förresten, vad gäller MJ och Protein, behöver man inte veta exakt hur mycket hästen äter utan det är viktigare att hästen ser sund ut. Mineraler och vitaminer däremot är jag mer noggrann med men man kan aldrig veta säkert där heller, därför lägger jag mig gärna lite för högt i kvoterna.

Jessica
 
Om du först räknat en balanserad foderstat och sedan har hästen funkat bra på den, fin i hull och sätter muskler. Då finns det ingen anledning till att ändra foderstaten "bara" för att kvoten inte är exakt rätt. Kom ihåg grundreglerna vad gällande foderstats beräkning, ögat! Kvoten 6 är bara ett riktmärke.
 
Man vet ju inte hur just den hästen funkar på för låg kvot och det kan ta flera månader innan man märker något och då står man där med sitt dåliga samvete.

Jag tycker det är dumt att chansa och det behöver inte vara så jobbigt att hålla kvoten på över 6. Och det skadar ju definitivt inte.

mvh Jessica
 
Nix, vi vet inte hur hästen funkar, men det gör ju hästägaren som ser hästen varje dag. Har hästen stått på halm hela hösten och vintern + funkat på foderstaten...
/M
 
Häsetn i fråga har bara stått på halm i 3 veckor (sen han kom till mig) innan det så har han stått på spån.

Jag vet inget om hans tidigare kvoter mm för det är ingen som räknat/analyserat.

Jag har nu beräknat att han äter ca 1kg/dygn bara för att få upp kvoten lite till och att han inte skall falla ur nu innan våren.
 
Tack Jessica för dina inlägg :bump:
Jag håller med att självklart ska allt räknas med sedan är det ju såklart svårt att veta hur mycket halm hästen äter när man har det som strö. Men tar man ett medel värde så borde det ju inte bli så tokigt??
 
Jag har gjort så att jag har räknat med ett medelvärde i alla fall.

Sedan finns det hästar i mitt stall, som jag har räknat åt, som inte har reagerat negativt när de fått lite halm extra i hagen, men det finns även de som har gjort det. Det är väldigt individuellt, men jag ser gärna att jag är på den säkra sidan när jag räknar foderstatet, därför vill jag alltid veta om hästen äter halm resp står på halm.

Jag ser inte problemet med att räkna med halmen i foderstaten om man ändå ska räkna på en ny. Och om man har lust kan man ju även ändra på en gammal, väl fungerande foderstat också, om man bestämmer sig för att lägga till halm.

mvh Jessica
 
Problemet är att man inte brukar märka av proteinbrist förrän frampå vårkanten.

Har hästen sett likadan ut hela säsongen, inkl våren, så kan jag hålla med om att man kan säga att foderstaten har varit rätt för den hästen.

mvh Jessica
 
Nja, där håller jag inte med dig. En obalanserad foderstat med en låg Smb.rp/MJ-kvot syns mycket tidigare än framåt våren. Däremot kan det ta mkt lång tid att få bort en bukighet på en svårfödd häst som under en längre tid fått obalanserad foderstat.
/M
 
Det beror ju ändå på hur mycket proteinbrist det handlar om.

Är underskottet på protein väldigt litet så syns det inte förrän framåt vårkanten, men det är ju fortfarande ett underskott som har lett till proteinbrist.

mvh Jessica
 
Öhhh jag sa just det att man ska räkna med halmen......
men ändå så var den här mängden försumbar, börjar vi prata om 5-10 kg så kan det gör skillnad - den energi som går åt att bryta ner 2-3 kg tar nog ut sig själv.
MEN du har ju inga exakt värden på halmen så att räkna på den är bara en fingervisning.
Så länge man inte analyserar är grovfoderberäkning en gissningslek och att då justera för en sån liten mängd är meningslöst. Viss halm har en sånt gröninslag tex att proteinhalten väl kompletterar dessa få gram. Kanske tom att det blir i era ögon för mycket.

Visst ska man räkna, men en foderstat kan aldrig bli EXAKT då även analyserat hö har naturliga avvikelser och var det är förvarat i ladan kan ge ett helt annat resultat framåt våren. Kompletterar ni för minskande vitaminmängder i hö´t efter några månader också.......
 
Vänd på det så här. Om man har en foderstat med lagom energi o protein o hästen sedan lägger till några kg halm så ger det ett visst energiöverskott men knappast ngn proteinbrist.
PL
 
Obs en kvot på 5 ger inte proteinbrist på en normal häst men den räcker inte heller till för att bygga några nya muskler att tala om.
PL
 
Håller med PL..

"Vänd på det så här. Om man har en foderstat med lagom energi o protein o hästen sedan lägger till några kg halm så ger det ett visst energiöverskott men knappast ngn proteinbrist."

Hästen har ju en bra och uträknad/balanserad foderstat...
Om den äter ca 2kg halm/natt av sitt strö behöver man inte desperat börja peta i den en massa extar foder bara för att höja kvoten...
ca 2kg halm...
Det är ju inte så att hästen kommer att dö för att den äter det.
Om det hadde varit så att hästen ätit 10kg halm... Då förstår jag att man vill försöka att räkna med det...
 
Tyvärr så håller jag fortfarande inte med.

Grunden i alla foderstater är att räkna ut hur mycket MJ hästen behöver för att hålla hullet på den nivå man vill ha det. Där tror jag att vi alla är överens.

Om man däremot lägger till 2-3 kg halm så höjs ju energin i foderstaten med mellan 8-15 MJ, vilket i en foderstat grundad på 70 MJ, innebär en höjning med ca 15 %, dvs 80 MJ. Menar ni då att det inte skulle resultera i att hästen går upp i hull?

Om hästen går upp i vikt så har man en tendens att banta hästen, man minskar MJ på ett eller annat sätt. Och väljer man då att behålla halmen så kommer ju rimligtvis ett foder som innehåller protein att väljas bort, vilket i sin tur leder till minskat protein i foderstaten.

Om jag fortsätter mitt resonemang med att säga att jag tror på att det ska vara en kvot på 6 mellan Smrp/MJ så kommer ovanstående att leda till att kvoten sjunker. Det här är inget jag har hittat på utan det är ren matematik. Har man från början en kvot på över 6 så kanske kvoten håller sig över 6 i alla fall, men ligger man på 6 redan innan tillägget av halm så kommer kvoten ofelaktigt att sjunka och den informationen tycker jag att man får handskas med bäst man vill med. Tycker man att en kvot på 6 är viktigt får man se till att höja proteinet, tycker man inte det är viktigt så låter man bli. Det är faktiskt inte svårare än så.

Jag tänker inte försöka övertyga någon om hur de ska tänka, men om någon frågar mig så tycker jag att kvoten i en balanserad foderstat ska vara minst 6 och halm gör att kvoten minskar hur man än räknar.

mvh Jessica
 
Om den äter ca 2kg halm/natt av sitt strö behöver man inte desperat börja peta i den en massa extar foder bara för att höja kvoten...

Inte behöver man bli desperat!?! :D

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
800
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 972
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp